کفایت سرمایه 14درصدی یک بانک قرض‏الحسنه

Untitled-1

متوسط رشد تعداد تسهیلات بانک در چهار سال گذشته به بیش از 50‌درصد در هرسال رسیده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان یک بانک تخصصی در زمینه قرض‌الحسنه 2 میلیون و 325 هزار فقره در سال 1399 به مبلغ 322 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که ازلحاظ مبلغ نیز متوسط رشد تسهیلات بانک در چهار سال گذشته بیش از 67‌درصد در هرسال بوده است.

تعداد مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در 4 سال گذشته به‌طور متوسط بیش از 35‌درصد رشد داشته که درنهایت در پایان سال گذشته به 10 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.

بانک قرض‌الحسنه مهرایران سال ۱۳۹۹ را با گذر از تعداد ۱۰ میلیون مشتری، رشد ۶۶‌درصدی منابع، پرداخت بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر، پوشش بالای ۹۰‌درصدی هزینه‌ها از محل کارمزد، کسب بیش از ۷ هزار میلیارد ریال سود، افزایش سرمایه به ۲۵ هزار میلیارد ریال، برگزاری موفق مجمع برای سومین سال متوالی بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی، کاهش نسبت معوقات به زیر یک‌‌درصد، تقویت بانکداری الکترونیک در قالب افتتاح حساب و تسهیلات آنلاین بر بستر موبایل و... سپری کرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: پیشنهاد افزایش وام قرض‌الحسنه به 50 میلیون و وام اشتغال به 100 میلیون تومان به بانک مرکزی ارائه شده‌است. وی در خصوص اولویت‌ها و سیاست‌های اجرایی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: قصد داریم همچون سال‌های گذشته، از طریق برنامه‌های عملیاتی دقیق و هدفمند که اخیراًمورد تصویب هیات‌مدیره بانک رسیده، نقش بانک مهر ایران در مسیر توسعه کشور و به‌ویژه رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم و کاهش محرومیت و فقر، نقشی پررنگ‌تر و موثر باشد.

مرتضی اکبری افزود: به‌عنوان یک بانک اجتماعی که ماموریت آن فعالیت در حوزه بانکداری خرد است، با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور به‌ویژه وضعیت برخاسته از شیوع بیماری کرونا و تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، همچنین اولویت‌های اصلی کشور در حوزه اقتصادی، این بانک به سهم خود از اشتغال و کارآفرینی‌های خرد و خانگی، تولید داخلی و برنامه‌های ارتقای معیشت پشتیبانی می‌کند که بی‌شک در این مسیر توسعه فناوری‌ها و امکانات بانکداری هوشمند از یکسو و برنامه‌های اقدام مشترک با نهادها و سازمان‌های متولی بسیار مهم خواهد بود.

اکبری در ادامه گفت: بانک قرض‌الحسنه مهرایران، برای استمرار گام‌های موثر خود برای رسیدن به بانک تمام هوشمند و پیشرو از یکسو و نقش‌آفرینی بیش‌ازپیش در تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر، به تدوین اولویت‌ها و سیاست‌های اجرایی سال ۱۴۰۰ در چارچوب کلی مصوبات هیات‌مدیره اقدام کرده است. در تدوین این چارچوب، با توجه ویژه به شرایط برخاسته از شیوع بیماری کرونا که ابعاد مختلف زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم را تحت‌تاثیر قرار داده، رویکردها و اسناد بالادستی مبنا قرارگرفته است.

در این راستا اولویت نام‌گذاری سال به‌عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، تحلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه، اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اشتغال، اولویت دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد کلان، نقشه‌راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی، مجموعه سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی با رویکرد تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها اولویت بانک در سال‌جاری هستند. به گفته وی راهبردهای سال ۱۴۰۰ بانک مهر ایران در ۸ حوزه تعریف‌شده است که از آن جمله می‌توان به توسعه بازار و جذب منابع قرض‌الحسنه با اولویت پشتیبانی از تولید و اشتغال، اصلاح و بهبود روش‌ها و فرآیندها در مسیر مانع‌زدایی، توسعه به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا، مشارکت در تحقق عدالت اجتماعی و مشتری‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع است، همچنین توسعه شناخت از خدمات و فعالیت‌های بانک در سطح ملی و بین‌المللی، ارتقای کارکنان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی و بهبود زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری از دیگر راهبردهای سال 1400 است.

 خرید 15 هزار کالای تجهیزات پزشکی

در پی شیوع کرونا و لزوم حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده جامعه، بانک‌ها نیز به ارائه تسهیلات در این زمینه پرداختند. بخشی از این اقدامات، الزام بانک مرکزی بود و بخشی دیگر در راستای مسوولیت اجتماعی آنها بود.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این راستا اقداماتی انجام داد که از آن جمله می‌توان به خرید ۱۵ هزار کالای تجهیزات پزشکی توسط این بانک اشاره کرد.

بانک مهرایران در راستای مسوولیت اجتماعی خود و کمک به مقابله با کووید- ۱۹، حدود ۱۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی خریداری کرد و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشت.

مدیرعامل بانک مهر ایران با اعلام اینکه با رویکردی که هیات‌مدیره بانک مهر ایران داشته‌اند، این بانک از چهار سال گذشته تاکنون کارهای قابل‌توجهی در حوزه مسوولیت اجتماعی انجام داده است، گفت: ساخت خانه بهداشت، ساخت مدرسه، پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار و خرید وسایل آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق محروم برخی از این اقدامات بوده‌اند. مهم‌ترین اقدام بانک در این حوزه که سال گذشته انجام شد بیمه کردن ۵۰۰ هزار خانه روستایی بود.

وی ادامه داد: سال گذشته مصوبه مجمع عمومی بانک برای تخصیص منابع حاصل از دریافت جریمه دیرکرد در حوزه مسوولیت اجتماعی را داشتیم که همکاری با وزارت بهداشت نیز از محل منابع حاصل از جریمه دیرکرد بوده است. تصمیم گرفتیم در حد مقدورات خود در حوزه کرونا کاری داشته باشیم. بر همین اساس ۱۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی خریداری و در ۳۱ استان کشور توزیع‌شده است. ما اقدامات خود را تا پایان همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ ادامه خواهیم داد.

اکبری همچنین اظهار کرد: بسیاری از کادر بهداشت و درمان کشور درگیر این بیماری شده‌اند و ممکن است مشکلات مختلفی پیداکرده باشند برای همین 2 هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات به کادر بهداشت و درمان پرداخت می‌شود. در همین راستا پیش‌تر رئیسی معاون بهداشت نیز تصریح کرده بود اکسیژن مهم‌ترین درمان برای بیمارهای کرونایی است و هنگامی‌که کسری اکسیژن داشته باشیم، به مشکل می‌خوریم، ازاین‌رو اینکه بانک مهر ایران کپسول‌های اکسیژن را نیز در این طرح تهیه‌کرده، کار ارزشمندی است. پرداخت تسهیلات از سوی این بانک به کادر بهداشت و درمان نیز انگیزه مضاعفی برای آنها ایجاد می‌کند.

بانک مهر ایران ۱۳۰ میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی خریداری‌شده پرداخت کرده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده است. دستگاه کپسول اکسیژن و متعلقات، دستگاه ضدعفونی‌کننده UV، دستگاه تب‌سنج لیزری و دستگاه پالس اکسی‌متر اقلامی بوده‌اند که از سوی این بانک خریداری‌شده‌اند. تجهیزات پزشکی تهیه‌شده توسط بانک مهر ایران بین 126 مرکز منتخب و پایگاه سلامت و 63 دانشگاه علوم پزشکی واقع در 31 استان کشور توزیع می‌شود.

 همکاری با نهادهای حمایتی

به گفته اکبری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای فعالیت‌های قرض‌الحسنه‌ای خود با نهادهای حمایتی نیز تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای امضا کرده است. براین اساس بانک بیش از 600‌هزار فقره تسهیلات به ارزش 56 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

همچنین این بانک بیمه حوادث 500 هزار خانه روستایی در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و ایلام با اختصاص بخشی از بودجه تبلیغات خود، احداث 100 واحد مسکونی برای سیل‌زدگان استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان، مشارکت در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان، احداث 4 مدرسه و 3 خانه بهداشت روستایی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت 2 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه، احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و پرداخت بیش از 500 هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی در حوزه محرومیت‌زدایی و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی جامعه به ارزش حدودا ۵۰ هزار میلیارد ریال در همکاری با بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، بنیاد مسکن انقلاب و سازمان بهزیستی از اقدامات بانک در راستای مسوولیت‌های اجتماعی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین پرداخت بیش از 50 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانواده به ارزش یک هزار و 400میلیارد ریال، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه.، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه‌های بازچرخانی فاضلاب باهدف حمایت از محیط‌زیست و توزیع بیش از 300هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور نیز از دیگر اقدامات بانک بوده است. افتتاح حساب از طریق وب‌سایت و همراه بانک، درخواست تسهیلات از طریق وب‌سایت و همراه بانک (در دست اقدام)، اتصال به سامانه ثبت‌احوال، حذف برگه‌های کاغذی و عملی‌کردن احراز هویت بیومتریک، احراز هویت آنلاین سجام وکارت هدیه مجازی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای اجرای بانکداری الکترونیک است.

 

p29 (2)