برنامه «مادیران» برای تسهیل ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار

وجود چنین ضعفی باعث می‌شود که هم فارغ‌التحصیلان در زمینه یافتن شغل با مشکل مواجه شوند و هم شرکت‌ها و صنایع به‌سادگی نتوانند برای موقعیت‌های مدنظر نیروی انسانی مناسب و ماهری بیابند. بسیار پیش می‌آید که یک فارغ التحصیل رشته حسابداری، در بدو استخدام، توانایی زدن یک سند ساده را ندارد یا یک فارغ‌التحصیل صنایع، درک و شناخت درستی از فضای عملیاتی کارخانه‌ها نداشته باشد. عموما وجود چنین ضعف‌هایی، اقبال کارفرمایان به استخدام تازه‌فارغ‌التحصیلان را کاهش می‌دهد و افراد کم‌تجربه نیز فرصتی برای کسب تجربه پیدا نمی‌کنند. گروه شرکت‌های مادیران که یکی از فعال‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعت الکترونیک و لوازم خانگی کشور است با راه‌اندازی «آکادمی‌ مادیران» قصد دارد به نوبه خود ضعف موجود در این زمینه را جبران کند و شرایطی برای پرورش نیروی‌انسانی و آماده‌سازی تازه‌فارغ‌التحصیلان و افراد کم‌تجربه برای ورود به بازار کار ایجاد کند.

 تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

در طرح «آکادمی ‌مادیران» قرار است متناسب با رشته تحصیلی کارآموزان، در محل شرکت و کارخانه‌های مادیران دوره کارآموزی برگزار شود و شماری از شرکت‌کنندگان که امتیاز لازم را کسب کنند، به استخدام شرکت درآیند.  محمدرضا شهیدی، عضو هیات‌مدیره مادیران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: نیروی انسانی یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر شرکتی است. افزایش برندهای تحت مدیریت مادیران و توسعه سبد محصولات تولیدی، باعث شد نیاز به یافتن و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص احساس شود. با توجه به آگاهی از ضعفی که در ارتباط میان صنعت و دانشگاه وجود دارد، تصمیم گرفتیم این بار به جای روش‌های معمول برای استخدام کارشناسان و متخصصان، از ابتدا پرورش و آموزش نیروی انسانی موردنیاز را خود انجام دهیم. هدف از تعریف چنین طرحی به جای فراخوان‌های معمولی استخدام نیروی انسانی، آن است که بتوانیم افراد مستعد را شناسایی کنیم و با ارائه آموزش‌های عملی و کاربردی، آنها را با صنعت آشنا کرده و برای ورود به بازار کار آماده کنیم.

شهیدی در تشریح جزئیات این امر می‌گوید: در این طرح افراد کم‌سابقه و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت، MBA، الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر، صنایع، حسابداری و ...  با ارسال رزومه خود برای شرکت مادیران، مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرند و پس از تایید به مدت یک تا دو ماه، به صورت رایگان تحت آمورش تئوری و عملی در شرکت قرار می‌گیرند. وی تاکید می‌کند: شرایط به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده که این افراد بتوانند مانند نیروهای معمول شرکت، در فضای کارخانه‌ها و دفاتر مادیران تردد و فعالیت کنند و با یادگیری چند و چون کار، فاصله موجود میان دانش‌آموخته‌شده در دانشگاه و مهارت‌های موردنیاز در بازار کار را پر کنند.

شهیدی می‌افزاید: در حین و پایان دوره از این افراد آزمون گرفته می‌شود و در صورت کسب نمرات مد نظر سازمان و همچنین تایید صلاحیت و مهارت، این افراد به استخدام مادیران درمی‌آیند. علاوه بر این به تمامی ‌افراد شرکت‌کننده در این دوره، گواهی پایان دوره اعطا می‌شود و حتی در صورتی که شرکت‌کننده‌ای برای استخدام پذیرفته نشود، می‌تواند با دریافت این مدرک، یک گام در یافتن شغل مناسب در شرکت‌های دیگر پیش بیفتد.  بر اساس گفته این عضو هیات‌مدیره مادیران، هیچ محدودیت و سقفی برای تعداد افرادی که می‌توانند در این طرح پذیرفته و به استخدام مادیران درآیند وجود ندارد و هدف شناسایی و به کارگیری کسانی است که بتوانند توانمندی و استعداد خود را طی این دوره ثابت کنند.

 برنامه‌های توسعه‌ای مادیران در حوزه آموزش و منابع انسانی

امیرحسین مرتضاییان، مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک مادیران هم در این باره می‌گوید: نیروی انسانی مهم‌ترین عنصر سازندگی در هر سازمانی به حساب می‌آید و طبیعتا در فضای پرشتاب تجارت امروزی، سازمانی که بتواند بهترین‌ نیروهای انسانی را در کنار هم به‌کار گیرد، در بازار رقابتی برنده خواهد بود.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا در سال‌های گذشته نقش واحد منابع انسانی در سازمان‌ها و به‌خصوص شرکت‌های خصوصی پر رنگ‌تر از قبل شود و مصاحبه‌ها و آزمون‌های استخدامی‌ مختلفی توسط سازمان‌های حرفه‌ای از افراد جویای کار گرفته شود؛ اما با وجود تمام این روش‌ها و آزمون‌ها بازهم بسیاری از نیروهای تازه‌جذب‌شده در شرکت‌ها یا با فرهنگ سازمانی آن مجموعه هماهنگ نیستند یا روند قرارگیری آنها در کنار سایر نیروها و ارتباطات سازمانی زمان‌بر است. این به‌آن معنی است که برقراری ارتباط اثربخش میان مدیران و همکاران دیگر با این نیروها به‌صورت کامل شکل نمی‌گیرد که نتیجه آن نرسیدن سازمان به اهداف از پیش تعیین شده خود است.

مرتضائیان با تاکید بر این مطلب در ادامه می‌گوید:‌ درک این مشکلات منجر به تاسیس آکادمی ‌مادیران شد تا به این ترتیب علاوه بر جذب نیروی تحصیلکرده و مرتبط با نیازهای شرکت، با به‌کارگیری آنها در یک دوره کوتاه‌مدت آموزشی در موقعیت‌های شغلی و نظارت و ارزیابی دقیق عملکرد آنها بتوانیم هم زمینه اشتغال برای جوانان تازه‌فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها را فراهم کنیم و هم نیروهای همسو با فرهنگ سازمانی خود را استخدام کنیم.

 کارآموزی سازمانی و پرورش نیروی انسانی

محمدرضا بهنام رئوف، مدیر روابط‌عمومی‌ گروه شرکت‌های مادیران هم کارآموزی سازمانی را مدلی برای شناسایی، ارزیابی، جذب و پرورش نیروی انسانی مستعد عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ کارآموزی سازمانی نقطه شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای حرفه‌ای است و فردی که مسیر شغلی خود را با این دوره شروع کرده باشد، می‌تواند به سرعت در کارش پیشرفت و به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. به گفته بهنام رئوف، رویداد آکادمی‌ مادیران؛ رقابتی است که دوره‌ای و در هر فصل به صورت مستمر برگزار می‌شود. طرح آکادمی ‌مادیران فرصتی است تا افراد جوان، کم‌سابقه و حتی بدون سابقه امکان تجربه کار در شرایط واقعی را داشته باشند. متقاضیان پس از گذراندن دوره یک ماهه و انجام پروژه‌های محول شده و همین‌طور دریافت بازخورد حین دوره در انتها در برابر کمیته جذب و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید به همکاری بلندمدت در گروه شرکت‌های مادیران دعوت می‌شوند. وی درمورد روند جذب کارآموزان در آکادمی ‌مادیران می‌گوید: متقاضیان و دانشجویان فارغ‌التحصیل زیر ۳۵ سال در تمام ‌رشته‌ها از جمله مدیریت، صنایع، الکترونیک، کامپیوتر و... می‌توانند از ۲۹ اردیبهشت ماه تا ۲۹ خرداد با مراجعه به بخش منابع انسانی سایت مادیران یا از راه ایمیل jobs@maadiran.com اقدام به ارسال رزومه و ثبت درخواست در شاخه‌های موردنیاز کنند. به گفته مدیر روابط‌عمومی ‌مادیران، تمامی ‌کارآموزان جذب‌شده در آکادمی ‌مادیران در مدت گذراندن دوره آموزشی از مزایای حقوق و بیمه تامین‌اجتماعی برخوردار خواهند بود. در این طرح نه‌تنها محدودیتی در جنسیت متقاضیان وجود ندارد، بلکه یکی از اهداف مهم این طرح، ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای زنان و مردان و قضاوت بر حسب توانمندی آنان است. شایان ذکر است که هم‌اکنون حدود ۱۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیمه شده و ۶ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در مجموعه شرکت‌های مادیران مشغول کار هستند.