به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها برگرفته از وب‌سایت خبری CNBC، در نظرسنجی AP و Equilar از ۳۴۲ مدیرعامل فعال در شرکت‌های  اس‌اندپی ۵۰۰ ( S&P ۵۰۰ )، فقط ۱۶ نفر زن بودند. این میزان نسبت به ۲۰ سال قبل کاهش داشته است، زیرا مدیران عامل زیادی مانند ویرجینیا رومتی مدیر شرکت  IBM پست‌های خود را ترک کردند. اس‌اندپی ۵۰۰ فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است. از این فهرست برای قیاس در معاملات، خرید و فروش سهام و برای ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و از این لحاظ با فهرست فورچون ۵۰۰ تفاوت دارد. این نظرسنجی فقط شامل مدیران عاملی است که حداقل دو سال مالی کامل در شرکت‌های خود خدمت کرده‌اند تا از تحریف پاداش‌های مالی بزرگ ورود به سیستم جلوگیری کنند. همچنین برای قابل استناد بودن این نظرسنجی شرکت‌ها باید نیابت‌نامه خود را از اول ژانویه تا ۳۰آوریل ثبت کرده باشند. اکثر مدیران عامل زن در نظرسنجی امسال افزایش پرداختی خود را اظهار کرده‌اند که بالغ بر ۸۱درصد بودند و در مقابل ۶۰ درصد از مدیران عامل مرد در این نظرسنجی افزایش پرداختی را اعلام کردند، اما مدیرعامل شرکت دوک انرژی، خانم لین گود با کاهش تقریبا ۳ درصدی، دریافتی‌اش به ۳/ ۱۴میلیون دلار رسید. او درست در میانه لیست میزان دریافت حقوق و دستمزد در میان مدیران عامل زن در این نظرسنجی قرار گرفته است، بنابراین این امر کمک کرد که میانگین دستمزد مدیران عامل زن در سال گذشته بالغ بر ۶/ ۱۳میلیون دلار تعیین شود. این میزان یک افت ۹/ ۱درصدی از متوسطی را که همان مدیر عامل‌های زن یک سال قبل کسب کرده بودند، نشان می‌دهد و این مقدار با میانگین ۶/ ۱۲میلیون دلار برای تمام مدیران عامل مرد در نظرسنجی امسال مقایسه می‌شود که ۲/ ۵ درصد بیشتر از متوسط سال گذشته آنها است. میانگین کلی این نظرسنجی بالغ بر ۷/ ۱۲میلیون دلار بود.

در حالی که تعداد زنان در این نظرسنجی در سال گذشته با کاهش مواجه شد، اما کارشناسان می‌گویند تغییر در حال رخ دادن است، ولی بسیار آهسته، زیرا شرکت‌ها نتوانسته‌اند زنان بیشتری را برای این نقش کلیدی به درستی تشخیص دهند و آماده کنند. خانم لورین‌هریتون، رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت Catalyst که یک سازمان غیر انتفاعی است و هدف آن پیشرفت زنان در محل کار است، در این خصوص اظهار کرد: هنوز با روند کندی روبه‌رو هستیم. دلایل این کندی این است که هنوز با فرهنگ‌هایی درگیر هستیم که دارای تعصب ناخودآگاه هستند و ایجاد زیرساختی محکم برای مدیران عامل زن فرآیندی زمان‌بر است. اما لیزا سو ، مدیرعامل شرکت سازنده تراشه «ادونس میکروچیپ دیوایس»، با یک بسته دریافتی به ارزش ۱/ ۲۷میلیون دلار در صدر لیست قرار گرفته است. این شامل حقوق پایه کمی بیش از یک‌میلیون دلار، پاداش نقدی به ارزش ۵/ ۲میلیون دلار و جوایز سهام و اختیارات به ارزش تقریبی ۵/ ۲۳میلیون دلار بود. سهام شرکت AMD در سال ۲۰۲۰ پس از گذشت دو سال در لیست S&P ۵۰۰ با عملکرد برتر تقریبا دو برابر شد. یک سال پیش، سو با دریافت بسته‌ای به ارزش ۵/ ۵۸ میلیون دلار پردرآمدترین مدیر عامل در تحلیل Equilar  هم در میان زنان و هم مردان بود که بیشتر به دلیل کمک‌های بورسی سهام به ارزش ۲/ ۵۳میلیون دلار بود. مدیر عامل جنرال موتورز خانم مری بارا، با بسته دریافتی به ارزش ۲/ ۲۳میلیون دلار در جایگاه دوم زنان قرار گرفت. مدیرعامل شرکت نورث روپ‌گرومن، کتی واردن، هم سومین نفر با دستمزد ۷/ ۱۹میلیون دلار بود.

به طور کلی، بسیاری از مدیران عامل سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، حقوق خود را کاهش دادند، اما پاداش، سهام و سایر موارد مالی را دریافت کردند. میزان پرداختی‌ها برای مدیران عامل زن عمدتا از الگوی مشابهی پیروی می‌کند، اما به دلیل حجم کم نمونه، نتیجه‌گیری دشوار است، زیرا هر تعدیل جزئی می‌تواند نتایج را منحرف کند. اما آمار و ارقام حاکی از آن است که برخی از نشانه‌های تغییر وجود دارد، زیرا اخیرا تعداد بیشتری از زنان در پست مدیریت عالی شرکت‌ها قرار داده شده‌اند. شرکت JPMorgan اخیرا دو زن را در پست‌هایی قرار داده است که می‌توانند به طور بالقوه جانشین مدیرعامل جیمی دیمون شوند و شرکت‌های کاریابی می‌گویند که آنها علاقه شرکت‌ها را برای جذب زنان به مشاغل کلیدی افزایش می‌دهند، به ویژه که تحقیقات نشان می‌دهد داشتن یک شرکت متنوع‌تر منجر به نتایج بهتر می‌شود. جین استیونسون، نایب رئیس شرکت مشاوره سازمانی

 Korn Ferry در این خصوص اظهار کرد این فقط تجارت خوبی است و به نظر من دیگر وقت آن فرا رسیده که زنان بیشتری را در مشاغل مختلف به کار گیریم و به طور قطع این اتفاق باعث بهبود در نتایج تجاری شرکت‌ها خواهد شد و همان‌طور که مشاغل بیشتری این موضوع را اثبات می‌کنند، این کار با گذشت زمان انجام خواهد شد. دون‌لومان، مدیر بخش مشتریان Korn Ferry ، انتظار دارد که تکامل در این زمینه ادامه یابد و همچنین رهبری جدید با نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی به شکل‌گیری شرکت‎ها در جهت پیشرفت کمک کند. لومان و استیونسن گفتند که این نه تنها برای زنان، بلکه برای رهبران نژادهای مختلف نیز صدق می‌کند. این در حالی است که از مدت‌ها قبل مجموعه مدیریتی شرکت‌ها توسط مردان سفیدپوست تصرف شده بود. استیونسون گفت که این یک قانون عرضه و تقاضا است. ما طرف تقاضا را آماده کرده‌ایم (در اتاق هیات‌مدیره)، اما اکنون ما به عرضه احتیاج داریم و امیدواریم که زنان بیشتری بتوانند در مشاغل مختلف استخدام شوند و به مدارج بالا دست یابند.