به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNN، طرفداران محیط‌زیست می‌گویند: گندم‌سیاه تیهام بسیار سودمند است، اما اهمیت و مزایای این گیاه به‌طور کامل مشخص نیست. آنها می‌گویند محافظت از گندم‌سیاه تیهام برای حفظ تنوع زیستی در زمین بسیار حائز اهمیت است. این گل به تازگی کشف شده و هنوز به‌طور کامل ویژگی‌های آن مورد مطالعه قرار نگرفته است. گیاه‌شناسان می‌گویند توانایی‌های خارق العاده گندم‌سیاه تیهام آنها را شدیدا تحت‌تاثیر قرار داده است، چون در محیطی قرار دارد که گونه‌های کمی می‌توانند در آن رشد و نمو کنند یعنی خاک ضعیف و پر از بورون و لیتیوم. این گیاه در آمریکا و سایر نقاط جهان بسیار مورد توجه شرکت‌های مختلف قرار گرفته است.

شرکت Ioneer که یک شرکت معدنی در استرالیا است می‌گوید: در اواخر سال‌جاری قصد دارد در زمینی که روی یک معدن لیتیوم قرار دارد یعنی زمینی که گندم‌سیاه تیهام در آن رشد می‌کند حفاری کند که در زیر خاک‌های بایر آن بالغ بر ۵/ ۱۴۶میلیون تن لیتیوم و بورون نهفته است و ارزش اقتصادی این پروژه بالغ بر ۲۶۵/ ۱میلیارد دلار ارزیابی شده است. سرنوشت گندم‌سیاه تیهام، تصمیمات سخت پیرامون «فناوری‌های سبز» را بسیار برجسته می‌کند. همچنین از دیدگاه مشاغل و شرکت‌هایی که از کمک به محیط‌زیست صحبت می‌کنند ممکن است مهم‌تر از خطر انقراض یک گونه نادر یک گیاه وجود نداشته باشد. شرکت Ioneer استدلال می‌کند که از منظر بزرگ‌تر، ساخت معدن لیتیوم توسط این شرکت برای محیط‌زیست مفید است، چون به اعتقاد کارشناسان این گیاه می‌تواند تا حد زیادی جابه‌جا شده و بازهم زنده بماند. به‌خاطر اجرای پروژه تولید خودروی برقی، فشار زیادی بر لیتیوم وارد می‌شود و به همین منظور در کالیفرنیا اعلام شده است که خودروهای بنزینی از رده خارج خواهد شد. تسلا بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی نیز به ارزشمندترین خودروساز در جهان تبدیل شده است. خودروسازانی مانند جنرال‌موتور و فولکس واگن هم میلیاردها دلار در ساخت وسایل نقلیه برقی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که این پروژه تبدیل به دغدغه مهم دولت آمریکا شده است و شدیدا به لیتیوم نیازمند هستند. طبق اهداف آژانس بین‌المللی انرژی، در راستای دستیابی به اهداف آب و هوایی تعیین شده در توافق‌نامه پاریس، جهان نیاز به استخراج ۴۲ برابر لیتیوم استخراج شده در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. آژانس می‌گوید: معادن و پروژه‌های موجود در حال ساخت، تنها نیمی از تقاضای لیتیوم را در سال ۲۰۳۰ برآورده خواهند کرد. کل بازار معادل کربنات لیتیوم جهانی در سال گذشته ۳۲۵هزار تن بود، در حالی که نیاز آمریکا به کربنات لیتیوم تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر۵۰۰هزار متریک تن خواهد بود. تولید خودروهای برقی بدون لیتیوم امکان‌پذیر نیست و لیتیوم یک ماده معدنی مهم در باتری‌هایی است که نیروی محرک وسایل نقلیه الکتریکی را تامین می‌کنند.

مدیر شرکت Ioneer، جیمز کالای اظهار کرد: شرکت وی برخی از گیاهان باقی‌مانده را به منطقه دیگری در نزدیکی محل عملیات معدنکاری منتقل خواهد کرد، جایی که از آنها به خوبی محافظت خواهد شد، از جمله موانع محافظت در برابر حملات جوندگان را در آن محل تعبیه خواهند کرد. وی گفت بخشی از گیاهان در محل اصلی خود باقی خواهند ماند. به گفته سخنگوی Ioneer، حدود ۳۰درصد از زیستگاه اشغال شده تحت تاثیر ساخت‌وساز قرار می‌گیرد و ۶۵درصد از گیاهان به محل جدید منتقل خواهند شد. تحلیلگران لیتیوم می‌گویند درست است که معادن بسیار مهم هستند، اما هر پروژه‌ای لزوما برای امنیت ملی ایالات متحده حیاتی نیست. سایمون مورس، مدیر عامل

 Benchmark Mineral Intelligence  که تحقیقاتی را در مورد زنجیره تامین خودروهای الکتریکی انجام می‌دهد، می‌گوید لیتیوم اکنون از نظر سیاسی از اهمیت بیشتری نسبت به نفت برخوردار است. مورس در ادامه افزود: ایالات متحده در شرایط هشدار لیتیوم قرار دارد. تا زمانی که نگرانی‌های زیست‌محیطی از نظر مقیاس و خطر فوری برای زندگی انسان مهم نباشند، ایالات متحده باید روی بزرگ‌ترین چالش کنونی خود تمرکز کند که آن، ایجاد زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی است. همچنین  تسلا از جمله شرکت‌هایی است که در مورد ایجاد روش‌های جدید برداشت لیتیوم از منابع جایگزین، مانند زمین‌های رسی یا زمین گرمایی و شورابه های نفتی صحبت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است با توجه به افزایش تقاضا برای فلزات در ساخت پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و باتری‌ها، افزایش قیمت‌های فلزات می‌تواند فرآیند انتقال به سمت انرژی‌های سبز را به تعویق بیندازد. اصولا عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی جدید می‌تواند موجب بالاتر رفتن هزینه‌های تولید فناوری‌های انرژی‌های پاک شده و مانع تلاش‌ها برای رسیدن به اهداف اقلیمی در جهان شود. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: نقش مواد معدنی خالص در انتقال انرژی‌های پاک بسیار حائز اهمیت است. این آژانس از دولت‌ها یا کشورها خواسته است که برای محقق ساختن اهداف انرژی‌های پاک توسعه پروژه‌های تولید مس، لیتیوم، کبالت و خاک‌های نادر خود را تسریع کنند. در حال حاضر باتری‌های یون لیتیومی ۴-۸درصد تقاضا برای کبالت و لیتیوم را به خود اختصاص داده‌اند و این تقاضا می‌تواند در سال ۲۰۲۰ تا ۴۳درصد افزایش پیدا کند.