چالش جذب نیروهای متخصص در بخش نرم‌افزار فروشگاهی

مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری کیان نور رایانه در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد»، جرقه راه‌اندازی بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری خرده‌فروشی ایران را اینگونه توصیف کرد: بازار نرم‌افزار ایران در حال جا افتادن است، در این میان  نرم‌افزار خرده‌فروشی کیان طبق آخرین دستاوردهای نرم‌افزاری و دانش به روز تولید شده و از تیم پشتیبانی و مهندسی قوی برخوردار است. این در حالی است که قیمت این نرم‌افزار یک‌دهم نمونه خارجی است و در ایران و خاورمیانه بی‌رقیب است.

محمد علی  عطارها با اشاره به اینکه در سال ۹۹ در بخش خرده‌فروشی از شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش پیشنهاد شراکت داشتیم و ۵۱درصد سهم این شرکت را واگذار کردیم، گفت: در حال حاضر همچنان روی توسعه و به روزرسانی نرم‌افزار فروشگاهی کیان فعالیت می‌کنیم تا همواره مطابق و پاسخگوی نیازهای روز صنعت ریتیل باشد و در تلاشیم تا با استفاده از دانش جهانی، چند گام از بازار ایران جلوتر باشیم و در این صنعت پیشرو باقی بمانیم. مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری کیان نور با تاکید بر اینکه نرم‌افزار کیان ۲۰ زیرسیستم دارد، گفت: هسته اصلی نرم‌افزار برای فروشگاه‌ها، ثابت است، اما با توجه به سیاست و عملیات هر فروشگاه، خصوصی‌سازی نیز انجام می‌شود.  نرم‌افزار فروشگاهی کیان با تمرکز بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با تعداد شعب بالا، راه‌اندازی و توسعه یافته‌ است که برای بهره‌برداری از آن در فروشگاه‌ها نیاز به نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف فروشگاهی است.  در دپارتمان آموزش کیان، به نیروهای متخصص فروشگاهی آموزش‌های لازم برای راهبری سیستم داده می‌شود.

 نرم‌افزار فروشگاهی کیان  برای زبان‌‌های مختلف

وی با اشاره به اینکه از ابتدای راه‌اندازی شرکت، نرم‌افزار کیان به صورت چندزبانه طراحی شده که زبان‌های انگلیسی، فارسی، عربی، کردی و گرجی را پوشش می‌دهد و حتی اگر برای زبان‌های دیگر متقاضی وجود داشته باشد انجام خواهیم داد، گفت: تجربه راه‌اندازی زبان‌های دیگر روی نرم‌افزار کیان از آنجا آغاز شد که یکی از مشتریان ما درکردستان عراق، شعبه داشت و خواستار راه‌اندازی آن با زبان کردی بود و مشتری دیگری در گرجستان شعبه راه‌اندازی کرده بود و خواستار اضافه شدن زبان گرجی بود و مشتری دیگری هم در دبی از ما درخواست راه‌اندازی نرم‌افزار با زبان عربی داشت، به همین دلیل رفته رفته با توجه به نیاز مشتریان زبان‌های مختلفی را به سیستم اضافه کردیم.

عطارها با تاکید بر اینکه قابلیت‌های نرم‌افزارکیان باعث شده است به دنبال ورود به بازار کشورهای همسایه باشیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این نرم‌افزار قابلیت‌های بالایی دارد و برای نمونه در فروشگاه‌های فرودگاه امام خمینی نرم‌افزار نصب شده و اگر مسافر خارجی مراجعه کند، سیستم تبدیل ارز را به راحتی می‌تواند انجام دهد. در واقع هرچند این نرم‌افزار را برای ایران بومی‌سازی کرده‌ایم اما از آنجا که کشورهای همسایه هم در بخش خرده‌فروشی مانند ایران عمل می‌کنند قابلیت عرضه به کشورهای همسایه را نیز دارد و از طرف دیگر نرم‌افزار ایرانی بسیار ارزان طراحی شده و نیروی پشتیبانی قوی هم دارد و می‌توانیم حتی نیرو به کشورهای خارجی اعزام کنیم، اما برای نرم‌افزارهای آمریکایی و ... این امکان وجود ندارد.

 قیمت نرم‌افزارهای ایرانی چند برابر ارزان‌تر از نمونه خارجی

وی درباره رقبای خارجی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های هندی قوی هستند اما مساله ای که در بخش فروش نرم‌افزار وجود دارد این است که باید به شرکت‌ها اعتماد کرد و شرکت نرم‌افزاری باید پشتیبانی قوی و پاسخ‌گو داشته باشد، چرا که اگر شرکت منحل شود ممکن است اتفاقات ناگواری برای شرکت استفاده‌کننده بیفتد و از طرف دیگر قیمت نرم‌افزارهای خارجی ۲۰ برابر نرم‌افزار ایرانی است، به همین دلیل نرم‌افزار کیان در منطقه بی رقیب است.

عطار‌ها با تاکید بر استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در نرم‌افزار کیان، بیان داشت: شرکت سوئدی دکتلون از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی در جهان در زمان فعالیت خود در ایران از نرم‌افزار فروشگاهی کیان استفاده می‌کرد. این شرکت برای شناسایی کالاهای خود در فروش و انبار از تگ‌های آر‌اف‌آی‌دی استفاده می‌کرد. نرم‌افزار کیان قابلیت پشتیبانی از این فناوری را دارد که مزیت‌های بسیاری را برای فروشگاه‌های بزرگ به همراه می‌آورد، سرعت شناسایی کالا را بالا می‌برد و درصد خطا را بسیار پایین می‌آورد، اما از آنجا که تگ‌های آر‌اف‌آی‌دی در بازار ایران قیمت نسبتا بالایی دارد به‌رغم تمامی ‌مزیت‌ها، فروشگاه‌های ایرانی تمایل چندانی به استفاده از آن  ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی شک نداریم که به راحتی می‌توانیم وارد بازار کشورهای همسایه شویم، گفت: تمرکز ما همچنان فقط روی نرم‌افزارهای خرده‌فروشی خواهد بود و مخالف ورود به دیگر حوزه‌های تخصصی هستیم حتی با وجود پیشنهادهایی که داشتیم معتقدیم باید در یک حوزه برتر و پیشرو بمانیم.

 تغییر محسوس رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری کیان نور با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت خرده‌فروشی در ایران نسبت به چند سال گذشته پیشرفت بسیار محسوسی داشته، اعلام کرد: برخی برندها با سرعت در حال توسعه شعب هستند، چرا که از بابت نرم‌افزار نگرانی ندارند و ما در تلاشیم با پشتیبانی مناسب همواره در مسیر توسعه همراه و همگام فروشگاه‌ها باشیم.

عطارها با نگاهی به مزیت‌های نرم‌افزار کیان نسبت به سایر نرم‌افزارهای خرده‌فروشی موجود، تصریح کرد: در حال حاضر صندوق‌های فروشگاهی که با نرم‌افزار کیان فعالیت می‌کنند هیچ گاه قطع نمی‌شوند حتی با قطعی اینترنت، قطعی سرور مرکزی و ... بازهم نرم‌افزار عملیات فروش را به خوبی انجام می‌دهد، زیرا از قابلیت‌های بارزاین نرم‌افزار این است که در حالت آفلاین هم عملیات صورت می‌گیرد، این در حالی است که نرم‌افزارهای دیگر به سرور فروشگاه یا دفتر مرکزی وصل هستند و داده‌ها را از دفتر مرکزی می‌خوانند اما در نرم‌افزار کیان اطلاعات در دیتا بیس همان صندوق قرار گرفته و قیمت و اطلاعات کالا را در همان صندوق فروش دریافت می‌کند.

 در بخش نرم‌افزاری با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو هستیم

مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری کیان نور با نگاهی به تجربه‌های موفق این شرکت برای راه‌اندازی جانبو  در ایران گفت: در این راستا نرم‌افزار کیان را به اس‌ای‌پی فروشگاه جانبو  که در ترکیه قرار دارد متصل کرده‌ایم و در حال حاضر دفتر مرکزی در ترکیه می‌تواند اطلاعات شعب را در لحظه دریافت کند و در جریان آخرین اطلاعات درباره فروش، موجودی انبار و ... قرار گیرد.

عطارها با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود نیروی متخصص داریم، گفت: شرایط به وجود آمده در کشور باعث شده که خیلی از متخصصان نرم‌افزار به کشورهای دیگر مهاجرت کنند؛ چراکه حقوق دلاری و امکانات رفاهی تفاوت زیادی با حقوق ریالی دارد. بنابراین در شرایط کنونی یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم تامین نیروی متخصص است و اگر بتوانیم نیروی متخصص مورد نیاز شرکت را تامین کنیم بیش از این پیشرفت خواهیم داشت.

وی در نهایت گفت: فارغ‌التحصیلان نرم‌افزاری دانشگاه‌های خوبی چون تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و ... با دانش خوبی که از استادان باتجربه به‌دست می‌آورند به سرعت جذب بازار کار می‌شوند و تعداد کثیری از آنها با پیشنهاد‌های خوبی که از شرکت‌های خارجی به آنها ارائه می‌شود از کشور می‌روند. از طرف دیگر دانشجوهای برخی دیگر از دانشگاه‌ها وقتی وارد بازار  کار می‌شوند بدیهی‌ترین اطلاعات نرم‌افزاری را ندارند و نیاز است به آنها آموزش دهیم به همین جهت شرکت‌های بزرگ برای جذب نیروهای متخصص با مشکل مواجه هستند.