هموارتر شدن مسیر تحول بانک رفاه

درآمدهای عملیاتی در بانک‌ها عبارتند از: سود دریافتی از تسهیلات، وجه التزام دریافتی از محل تسهیلات اعطایی، وجه التزام دریافتی از محل سایر مطالبات، سود دریافتی بابت معاملات قدیم، کارمزد دریافتی، درآمد معاملات ارزی، سود اوراق مشارکت، سود سپرده قانونی، سود دریافتی از سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها و سایر درآمدها است. از رقم ۱۰۲ هزار میلیارد ریال درآمدهای عملیاتی در سال ۹۹ به میزان ۸ هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال مربوط به خالص سود مبادلات و معاملات ارزی بوده است.

همچنین اطلاعات صورت‌های مالی بانک رفاه کارگران نشان می‌دهد که بانک در سال گذشته توانسته خالص درآمد کارمزد این بانک را با ۹۰ درصد رشد از رقم ۳هزار و ۵۷۵میلیارد ریال در سال مالی ۹۸ به ۶ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال در سال ۹۹ برساند.

موجودی نقد این بانک نیز ۵۰درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته و از ۴۲هزار و ۹۸ میلیارد ریال به ۵۱ هزار و ۵۲۲میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است. مطالبات از دولت نیز ۱۱۷ درصد رشد داشته است. مطالبات از دولت در حالی در سال ۹۹ به ۸۳ هزار میلیارد ریال رسیده است که در سال مالی ۹۸ این رقم ۵۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال بود. تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی رقم یک‌میلیون و ۲۰۴ هزار میلیارد ریال را ثبت کرد تا نسبت به رقم ۸۹۶ هزار میلیارد ریال رشد ۹۷ درصدی را نشان دهد.

دارایی‌های ثابت مشهود بانک ۶۲ درصد و  دارایی‌های غیرپولی یا همان نامشهود نیز ۵درصد رشد داشته‌اند. دارایی‌های ثابت مشهود بانک از ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۳۴هزار میلیارد ریال رسیده و در عین‌ حال دارایی‌های نامشهود از ۴۰۵میلیارد ریال به ۵۱۷میلیاردریال رسیده است.

سرمایه ثبت ‌شده بانک رفاه کارگران  ۲۳ هزار و ۳۲۶میلیارد ریال است که در مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه این بانک به میزان ۱۶۹ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال به تصویب رسید. بر این  اساس سرمایه بانک رفاه کارگران از رقم۲۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریالی به ۱۹۲ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریالی افزایش یافت. ۶۶هزار و ۶۷۴میلیارد ریال از این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و مابقی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین می‌شود.

در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، شرکت به‌اندازه افزایش سرمایه مدنظر خود سهام جدید منتشر کرده و به فروش می‌رساند. به ‌عبارت‌ دیگر در صورت تحقق افزایش سرمایه با تحمل کمترین هزینه و بدون هیچ تعهدی نقدینگی وارد بانک می‌شود.

به گفته لـله‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، رویداد بزرگ و بی‌نظیری بود که مسیر تحول و توسعه فعالیت‌های این بانک را هموارتر خواهد کرد.  

اسماعیل لـله گانی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بانک با بیان این مطلب افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به فعالیت‌های بانک رفاه کارگران، افزایش سرمایه است که با مساعدت و همکاری هیات امنا، مدیرعامل و هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی این فرآیند به پایان رسیده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

سرمایه پایه بانک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در بسیاری از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی محدودیت‌هایی براساس میزان سرمایه پایه در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها، حدود تسهیلات و تعهدات کلان است.

همچنین سقف خرید دارایی‌های ثابت، سقف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اوراق مشارکت و کفایت سرمایه از دیگر محدودیت‌های بانک مرکزی است که با این افزایش سرمایه برطرف می‌شود و بانک رفاه کارگران با استفاده از ظرفیت‌های جدید به وجود آمده در مسیر رشد و توسعه کشور و تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گام بر خواهد داشت.

براساس دستورالعمل بانک‌مرکزی اگر نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۳درصد شود، هیات مدیره موسسه اعتباری موظف است حداکثر ظرف مدت ۹۰ روز کاری اقدام به افزایش سرمایه کند و در غیر این صورت، تشریفات قانونی انحلال موسسه را فراهم کند و این موضوع شامل حال بانک رفاه کارگران نیز می‌شد، اما با افزایش سرمایه، بانک از این مرحله عبور کرد.   با این افزایش سرمایه، کفایت سرمایه بانک رفاه کارگران به ۶۹/ ۸ می‌رسد که منجر به تغییرات گسترده‌ای در جذب منابع، تسهیلات اعطایی، تسهیلات اشخاص مرتبط (سازمان تامین اجتماعی و شستا)، سود مشاع و صدور ضمانت‌نامه‌ها خواهد شد.

 پرداخت تسهیلات در سال ۹۹

بانک رفاه کارگران در سال گذشته حدود ۴۷ هزار فقره تسهیلات به زوج‌های جوان پرداخت کرد.

از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد این بانک در سال ۹۹، تعداد ۴۶هزار و ۹۰۰فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ بیش از ۲۴هزار میلیارد ریال پرداخت ‌شده است.

 براساس این گزارش، این بانک در سال ۹۹ (فروردین تا پایان اسفندماه)، بیش از  ۳۰هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کرده است. علاوه بر این، در تاریخ مذکور، بیش از  ۹۹هزار میلیارد ریال انواع ضمانت‌نامه‌های ریالی به تعداد ۱۷۰هزار فقره صادر شده است.

 این بانک در دوره زمانی یاد شده، تعداد ۱۳هزار و ۷۸۳فقره تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال‌زایی و کارفرمایان طرح‌های مددجویی به مبلغ بیش از ۴هزار میلیارد ریال به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده است.

بانک رفاه کارگران همچنین در سال ۹۹، بیش از  یک هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع قراردادهای سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی اعطا کرده است.

 این بانک در سال ۹۹، در بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، خدمات، بازرگانی و متفرقه بیش از ۶۶۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی کرده است.

این گزارش می‌افزاید: بانک رفاه کارگران در سال ۹۹، بیش از  ۴۳هزار میلیارد ریال تسهیلات بابت طرح‌های فعال حوزه اعتباری اعطا کرده است.