روزگاری اینجا قطب کشاورزی ایران بود، ولی یک شرکت خصوصی تنها با پرداخت ۶درصد از قیمت قرارداد، مالک کشت و صنعت مغان شد و مابقی را نیز طی اقساط ۹ساله پس از دو سال تنفس تعیین کردند. پس ‌از این واگذاری معیوب، دستگاه قضا به موضوع ورود پیدا کرد و با سفر استانی رئیس قوه‌قضائیه در سوم مهر سال گذشته به اردبیل و دستورات قاطع آیت‌الله رئیسی، مسیر ناهموار بررسی مشکلات کشت و صنعت مغان هموار شد. در حال حاضر شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود. حال به گفته مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان پس از بازگشت این شرکت به بیت‌المال، تولید محصولات کشاورزی این شرکت تا ۲۰درصد و محصولات لبنی تا ۳۰درصد افزایش ‌یافته است.

 برداشت گندم به ۵ تن می‌رسد

اسدالله محسن‌زاده که از ۱۵ آذر ۹۹ به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منصوب ‌شده است، پیشرفت‌های چند ماه گذشته این شرکت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن زمان که مجموعه کشت و صنعت را تحویل گرفتیم، وضعیت زراعت بسیار نامطلوب بود و تقریبا در عرض چند سال، حتی یک کیلو کود فسفاته به زمین داده نشده بود. وی با بیان اینکه در دوره قبل اصلا از علف‌کش استفاده ‌نشده بود و علف‌های هرز در مزارع فراوان بود، بیان داشت: به ازای هر هکتار، سه تن و ۹۰۰ کیلوگرم گندم از زمین آبی برداشت ‌شده بود که با اقدامات صورت‌گرفته، امسال برداشت گندم را به ۵ تن می‌رسانیم. دو بار نیز کودپاشی مزارع و اراضی صورت گرفته است.

 حقوق و مزایای کارکنان بدون تاخیر پرداخت می‌شود

محسن‌زاده خبر‌های خوشی هم در زمینه پرداخت حقوق کارگران داد و افزود: در پرداخت هزینه‌های کارگری اقدامات خوبی صورت گرفته و حقوق و مزایا و پاداش آنها حتی یک روز به تعویق نیفتاده است. در فروردین امسال هم حقوق با درصد افزایش سال جدید پرداخت شد. همچنین واریز پاداش و عیدی کارکنان در ۲۹ بهمن سال گذشته به‌کل کارگران که ۲هزار و ۶۹۳ نفر هستند، صورت گرفت.

 ۲۰درصد افزایش در تولید محصولات کشاورزی و ۳۰درصد افزایش در تولید شیر

وی خاطرنشان کرد: در بحث باغات که وضعیت آنها از خیلی وقت پیش خوب نبود، ۱۰۰ هکتار زیتون کاشته شده و ۲۵۰ هکتار هم قرار است برای سال زراعی آینده اصلاح و احیا شود.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان با بیان اینکه در مجموع در تولید محصولات کشاورزی ۲۰درصد افزایش داریم، تصریح کرد: در تولید شیر هم به دلیل تامین به‌موقع نهاده‌های دامی ۳۰درصد افزایش محصول صورت گرفته که به‌تبع آن محصولات لبنی افزایش می‌یابد.

 به پرونده بزرگ مطالبات ۷۰میلیارد تومانی از قند قانع رسیدگی شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان بخش دیگری از اقدامات را مربوط به وصول مطالبات شرکت کشت و صنعت مغان دانست و بیان کرد: این شرکت حدود صد میلیارد تومان مطالبات داشت که اکثرا به نتیجه نرسیده بودند. در این زمینه هم دستگاه قضایی به کمک ما آمد و اخیرا به پرونده بزرگ مطالبات ۷۰میلیارد تومانی از یک کارخانه رسیدگی و حقوق شرکت استیفا شد. وی تاکید کرد: رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل در این زمینه خیلی وقت گذاشتند و چند جلسه در دفتر آقای عتباتی، دادگستری اهر و دادگستری شهرستان پارس‌آباد برگزار و نهایتا این موضوع حل شد. بر این اساس ۲۲میلیارد تومان از مطالبات به‌صورت نقد دریافت شد و حدود ۵۰میلیارد هم تقسیط شده است که برای عملیات عمرانی و توسعه شرکت استفاده خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان ادامه داد: با این اقدام علاوه بر وصول مطالبات این شرکت، کارخانه قند قانع در شهرستان اهر که مالک به دلیل بدهی نمی‌توانست آن را راه‌اندازی کند، احیا شد و ۵۰۰ کارگر سر کار بازگشتند. محسن‌زاده یادآور شد: حدود ۲۰میلیارد هم سایر مطالبات در رابطه با میوه‌های فروخته‌‌شده باغات است که هم دادگستری پارس‌آباد و هم دادگستری استان اردبیل به موضوع رسیدگی کردند و آنها نیز پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به استقبال و ابراز خرسندی اهالی منطقه از تعیین تکلیف وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان و اعلام رضایت کارگران از وضع موجود، گفت اگر دستگاه قضایی به مشکلات شرکت ورود نمی‌کرد، قطعا مشکلات ادامه داشت و تا چند سال آینده خاک‌کشت و صنعت مغان فقیر می‌شد و دود آن به چشم تولید و اقتصاد کشور می‌رفت.

 تولید ۳هزار تن دانه روغنی کلزا در کشت و صنعت مغان

اسدالله محسن‌زاده در ادامه در خصوص تولید روغن کلزا گفت: برای کاشت محصولات استراتژیک موردنیاز کشور از قبیل گندم، جو و کلزا و برای تامین بخشی از نیازهای کشور به روغن خوراکی و کاهش واردات این محصول امسال بیش از ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شرکت به کشت محصول کلزا اختصاص‌یافته که با توجه به اقدامات خوب و تامین به‌موقع کودهای موردنیاز و تغذیه تکمیلی مزارع کلزا و همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌ها انتظار می‌رود بیش از ۳ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت و به کارخانه‌های روغن‌کشی صادر شود. وی با بیان اینکه کلزا علاوه بر تامین بخش مهمی از مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های روغن‌کشی، ازلحاظ اصلاح ساختمان خاک در تناوب زراعی نیز نقش اساسی ایفا می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت گل‌های کلزا در تغذیه زنبورهای عسل و تاثیر متقابل زنبورهای عسل بر گرده‌افشانی محصول کلزا، زنبورداران از نقاط مختلف استان اردبیل و استان‌های همجوار کلنی‌های خود را در مزارع کلزای شرکت مستقر کردند که علاوه بر گرده‌افشانی، در تولید عسل و افزایش درآمد زنبورداران نیز نقش بسزایی دارد. محسن‌زاده بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل برای همه بخش‌ها ازجمله کشاورزی، دامپروری، باغات و زیرساخت صنایع دارای برنامه بوده و هوشمندسازی و توسعه خدمات در آن لازم و ضروری است. مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: این شرکت تولیدی به‌سوی رشد و توسعه خیز برداشته و در قالب توافق‌نامه و تفاهم‌نامه برای توسعه خدمات کشاورزی، دامپروری، باغ و ارتباطات و اجرای پروژه آماده همکاری است.