این گلخانه تولید صیفی‌جات توسط سازمان اقتصادی کوثر یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود اولین محصول آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ وارد بازار مصرف شود.

سال گذشته به‌صورت آزمایشی در بخشی از این گلخانه ۳۶ کیلوگرم گوجه در هر مترمکعب تولید شد که ۳۰درصد نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و مسوولان این پروژه معتقدند این آمار تولید نشان می‌دهد که استفاده از فناوری مدرن و روز در این گلخانه جواب داده است. مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر با اشاره به روند پیشرفت ساخت این گلخانه گفت: این پروژه اکنون با ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و ۱۵۰ نفر در پروژه مشغول کار هستند. صاحب میرپناهی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه از مدرن‌ترین و بالاترین استاندارد سازه‌های گلخانه‌ای کشور استفاده می‌شود، افزود: دستگاه نظارت با حضور مهندسان مجرب در پروژه مستقر و به‌صورت مستمر بر روند اجرای پروژه نظارت دارند و در حین اجرای پروژه واحد آزمایشگاه، شرکت مشاور و شرکت ناظر در گلخانه استقرار یافته‌اند. وی گفت: با توجه به روند مثبت پروژه و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام شیوع ویروس کرونا این پروژه در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

میر پناهی اظهار کرد: بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین گلخانه یکپارچه غرب کشور در شهرستان اسلام‌آباد غرب با هدف محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و رونق و جهش تولید اکنون در دست‌ ساخت است که با بهره‌برداری از آن بخشی از نیازهای منطقه به محصولات صیفی تامین و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. وی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های اشتغال‌زا در استان کرمانشاه که نرخ بیکاری بالایی دارد یکی از راهکارهای رفع این معضل است که جا دارد همه برای برون‌رفت از این شرایط وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند و بر اساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه سرمایه‌گذاری کنند. مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در ادامه با بیان اینکه گلخانه هیدروپونیک در سطح ۳۰ هکتار به‌صورت یکپارچه در اسلام‌آباد غرب اکنون در حال ساخت است و تا پایان نیمه اول سال‌جاری ۱۱ هکتار آن به بهره‌برداری می‌رسد گفت: سایت گلخانه‌این شهرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه گلخانه‌ای غرب کشور در زمینی به مساحت ٥٤ هکتار است که در آن ۳۰ هکتار گلخانه مدرن با سرمایه‌گذاری ۶هزار میلیارد ریالی و ۵ هکتار سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی توسط سازمان اقتصادی کوثر احداث می‌شود. میرپناهی افزود: اکنون در مرحله اول این پروژه ۱۱ هکتار گلخانه در سه بخش بااعتبار ۲۲۰میلیارد تومان در حال احداث است و ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اعلام اینکه محور تولید در این گلخانه گوجه‌فرنگی و خیار است، گفت: تولید فلفل دلمه‌ای رنگی و بادمجان نیز مدنظر است و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه بیش از ۱۰ هزار تن محصول از گلخانه اسلام‌آباد غرب تولید شود. میر پناهی با اشاره به اینکه این طرح یکی از پروژه‌های مهم تولید صیفی‌جات کشور است، گفت: سازمان اقتصادی کوثر این طرح را با هدف تولید پایدار و افزایش حجم تولید، استفاده از فناوری روز دنیا با دانش بومی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت منطقه با اولویت خانواده‌های ایثارگران، تولید صادراتی و ارزآوری برای کشور و استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب اجرا می‌کند. مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر با اشاره به اینکه کارشناسان پروژه در این طرح بزرگ کشاورزی قبل از احداث مرحله اصلی اقدام به اجرای نیم هکتار بخش تحقیق و توسعه (R&D) کردند که به نتایج خوبی دست یافتند، افزود: در بخش تحقیق و توسعه کارشناسان این پروژه توانستند بیشتر از میانگین کشوری تولید محصولات گلخانه‌ای داشته باشند که اجرای گلخانه اسلام‌آباد غرب به این شیوه می‌تواند جهشی در تولید محصولات گلخانه در کشور ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با تکمیل تمام فازهای این مجموعه گلخانه‌ای برای ۵۰۰ نفر از جوانان منطقه به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۱۰ هزار  تن محصول از گلخانه اسلام‌آباد غرب تولید شود.