به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از سایت خبری عرب نیوز، طبق آمار و ارقام منتشرشده توسط سازمان ملل این منطقه بیشترین کمبود آب را در جهان دارد به‌طوری‌که ۱۷ کشور زیرخط فقر آب قرار گرفته‌اند. با رشد جمعیت، کمبود امکانات زیربنایی و مصرف بالای آب مشکل وخیم‌تر نیز می‌شود. کشاورزی به‌تنهایی حدودا ۸۰درصد مصرف آب در منطقه منا را به خود اختصاص داده است. بنا بر گزارش بانک جهانی مصرف بالای آب یعنی اینکه ذخایر طبیعی آب‌های زیرزمینی منطقه به حد کافی نیست که بتواند پاسخگوی رشد تقاضای آن باشد.

نمک‌زدایی آب دریا و پروژه‌های بزرگ سدسازی راه‌حل‌های مطلوبی در این راستا ارزیابی‌ شده‌اند، اما این راه‌حل‌ها هم خود مشکلات زیست‌محیطی را به همراه دارند. در حال حاضر محققان به دنبال راه‌حل‌های تامین و تشویق مصرف بهینه آب در بین شهرنشینان، کشاورزان و صنایع هستند. راه‌های متعددی وجود دارد تا از این مایه حیات و منابع آن حفاظت بیشتری شود. همواره باید به مردم در مورد اهمیت آب تذکر داد. برخی از روش‌های آموزشی عبارتند از یادآوری مردم در خصوص مصرف بهینه آب در خصوص آب شرب و آب‌های مورد استفاده در صنعت و کشاورزی. کارشناسان می‌گویند علوم، تحقیق و آموزش باید دست در ‌دست یکدیگر به تصفیه‌ آب و حفظ آن توجه داشته باشند. به ‌عنوان ‌مثال در مراکش کشاورزان با استفاده از روش‌های فنی برداشت و با کمک بازیافت آب ‌شور، در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند.

اما یکی از مواردی که مانع امنیت آب است استفاده بیش‌ازحد از آب در صنایع است. سطح آب موجود در سفره‌های عمیق زیرزمینی و مخازن دست‌ساز مراکش در حال کم شدن است تا اینکه چند ماه پیش باران بارید، اما بازهم علائم موجود حاکی از رسیدن ذخایر آب این کشور به حداقل مطلق آن است. کارشناسان افزایش تقاضای تجارت بین‌الملل را مقصر می‌دانند که به‌موجب آن آب برای کشت میوه‌های صادراتی توسط شرکت‌های مراکشی با سرعتی بسیار بیشتر از مقدار قابل جبران مصرف می‌شود و عدم تعادل بزرگی را ایجاد می‌کند. برای حل این مساله، سازمان‌های غیردولتی استفاده از استحصال آب از رطوبت هوا را ترویج می‌کنند. این سازمان‌ها تاکنون برای توسعه این روش با ۱۶ روستا از روستاهای مراکش کار کرده‌اند و در حال حاضر در هشت روستای دیگر این روش به ‌کار گرفته ‌شده است.

شرکت دارسی همد که یک موسسه غیرانتفاعی در اگادیر، مراکش است، مسوول بزرگ‌ترین پروژه استحصال آب از رطوبت هوا در جهان است. روش CloudFisher که توسط بنیاد آب آلمان ساخته‌ شده است، بخار آب موجود در هوا را با شبکه‌های پارچه‌ای مصنوعی جمع‌آوری می‌کند. این تورهای پارچه‌ای برای اولین بار در کوه مه‌آلود بوتمزگوئدا مورد آزمایش قرار گرفت. این روش هیچ‌گونه انرژی مصرف نمی‌کند و این سیستم می‌تواند بیش از ۶۰۰ لیتر آب آشامیدنی در روز در هر شبکه جمع کند. در نهایت، کاهش مصرف می‌تواند یکی از موثرترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب باشد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که منابع آب تا سال ۲۰۳۰ به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و بنابراین، سهمیه‌بندی آب در آن مناطق می‌تواند اجتناب‌ناپذیر باشد.