ابوالفضل حاج‌اکبری با اشاره به اینکه چند سالی است که تشکل‌ها در قیمت‌گذاری نقش دارند افزود: مشکلی که چندی قبل برای مرغ پیش آمد ناشی از تحریم‌ها بود و  واردات مرغ اجداد با مشکل مواجه شد. مرغ راس انگلستان و کاپ آمریکا به دلیل تحریم‌ها به ایران نیامد و مشکلات بازار مرغ تشدید شد.

به گفته این فعال صنعت طیور، مرغ آرین که نژاد ایرانی است اکنون در چرخه تولید قرار گرفته و ۱۰درصد سهم بازار را در اختیار دارد. از سال ۷۲ نژاد آرین را داریم، اما اکنون نژاد اصلاح شده است. حاج‌اکبری ادامه داد: بازگشت تحریم‌ها باعث شد بازار مرغ نوساناتی داشته باشد از این رو از یک‌سال و نیم گذشته قرار شد سامانه بازارگاه راه‌اندازی شود که ماهیت خصولتی دارد. در شرایط تحریم که نهاده‌ها به سختی به کشور می‌رسید در سامانه بازارگاه توسط وزارت جهاد کشاورزی بین مرغداران دارای پروانه توزیع شد. اکنون کامیون ذرت اگر از بندرعباس حرکت کند تا رسیدن به مقصد که یکی از مرغداری‌ها است مورد رصد قرار می‌گیرد.  به گفته وی، مرغ به وفور با قیمت ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان تولید می‌شود. مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که اجازه تکمیل زنجیره تولید مرغ را نمی‌دهیم. به این صورت که همه کشورهای جهان تولیدکنندگان خرد را تحت پوشش می‌گیرند و دولت جمعا با تعداد اندکی از مدیران زنجیره طرف قرارداد می‌شود. آنها تضمین می‌کنند که محصول مورد نظر دولت را توزیع و در اختیارشان قرار دهند، اما در ایران تولید به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود  و چوب لای چرخ این زنجیره می‌گذارند. اکنون حدود ۲۰ هزار تولیدکننده مرغ در کشور داریم که به صورت پراکنده مشغول تولید مرغ هستند.

حاج‌اکبری با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت: دستور ثبت سفارش واردات بیش از ۸۰میلیون جوجه یک‌روزه توسط وزیر جهاد کشاورزی به کارخانه کیک و کلوچه داده شده است در حالی که انجمن جوجه یک روزه هنوز نتوانسته اقدام به این کار کند. بیش از ۵۰درصد واحدهای مرغ مادر ایران به ظرفیت سه میلیون تن خالی است و همچنان منتظر جوجه هستند، اما اختلاف قیمت ارز باعث می‌شود تا برخی افراد در حوزه‌هایی وارد شوند که تخصص ندارند.

وی تاکید کرد: چرا تولیدکنندگان مرغ باید یک‌سال در نوبت جوجه اجداد باشند، اما دستور واردات این محصول از ترکیه صادر می‌شود. با این اقدامات پول در جیب کشور دیگر می‌ریزیم. بازارگاه دست سه هزار دلال را کوتاه کرد، اما آنهایی مخالف ارز ترجیحی هستند که منافع دارند.