«مبارکه» ۵۰ درصد فولاد کشور را تولید خواهد کرد

نادر سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: شرکت فولاد مبارکه به لحاظ کیفی توانسته جزو برندهای موجود در بازارهای بین‌المللی قرار گیرد و محصولات خود را به سراسر جهان صادر کند. همچنین این شرکت در زمینه رکورد تولید نیز طی برنامه‌ریزی‌ای که برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ برای فولاد کشور برای تولید ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شده، موفق شده رکوردهای تولید خود را منطبق با این برنامه یا حتی جلوتر از آن نیز محقق کند.

به گفته وی، با توجه به پتانسیل تولید، همچنین برنامه‌ریزی برای بخش تولید از سوی مجموعه فولاد مبارکه، همواره این مجموعه به عنوان  یک رکورددار بی‌سابقه در بخش تولید فولاد کشور موفق عمل کرده است.

سلیمانی ادامه داد: در سال ۹۹ شرکت فولاد مبارکه توانست رکورد تولید بالای ۱۰ میلیون تن فولاد خام را محقق کنند. امسال نیز در خصوص تامین مواداولیه موردنیاز خود قطعا به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور خواهد رفت و این یک رکورد خاص در خصوص برنامه‌های شرکت فولادمبارکه خواهد بود. چراکه تعادل زنجیره فولاد به لحاظ برنامه‌ریزی بهم خورده و شرکت‌های معدنی که مکلف بودند سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه را تامین کنند، به فولادساز تبدیل شده‌اند؛ در نتیجه تقریبا از اوایل سال ۹۹ بود که شرکت فولادمبارکه به این فکر افتاد که برنامه‌ریزی جهت احیای معادن سنگ‌آهن برای تامین سنگ‌آهن انجام دهد. بنابراین می‌توان سال ۱۴۰۰ را بر این اساس پیش‌بینی کرد که شرکت فولاد مبارکه در زمینه سرمایه‌گذاری بخش معادن کشور برای تامین مواد اولیه خود موفق خواهد شد. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در راستای شعاری که رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۰ اعلام کردند (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) شرکت فولادمبارکه از بهترین شاخص‌های صنعتی کشور است که می‌تواند عملکرد موفق‌تری در این زمینه نسبت به دیگر بخش‌های صنعتی کشور داشته باشد.

سلیمانی معتقد است، در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با روندی که در پیش گرفته، می‌تواند ۵۰ درصد تولید فولاد کشور در برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ را محقق کند. از همه مهم‌تر اینکه در بخش تولید علاوه بر اینکه کالاهای خاص را برای توسعه صنایع پایین‌دستی کشور ارائه می‌دهد؛ بهترین و موفق‌ترین الگو در بحث توسعه و صادرات کشور خواهد بود.

وی افزود: در بخش صادرات غیرنفتی یکی از شاخص‌های موفق صنایع فولادی هستند که در راس آنها فولاد مبارکه قرار دارد.

سلیمانی همچنین با اشاره به دوران تحریم در ادامه گفت: در برهه‌ای از زمان، هزینه تولید برای یک تن فولاد ۱۲۰ دلار بود اما زمانی که تحریم‌ها روی صنایع داخلی و فولادی کشور از جمله فولادمبارکه اعمال شد، پیش‌بینی بر این بود که نمی‌توانیم برنامه را محقق کرده و افت شدید تولید خواهیم داشت، اما این اتفاق نیفتاد و شعار بومی‌سازی قطعات یدکی که با محوریت شرکت فولادمبارکه آغاز شد هزینه را حداقل به ۸۰دلار رساند؛ همچنین تمام قطعات یدکی مورد نیاز که جنبه تحریمی داشت، در داخل کشور ساخته شد.

به گفته وی، هدف از اعمال تحریم‌ها افت تولید و جلوگیری از توسعه فولاد و معدن در کشورمان بود که همگی نقش بر آب شد؛ زیرا ضمن اینکه برنامه تولید در صنعت فولاد محقق شد، صنعتگران فولادی توانستند حداقل سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد مطابق برنامه به تولید فولاد کشور اضافه کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در سال ۹۸ تولید فولاد کشور ۲۵ میلیون تن بود که این عدد در سال ۹۹ به ۳۱ میلیون تن رسید و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش تولید در تمامی زنجیره فولاد از معدن گرفته تا تولید محصول نهایی محقق شود.

سلیمانی در ادامه سخنانش تاکید کرد: چالشی که از چند سال گذشته وجود داشته، در بخش برنامه‌ریزی، تولید و توسعه کشور نبوده است، زیرا پتانسیل‌هایی در مجموعه فولاد مبارکه و شرکت‌هایی از این دست وجود دارد که سبب شده به عنوان یک الگو برای کشور مدنظر باشند. این  درحالی است که در شرایط فعلی در داخل کشور صنایع فولادی از جمله شرکت فولادمبارکه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و ما نباید ناخواسته آب در آسیاب دشمن بریزیم، زیرا آنها سال‌ها تلاش کردند تا روند تولید را متوقف کنند که موفق نشدند، اما در داخل کشور مسائلی که بیشتر در خصوص تنظیم بازار بوده مشکل‌ساز شده است، بنابراین نباید سایه‌ای روی تولید فولاد کشور بیندازیم که این چرخ بزرگی که در حال حرکت است، متوقف شود.