به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نیویورک‌تایمز، فستلی، یک شرکت ارائه‌دهنده پلت‌فرم رایانش ابری است که توسط بسیاری از مشاغل سراسر دنیا برای کار با وب‌سایت‌هایشان مورداستفاده قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه با خاموشی ناگهانی روبه‌رو شد که این اتفاق باعث شد وب‌سایت‌های معروفی از جمله Reddit ، Twitch ، Hulu و همچنین وب‌سایت خبری نیویورک‌تایمز سه‌شنبه به‌طور ناگهانی حدود یک ساعت از دسترس عموم خارج شوند. بر اساس گزارشی از وب‌سایت Downdetector.com که قطعی‌های اینترنت را در سراسر شبکه بین‌المللی رصد می‌کند، حدود ۲۱هزار کاربر سایت ردیت از وجود مشکل در این پلت‌فرم اجتماعی خبر داده‌اند و این در حالی است که بیش از ۲هزار نیز کاربر بروز اختلال در وب‌سایت آمازون را گزارش کرده بودند.

این در حالی است که شرکت فستلی که مقر آن در شهر سانفرانسیسکو است، نوعی فناوری پشت پرده را ارائه می‌دهد که اکثر مردم اصلا نمی‌دانند این فناوری وجود دارد و اینکه چقدر برای کارکرد اینترنت اهمیت حیاتی دارد. سهام این شرکت که همواره از موفقیت‌های بسیاری برخوردار بوده است، در سال گذشته به‌یک‌باره سر به فلک کشید و فستلی، در دوران شیوع ویروس کرونا از همه افرادی که در قرنطینه‌های خانگی آنلاین بودند بهره برد و سود کلانی را به جیب زد، این همان موجی است که به سایر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری مانند زوم نیز در چند ماه گذشته کمک فراوانی کرد. قبل از خراب شدن سیستم در روز سه‌شنبه، سهام این شرکت از زمان عرضه عمومی آن در سال ۲۰۱۹ به بیش از دو برابر رسیده بود، اما در معاملات پیش از بازار، سهام آن برای مدت کوتاهی بیش از ۷درصد سقوط کرد و درنهایت با یک نزول ۶/ ۱درصدی به کار خود پایان داد. شرکت فستلی فناوری را ارائه می‌دهد که به‌عنوان شبکه تحویل محتوا یا CDN شناخته می‌شود، شبکه‌های بسیار توزیع‌شده که برای کاهش فاصله بین سرور و کاربر استفاده می‌شود، بنابراین این فناوری سرعت بارگذاری وب‌سایت را تسریع می‌کند. سرویس سی‌دی‌ان یک شبکه تحویل محتواست که داده‌ها را در سرورهای محلی کش می‌کند تا کاربران سریع‌تر به وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مجازی دست پیدا کنند. این سرویس‌ها در طول زمان ویژگی‌های خود را افزایش داده و در حال حاضر به توزیع مناسب بار شبکه، جلوگیری از حملات DDoS و ارائه قابلیت‌های امنیتی می‌پردازند. در حال حاضر در سراسر دنیا فقط چند سی‌دی‌ان هستند که می‌توانند حجم بالای ترافیک سایت‌های محبوب را مدیریت کنند و به همین خاطر این شرکت‌ها مسوولیت حساس و سنگینی دارند، چون قطعی خدمات، به معنای ازکارافتادن شمار زیادی از سرویس‌ها و سایت‌ها خواهد بود که شرکت فستلی یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین آنها است. همچنین فستلی می‌گوید شبکه آن قابلیت اطمینان را بهبود می‌بخشد؛ زیرا این شبکه یک وب‌سایت را به‌جای اینکه به مرکز داده مرکزی وابسته باشد، در بسیاری از نقاط توزیع می‌کند.

اما صبح روز سه‌شنبه گذشته  همه‌چیز برای فستلی با مشکل و دردسر آغاز شد. در ساعت ۵:۵۸ به‌وقت محلی، این شرکت در وب‌سایت خود خبر از بروز مشکل فنی در ارائه خدمات داد که در حال بررسی آن است. مشتریان سرشناسی از قبیل پی پال، نیویورک‌تایمز، فایننشال تایمز و گاردین با عدم دسترسی و اختلال در وب‌سایت‌های خود مواجه شدند و حتی صفحه اصلی وب‌سایت رسمی دولت انگلیس نیز آفلاین بود. سخنگوی شرکت فستلی که وب‌سایت شخصی او نیز از دسترس خارج‌شده بود، دلیل این مشکل را مختل شدن سیستم‌های فستلی دانست که محتوای وب‌سایت را از سرور به کاربران خاص ارسال می‌کنند. وب‌سایت Kentik، که یک شرکت تجزیه‌وتحلیل شبکه است، بلافاصله اعلام کرد که حجم ترافیک اینترنت ارائه ‌شده به ‌واسطه خدمات فستلی تا ۷۵درصد کاهش ‌یافته است. داگ مادوری، مدیر تجزیه ‌و تحلیل اینترنت کنتیک در این خصوص اظهار کرد پیچیدگی اینترنت به این معنی است که قطع کوتاه‌مدت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که گوگل، آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ نیز مشکلاتی از این قبیل را تجربه کرده‌اند که خدمات وب‌سایت‌های آنها برای مدتی آفلاین شده است. وی در ادامه افزود: هیچ شبکه اینترنتی بدون خطایی وجود ندارد و به دلیل پیچیدگی دنیای مجازی این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است.