سبد گردانی نوعی خدمت است که توسط کارگزاری ها و شرکت‌های دارنده مجوز از سازمان بورس ارائه می شود. سبد گردان در واقع یک شخص حقوقی است که در قالب یک قرارداد مشخص به خرید و فروش سهام سرمایه گذار در بازار سهام می پردازد. خدمات سبد گردانی برخلاف خدمات صندوق های سرمایه گذاری به صورت اختصاصی برای سرمایه گذار انجام می شود و کارمزد معاملات با توجه به میزان سود دهی سبد گردان مشخص می‌شود و کاملا توافقی است.

شرکت سبدگردان فراز به تازگی مجوز فعالیت دریافت کرده است ؛  این سبدگردان پس از اخذ مجوز فعالیت سبدگردانی از سازمان بورس در روزهای پایانی سال گذشته، به دنبال گسترش فعالیت‌ها در حوزه‌های برنامه‌ریزی شده در سال 1400 است.

مدیرعامل سبدگردان فراز  با تاکید بر برنامه‌های جامع این سبدگردان در حوزه تامین مالی جمعی با اخذ مجوز از فرابورس گفت: هدف این است که سرمایه‌گذاری‌های خرد را بر پایه یک مدل مشارکت از طریق سکوی مالی جمعی تجمیع کنیم ؛به ویژه برای طرح‌های سازمان اقتصادی کوثر و کسب و کار‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه که در این سازمان وجود دارد.

بابک اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر تاسیس چهار صندوق سرمایه‌گذاری، به دنبال اخذ مجوزهای مشاوره سرمایه‌گذاری و عرضه و پذیرش نیز در سال‌جاری هستیم. وی در خصوص نخستین صندوق این سبدگردان گفت: صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی فراز است که با هدف بازارگردانی سهام شرکت‌ها و نهادها، خصوصا سهام شرکت‌های عرضه شده متعلق به سازمان اقتصادی کوثر (وآوا، زکوثر، زماهان، زشریف، بزاگرس، غدام و ...) و برخی از سهام بنیاد شهید و امور ایثارگران در بورس و فرابورس با هدف سوق دادن قیمت سهام به سمت ارزش ذاتی آن متناسب با سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری سهامدار است.همچنین دومین صندوق در نظر گرفته شده صندوق با درآمد ثابت فراز افق یکم است که با توجه به ترکیب دارایی‌ها، این صندوق گزینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است و می‌تواند ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت باشد. ترکیب دارایی‌ها در این صندوق شامل اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت و میزان محدودی سهام است.

 وی در  ادامه با اشاره به مشخصات 2 صندوق دیگر سبدگردان فراز ادامه داد: سومین صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری در سهام فراز افق دوم است که راهی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس بوده و برای افرادی مناسب است که تا حدودی ریسک‌پذیر هستند، در این صندوق حداقل 70 درصد از دارایی‌ها در سهام و مابقی در سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شوند اگر چه ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی نسبت به صندوق با درآمد ثابت بیشتر است و تضمین حداقل سود وجود ندارد، اما این شانس برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بازدهی و سود بیشتری را نصیب خود کنند.

چهارمین صندوق نیز، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار (ETF) است که متشکل از سهام شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر در بازار سرمایه است که در صورت راه‌اندازی سه صندوق پیشین، این صندوق نیز در سال‌جاری راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل سبدگردان فراز  در خصوص شرایط بازار و  حضور سرمایه گذاران حقیقی در جریان معاملات بازار  تاکید کرد: با توجه به از دست رفتن عنصر اعتماد از بازار سرمایه به خصوص توسط سهامداران حقیقی از یک سو و نبود چشم‌انداز واضح و روشن برای آینده بازار سهام، متاسفانه روند خروج پول از صندوق‌های سهامی ‌و مختلط افزایش یافته است؛ با توجه به اینکه صندوق‌های درآمدثابت سرمایه‌ها را در اوراق کم ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازار سرمایه سرمایه‌‌گذاری می‌کنند، اقبال مردمی ‌به سمت این صندوق‌ها افزایش یافته است. هر چند وزارت اقتصاد و سازمان بورس اقداماتی نظیر تاکید بر رعایت نرخ‌های مصوب سپرده توسط بانک‌ها و کنترل این موضوع از طریق ابزارهای مالیاتی و انتشار اوراق بدهی برای تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام را آغاز کرده‌اند. البته هنوز این اقدامات به محرکی برای ایجاد رشد در بازار سرمایه نرسیده و به مجموعه محرک‌ها و توسعه ابزارها و سیاستگذاری درست بانک مرکزی نیاز است.

وی در خصوص شرایط پیش روی بازار سرمایه نیز گفت: باتوجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، در ماه‌های نزدیک به انتخابات، بازار نوسان شدیدی نخواهد داشت و با جوی احتیاطی همراه خواهد بود. پیش بینی می‌شود نرخ ارز نیز در محدوده 25هزار تومان تثبیت شود. همچنین تحت تاثیر قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بر  صنایع کامودیتی ‌محور مانند فلزات و صنایع پتروشیمی‌و فرآورده‌های نفتی، امکان دستیابی به منابع درآمدی نفتی و منابع درآمدی صادراتی نیز وجود خواهد داشت. نوسان‌‌های شدیدی که در سال 99 در بازار سهام رخ داد در سال جاری تکرار نخواهد شد. سناریوی محتمل برای شاخص این است که در ابتدا یک اصلاح زمانی خواهیم داشت و به مرور در اواسط سال ۱۴۰۰، رشد شاخص بسیار محتمل خواهد بود و در مجموع می‌توان به وضعیت بازار خوش بین بود.