توقف فعالیت‌های کارخانه هیوندای ایالات‌متحده به دلیل کمبود قطعات

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از کره تایمز، این تصمیم فقط خطوط مونتاژ وسایل نقلیه هیوندای موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شرکت گفت، این خطوط مونتاژ در جهت تولید موتورهای خودرو برای استفاده در کارخانه شرکت خواهر خود یعنی کیا، در ایالت جورجیا ایالات‌متحده اختصاص داده‌شده بود. با توجه به این تاخیر در تولید، هیوندای موتور تصمیم گرفته تا عملیات تعمیر و بازسازی کارخانه را انجام دهد و انتظار می‌رود که این واحد از ۲۱ ژوئن تولید کامل خود را از سر بگیرد. کارخانه مونتاژ آلاباما در شهر مونتگومری جایی است که هیوندای سدان‌های سوناتا، النترا و همچنین شاسی‌بلندهای سانتافه خود را در آن تولید می‌کند. همچنین خبرهای منتشرشده حاکی از آن است که این شرکت در حال سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه تسهیلات ساخت یک وانت باری جمع‌وجور با نام سانتا کروز در آن ‌واحد است.

این شرکت تایید کرده امسال برنامه‌ای برای تولید خودرو در کارخانه خود در آلاباما ندارد، اما با این ‌حال، این به آن معنا نیست که فعالیت‌های کارخانه به‌طور کامل متوقف می‌شود، زیرا برخی از خطوط همچنان عملیاتی هستند. هیوندای موتور اقدامات حمایتی را به کارکنانی که تحت تاثیر این تعلیق قرار خواهند گرفت، ارائه می‌دهد و اظهار کرده که قصد دارد بعد از تعطیلات تابستانی برنامه‌ریزی‌شده، فعالیت‌های کارخانه را به روند عادی خود بازگرداند. کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی همچنین باعث ایجاد اختلال در تولید کارخانه‌های هیوندای موتور در کره جنوبی نیز شده‌اند، زیرا این شرکت اخیرا در اظهارات جداگانه‌ای گفته است: خطوط تولید سدان های سوناتا و گراندور را در کارخانه محلی خود در آسان، جنوب سئول متوقف خواهد کرد. کمبود تراشه قبلا کارخانه آسان را مجبور کرده بود از ۱۲ آوریل تا ۱۳ آوریل، ۱۹ آوریل تا ۲۰ آوریل و ۲۴ مه تا ۲۶ مه تولید خود را متوقف کند. لی جه ایل، تحلیلگر بازار خودرو در شرکت سرمایه‌گذاری یوجین در این خصوص اظهار کرد هیوندای موتور در حال برنامه‌ریزی برای تنظیم مجدد زنجیره تامین تراشه مورد نیاز خود برای ایالات‌متحده، از طریق خرید مازاد کارخانه‌های دیگر خود در سایر کشورها و در راستای کمک به پر کردن خلأ کمبود تراشه و پایان دادن به توقف تولید است؛ اما به هر صورت این غول خودروسازی مجبور است برنامه‌های تولید خود را در سال‌جاری بر اساس کاهش تولید تنظیم کند.

اما هیوندای موتور در این بحران تنها نیست، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان جهانی خودرو به دلیل کمبود تراشه مجبور به توقف موقت تولید خود شده‌اند. با این ‌حال، با توجه به درخواست بایدن از تولیدکنندگان بزرگ تراشه‌های خودرو، ازجمله TSMC (شرکت تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی)، شرایط عرضه تراشه، علائمی از بهبود را از خود نشان داده است. در هر حال، از قضا، وضعیت هیوندای موتور با بازگشت سریع صنعت بعد از رهایی از شیوع ویروس کرونا، نسبت به سایر کارخانه‌هایی که تعطیلات طولانی‌مدت داشته‌اند، وخیم‌تر شده است. این نکته نیز جالب‌توجه است که تولیدکنندگان خودرو در حال افزایش تولید بودند تا کمبود موجودی انبارهای خود را جبران کنند و این امر آنها را وارد بازی رقابت تراشه با شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکترونیک مصرفی کرد، زیرا این شرکت‌ها نیز به دلیل استقبال مردم از تجهیزات الکترونیکی در دوران قرنطینه کرونا، با افزایش تقاضای شدیدی روبه‌رو شدند. در مواردی خاص، مقامات هیوندای تمایلی به بحث در مورد جزئیات کمبود تراشه‌ها نداشتند. یک مدیر اجرایی در یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نیمه‌هادی در کره جنوبی با بیان این موضوع که کمبود تراشه ممکن است از سه‌ماهه چهارم سال‌جاری بهبود یابد افزود: به‌طورکلی دلیل این کمبود جهانی این است که تامین‌کنندگان تراشه تلاش کرده‌اند تا حجم تولید تراشه‌های خود را افزایش دهند. بااین‌حال، محدودیت‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد و یک سوال اساسی نیز وجود دارد که تامین‌کنندگان تراشه با توجه به هزینه‌های بالا و کاهش کارآیی، با چه سرعتی می‌توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند. این در حالی است که تولید تراشه‌های خودرو فرآیندی سودآور نیست، زیرا تولیدکنندگان این قطعات به‌طورمعمول از فناوری ویفر ۸ اینچی منسوخ ‌شده استفاده می‌کنند که به‌روزرسانی آن دشوار است. در وسایل الکترونیکی، ویفر که به آن تکه یا بستر نیز می‌گویند، یک قطعه نازک از نیمه‌هادی است، مانند سیلیکون بلوری (c-Si) که برای ساخت مدارهای مجتمع و در فتوولتائیک، برای تولید سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.