فریبرز ناطقی‌الهی،  استاد پژوهشکده بین‌المللی مهندسی زلزله با اشاره به احتمال بالای وقوع یک زلزله ویرانگر در کلان‌شهری مانند تهران، نسبت به ساخت‌وساز بناهایی با نماهای غیرایمن، ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کوچک و رعایت نکردن ملاحظات مربوط انتقاد کرد.

این استاد مهندسی زلزله در ادامه با تعریف مفهوم «ریسک» به ارائه دو رابطه برای محاسبه آن پرداخت. در تعریف اول «ریسک» حاصل‌ضرب «خطر» در «آسیب‌پذیری» و در تعریف دوم همین رابطه تقسیم ‌بر «مدیریت» می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برای «خطر» هیچ کاری نمی‌توان انجام داد چون دست ما نیست، تاکید کرد: برای کاهش ریسک، اما می‌توان «آسیب‌پذیری» ساختمان‌ها را کاهش داد.

ناطقی در ادامه به تعریف «مدیریت» پرداخت: مدیریت یعنی شناخت همه مشکل‌ها و آسیب‌پذیری‌ها. آن ‌قدر این مدیریت باید در مخرج کسر بزرگ شود که بتوان کل بار ریسک را کاهش داد.

استاد مهندسی زلزله تاکید کرد کسانی توانسته‌اند در دنیا در مبارزه با زلزله موفق باشند که این دو پارامتر یعنی «آسیب‌پذیری» و «مدیریت» را کنترل کرده‌ باشند.

وی با اشاره به خاطرات تلخ ایرانیان از زلزله‌های بزرگ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات برای مقاوم‌سازی در برابر حوادث عمدتا بعد از دو حادثه منجیل و رودبار و زلزله بم رخ داد.

استاد مهندسی زلزله مهم‌ترین بخش برنامه نجات تهران از حوادث را تعیین آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و تاسیسات و نقشه مدیریت بحران شهر تهران دانست.