در همین راستا، شتاب‌دهنده‌ها خدمات متعددی از جمله تزریق سرمایه اولیه، تامین فضای کار و تجهیزات اولیه، آموزش و منتورینگ، تیم‌سازی، مشاوره کسب و کار، توسعه شبکه بازار و نهایتا اتصال به شبکه صنعت و سرمایه‌گذاران را برای افراد دارای ‌ایده‌های نوآورانه و یا شرکت‌های فناوری فراهم می‌کنند.

شتاب‌دهنده‌ها با ساختاری منسجم و مشخص از کسب‌و‌کار‌های نوپا حمایت به عمل می‌آورند و بیشتر به عنوان یک تسهیلگر برای کوتاه کردن روند توسعه یک کسب و کار نوپا، شتاب‌دادن به استارت‌آپ در طی مسیر رشد و نهایتا جذب سرمایه‌گذار شناخته می‌شوند. با توجه به رشد استارت‌آپ‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت عمران، لزوم تاسیس شتاب‌دهنده‌ها نیز در این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود. از این‌رو شتاب‌دهنده‌هایی در این عرصه تولد یافته‌اند تا بتوانند کسب و کار‌های نوین را به نحو مطلوبی حمایت کنند.

با توجه به نیاز صنعت عمران کشور به یک تحول بزرگ از لحاظ ورود تکنولوژی‌ها و مصالح نوین به این صنعت، نقش شتاب‌دهنده‌های فعال در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، از این روز شتاب‌دهنده گذر به عنوان یک شتاب‌دهنده خصوصی با مدیریت نادر شریعتمداری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، از مرداد ماه ۱۳۹۹در این حوزه کار خود را آغاز کرده است تا بتواند با شناسایی نیاز‌های صنعت عمران و بهره‌گیری از ظرفیت بالای متخصصان کشور به عنوان عضوی از اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور ایفای نقش کند.

در همین راستا پوریا قدیر، مدیر اجرایی شتاب‌دهنده «گذر» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در عرصه پروژه‌های فنی و اجرایی در حوزه‌های محیط‌زیست، عمران و سازه‌های زیرزمینی فعالیت داشته‌ام. هم‌اکنون با توجه به فضای جدید ناشی از تمرکز سیاست مدیران کشور در جهت رشد نوآوری و برطرف کردن نیاز‌های داخلی و پیش رفتن به سمت جهش تولید، مجموعه‌ای را در دانشگاه علم و صنعت و مرکز نوآوری کیش با عنوان شتاب‌دهنده گذر ساماندهی کردیم.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه، بهره‌گیری از متخصصان دانشگاهی و افراد باسابقه صنعتی به ویژه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت ساختمان است که می‌توانند به عنوان منتور‌های تخصصی، در کنار تیم‌های استارت‌آپی قرار بگیرند و تجربه‌های خود را برای رشد هر چه سریع‌تر در اختیار این تیم‌ها قرار دهند.

قدیر با اشاره به این موضوع که ما در شتاب‌دهنده گذر علاوه بر حوزه عمران، در حوزه‌های انرژی، محیط زیست و گردشگری نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، یادآور شد: هم‌اکنون در شتاب‌دهنده گذر، استارت‌آپ ژئوکان در حوزه تولید ژل‌های عامل‌دار شده‌ پایه آلی - معدنی برای مقابله با پدیده ریزگرد و مقابله با پدیده تولید ماسه در چاه‌های نفت و گاز و چهار استارت‌آپ در حوزه خدمات گردشگری با نام‌های ماهی جزیره در حوزه فروش آنلاین محصولات دریایی تازه، استارت‌آپ جزیره ۳۶۰ در حوزه ایجاد پلت‌فرم آنلاین اطلاع‌رسانی جزایر حوزه خلیج‌فارس، استارت‌آپ پردیتور در حوزه ایجاد بستر آنلاین بازی و آکادمی ورزش‌های الکترونیک و استارت‌آپ رنتیفا در حوزه ایجاد پلت‌فرم آنلاین اجاره وسایل نقلیه از قبیل خودرو در حال فعالیت هستند.

وی ضمن بیان این موضوع که ما در قالب یک شرکت شتاب‌دهنده روی موضوعات جدید متمرکز شده‌ایم، خاطرنشان کرد: ورود تکنولوژی‌های نوین و مصالح هوشمند به صنعت ساختمان به سرعت در حال رشد است که این موضوع به طور جدی در شتاب‌دهنده گذر دنبال می‌شود. طرح‌هایی از قبیل تولید پلیمر جوانساز آسفالت، طرح تبدیل پسماند به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما، ساخت پرینتر‌های سه بعدی ساختمان، طراحی و ساخت مزارع عمودی هوشمند، بهره‌مندی از پسماند‌های صنعتی برای تولید مواد با ارزش افزوده بالا، استفاده از فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه‌های زیرساختی کشور، استفاده از فناوری اینترنت ‌اشیا برای ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند، تولید مواد با قابلیت جذب کربن دی‌اکسید از هوا و خاک و همچنین ایجاد پلت‌فرم مبتنی بر وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل برای ارزیابی ساختمان از منظر هدررفت انرژی از جمله طرح‌هایی هستند که با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و فراهم کردن زیرساخت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی توسط شتاب‌دهنده گذر در حال انجام هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها راه خروج کشور از شرایط ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها، ایجاد فضایی پویا و با نشاط در دانشگاه‌ها و صنایع کشور است تا به سبب آن از تمامی پتانسیل‌ها و منابع موجود در کشور استفاده شود و ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت جدی شکل بگیرد تا شاهد رونق هر چه بیشتر فضای نوآوری و کارآفرینی در کشور و نهایتا شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت عمران باشیم.

مدیر اجرایی شتاب دهنده گذر گفت: این مهم با ورود شتاب‌دهنده‌ها به صنایع کشور قابلیت دسترسی دارد، چرا که شتاب‌دهنده‌ها از یک طرف با فضای دانشگاهی کشور در ارتباط هستند و از طرف دیگر با استفاده از شبکه متخصصان صنعتی خود با صنایع مختلف در ارتباط هستند. هر چند امروزه، تعامل دانشگاه و صنعت نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، راه زیادی باقی مانده است. چرا که صنایع در تولید خود با چالش‌های بسیاری مانند تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش موردنیاز و... روبه‌رو هستند و برای حل این مشکلات بیشتر به سمت روش‌های سنتی پیش ‌می‌روند و در مقابل دانشگاه‌ها بیشتر تمایل به کار روی مباحث تئوریک دارند. مباحثی که هدایت آن به سمت کار‌های عملی نیازمند زمان خواهد بود، بنابراین شتاب‌دهنده‌های تخصصی مثل شتاب‌دهنده گذر می‌توانند تا حد زیادی این خلأ‌ها را پر کنند. قدیر در نهایت به این موضوع اشاره کرد که فراخوان جذب ایده و استارت‌آپ در چرخه اول شتاب‌دهنده گذر در حوزه‌های عمران، انرژی، محیط‌زیست و گردشگری از نهم اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، لذا علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت شتاب‌دهنده گذر و تکمیل فرم پیوستن به گذر درخواست خود را ارسال کنند.