ضرورت اصلاح ساختار مجموعه کشت و صنعت مغان

در همین راستا مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به مطلب فوق گفت: در زمان شکل‌گیری، این مجموعه با ۶۰ هزار هکتار اراضی شروع به فعالیت کرد که طی ۵۰ سال اخیر اکنون به حدود ۲۷ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است. بخش عمده‌ای از این اراضی در قالب یک شرکت کشت و صنعت و با عنوان شرکت پارس جدا شده و بخشی هم به دستگاه‌های اجرایی و معارضان محلی و عشایر منطقه درطول این ۵۰ سال واگذار شده است.

علی‌اشرف منصوری ادامه داد: در سال ۹۷ بنا به تشخیص وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی، این مجموعه به شرکت شیرین عسل واگذار شد؛ که به لحاظ برخی ملاحظات که در زمان واگذاری به وجود آمد از جمله قیمت‌گذاری و فروش و اهلیت خریدار قوه قضائیه ورود پیدا کرد؛ و نهایتا طی دو ماه و نیم گذشته با رای قطعی دادگاه و فسخ قرارداد خریدار، این مجموعه دوباره به دولت و وزارت جهاد کشاورزی و به نمایندگی از وزارت جهاد، به شرکت شهرک‌های کشاورزی بازگشت.

منصوری با اشاره به تلاش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص استقرار به موقع هیات‌مدیره و ارکان مدیریتی کشت و صنعت مغان در طول یکی دو ماه گذشته و مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت، بیان کرد: در نهایت طی دو هفته گذشته این مجموعه به مدیران دولتی جدید سپرده شد.

 ‌وی با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت مغان یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های کشاورزی در کشور و حتی در خاورمیانه است، گفت: این مجموعه با هدف استقرار جمعیت در مناطق مرزی و ایجاد امنیت مرزی، استفاده از آب‌های مشترک ایران و آذربایجان (رودخانه ارس) و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای منطقه و مهاجرت معکوس کشاورزان و عشایر و مهم‌تر از همه احیای اراضی حاصلخیز این منطقه، با طراحی مناسب و با ساز‌وکار ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر محصولات کشاورزی با طراحی کامل و جامع راه‌اندازی شد.

منصوری همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع مرتبط با تولیدات سالانه در مجموعه کشت و صنعت مغان وجود دارد، گفت از جمله این صنایع می‌توان به کارخانه‌های لبنیات، رب گوجه‌فرنگی، قند، پروسس بذر، روغن‌کشی و کودهای حیوانی اشاره کرد. تجهیزات برخی از آنها به دلیل فرسودگی نیاز به اصلاح ساختار و بازسازی دارد و بعضی هم به تازگی در این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که شرکت کشت و صنعت مغان از حیث تولید و اشتغال تامین بذر برای کشور بسیار مهم است. چون بخش عمده‌ای از بذر مورد نیاز محصولات اساسی کشور و تولید بذر هیبرید از این مجموعه تامین می‌شود و مناطق دیگر کشور را تغذیه می‌کند.

در عین حال وی با تولید اشاره به حدود ۵۰۰ هزار تن در سال، گفت که ۲۵ درصد کل تولید استان اردبیل در این شرکت انجام می‌شود، بنابراین از حیث تولید نیز برای ما بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در ادامه گفت: یکی دیگر از کارکردهای کشت و صنعت این بوده که بتواند به عنوان یک مجموعه تخصصی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و عشایر منطقه را توانمند کند و همچنین بتواند کارشناسان بخش کشاورزی را در راستای کسب مهارت‌های آموزشی و فعالیت‌های کاربردی در این منطقه به دانش روز مجهز کند.

وی اضافه کرد: با این جهت‌گیری، این مجموعه از لحاظ ساختار سازمانی و مدیریتی با مشکلاتی مواجه است و از لحاظ بهره‌وری در مواردی همچون نیروی انسانی، تامین و مصرف نهاده‌ها تولید مصرف آب، هزینه‌ها و میزان تولید در واحد سطح به شدت نیاز به برنامه‌ریزی و بازنگری و نظارت جدی دارد.

 منصوری ادامه داد: در این راستا با روی کار آمدن مدیریت جدید طی هفته‌های گذشته برنامه‌ریزی شده تا با ایجاد یک ساختارسازی جدید و یک سامانه هوشمند در زمینه فعالیت‌های گسترده این مجموعه در حوزه‌های زراعی، دامپروری و باغبانی و صنایع اصلاح ساختار اساسی صورت گیرد و در کوتاه‌مدت با کمک مسوولان استانی، مسوولان وزارتخانه و تیم مدیریتی جدید، بهره‌وری را در همه بخش‌ها افزایش دهیم.

این مسوول با اشاره به پرت منابع و ضرورت کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید تصریح کرد: میانگین تولید در بخش‌های مختلف این مجموعه بسیار پایین است و باید آخرین یافته‌ها و تکنولوژی‌های کشاورزی در مزارع و باغات و حوزه دامپروری و حتی صنایع این مجموعه برای افزایش تولید به کار گرفته شود.

منصوری در ادامه با ابراز تاسف از اینکه مجموعه کشت و صنعت مغان دارای ۳ هزار هکتار باغ بوده که در سالیان گذشته برای اصلاح و بازسازی و جایگزینی این باغات اقداماتی صورت نگرفته است، گفت: از این رو این باغات عملکرد بسیار پایینی دارند و برنامه ما این است که با ایجاد نهالستان غنی بتوانیم هم در جهت تولید نهال موردنیاز این مجموعه اقدام کنیم و هم نهال سالم، مناسب و مورد نیاز سایر استان‌ها را هم تامین کنیم.

وی با اعلام اینکه در استان اردبیل اراضی پایاب سد خداآفرین در سطح بسیار عمده‌ای در حال احیا است و به زودی فعالیت‌های کشاورزی با محوریت باغبانی در آن شکل می‌گیرد، گفت: نیاز است که بخش عمده‌ای از نهال این مناطق از کشت و صنعت مغان تامین شود. از طرف دیگر باغات قدیمی جایگزین باغاتی می شوند که از لحاظ تولید پر بازده باشد و بتواند نیاز بازار را هم تامین کند ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده تا بخشی از باغات شرکت کشت و صنعت دامپروری در سال‌جاری جایگزین شوند.

وی با انتقاد از اینکه میانگین تولید محصولات زراعی مثل گندم، جو، ذرت و چغندرقند، کلزا در کشت و صنعت مغان در سال‌های قبل حتی از متوسط میانگین کشوری پایین‌تر بوده است، بیان کرد: زیبنده وزارت جهاد کشاورزی نیست که یک مجموعه تخصصی در حوزه خودش از عملکرد پایینی برخوردار باشد، بنابراین باید با برنامه‌ریزی و آموزش و نظارت دقیق تولیدات این مجموعه را به صورت بهره‌ور افزایش دهند تا میانگین تولید این مجموعه از میانگین کشوری و میانگین شرکت‌های اطراف کشت و صنعت مغان و کشاورزان منطقه بالاتر باشد و از این مجموعه به عنوان الگویی برای آموزش کشاورزان استفاده کنیم. منصوری در عین حال با انتقاد از ساختار قدیمی کشت و صنعت مغان در حوزه دامپروری گفت: تراکم دام در این حوزه بالا و میزان تولید پایین است و باید با اصلاح ساختار و متناسب‌سازی دام‌ها و بهبود کیفیت دام‌هایی که در آنجا پرورش داده می‌شود، روند موجود اصلاح شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این مجموعه فعالیت‌های جزئی در زمینه دام سبک شروع شده و لازم است که پرورش دام سبک برای تامین گوشت موردنیاز کشور در این مجموعه گسترش پیدا کند، گفت: تجهیزات این مجموعه فرسوده و قدیمی هستند و به بازسازی اساسی نیاز دارند. ضمن اینکه برای تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع شرکت ضمن اصلاح ساختار و بازسازی تجهیزات کشاورزی برای تامین مواد اولیه کارخانه‌ها روی بیاورند.