معاون اقتصادی و اجرایی دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی در این باره گفت: از سال گذشته تحقیقاتی در خصوص محیط‌های شهری پاسخ ده و تخصصی در ابعاد بین‌المللی داشتیم که منجر به بررسی تجربه برخی کلان شهرهای جهان شد. ایجاد یک محیط تخصصی با مبلمان شهری متفاوت می‌تواند  نقش موثری در هویت بخشی فرهنگی، تقویت دیپلماسی شهری و ارتقای رتبه بین‌المللی شهرها داشته باشد. باتوجه به ضرورت این موضوع، به شهردار محترم تهران پیشنهادی ارائه داشتیم که به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی مجمع شهرداران آسیایی در بوستان قلمستان، واقع در منطقه یک تهران، این پروژه در همین بوستان به مساحت تقریبی یک هکتار اجرا شود.

امیرفؤاد محسنی در این پروژه از توان علمی و پژوهشی دانشگاه تهران به عنوان مشاور طرح و ظرفیت اجرایی انجمن فضای سبز و منظر ایران استفاده شده است. همان‌طور که از شعار منطقه یک برآمده است: «شمیران، نگین تهران»، معتقد هستیم ثمره این پروژه می‌تواند نقش پررنگی در اثرگذاری بین‌المللی این منطقه در ابعاد شهری، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ ایرانی و شرقی را به همراه داشته باشد.

معاون دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، امروزه شهرهای خلاق و رتبه‌دار جهانی با میزبانی از سازمان‌های بین‌المللی تخصصی، سعی در استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌‌های ایجاد شده در زمینه دیپلماسی شهری را به واسطه آنها دارند. خوشبختانه تهران میزبان و خالق یک سازمان بین‌المللی تخصصی در مدیریت شهری است که از سال ۲۰۰۸ با تمرکز بر شهرهای آسیایی، با شعار «آسیا برای شهروندان، هم‌گرایی برای زندگی بهتر» فعالیت دارد. یکی از عوامل موثر در رنکینگ‌ها و برندینگ شهری (برندسازی شهری)، میزبانی و حمایت کردن شهرها از سازمان‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای هستند که با هدف رقابت‌پذیری شهری، تمرکز و انباشت سرمایه بین‌المللی صورت می‌پذیرد.

محسنی در ادامه اشاره کرد: رفتار، تابع محیط است. اگر بتوانیم در شهر، محیط‌هایی پاسخ ده با هدف جذب، معرفی و هویت بخشی ایجاد کنیم می‌شود رفتار عمومی شهروندان را در راستای ارتقا و فرهنگ‌سازی هدفمند کرد. بررسی تجارب جهانی به ما نشان داده که محیط‌های پاسخ ده شهری، معمولا به تصمیم‌گیری بهتر و تغییر رفتار منجر می‌شوند. امیدوارم با ایجاد بوستان آسیایی به عنوان یک مکانی پاسخ ده با مبلمان شهری متاثر از شهرهای آسیایی بتوانیم گام خوبی در این زمینه برداریم.