برخی از بارزترین موارد استفاده از ۵G مربوط به فناوری‌هایی است که تنها با یک شبکه موبایلی توسعه‌یافته می‌تواند واقعا بهتر شود که از آن جمله می‌توان به شهرهای هوشمند، وسایل نقلیه خودمختار و مشاغل تجاری مستقل اشاره کرد. تفاوت بین نسل چهارم و پنجم شبکه‌های تلفن‌همراه، بهبود چشمگیر و روبه‌جلوی اینترنت پرسرعت است. این بهبود با پیشرفت‌های زیادی در فناوری‌های موجود همراه خواهد بود  و همچنین باعث ایجاد شبکه‌های کاملا جدیدی می‌شود که با شبکه‌های ۳G یا ۴G نمی‌توانند وجود داشته باشند.

بخش ترجمه شرکت‌ها در مقاله‌ای برگرفته از وب‌سایت دیجیتال ترندز به برخی از جالب‌ترین ویژگی‌ها و محاسن نسل پنجم شبکه تلفن همراه  اشاره می‌کند که می‌توانید مشتاقانه منتظر آنها باشید.

 بهبود اینترنت خانگی

شبکه ۵G اگر فقط راهی بهتر و سریع‌تر برای دسترسی به دنیای وب نیست، پس چیست؟ درحالی‌که به نظر می‌رسد اینترنت خانگی ۵G یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین موارد استفاده از این فناوری جدید است، اما تا حدی می‌تواند یک تقابل با صنعت اینترنت بی‌سیم باشد. شبکه ۵G در حال حاضر از برخی از اتصالات Wi-Fi بسته به نوع سرویس شما، بسیار سریع‌تر است، اما ممکن است هنوز پتانسیل کامل استفاده از نسل پنجم را نتوان تصور کرد.

ایده سرعت بارگیری بین ۱Gbps و ۱۰Gbps و سرعت بارگذاری یا تاخیر فقط یک‌ میلی‌ثانیه (میلی‌ثانیه) افراد را درباره شبکه تلفن همراه ۵G هیجان‌زده می‌کند. این سرعت‌ها با اتصال فیزیکی اترنت که یک فناوری برای اتصال شبکه‌های محلی (LAN) هستند، قابل‌مقایسه‌اند. با این‌حال، واقعیت این است که ما معمولا به سرعت‌های بالای نظری (تئوریکی) نمی‌رسیم. حتی اگر روزی بتوان به این سرعت‌ها رسید، حداقل تا چند سال آینده این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

 وسایل نقلیه خودکار

با توجه به اینکه کمپانی‌هایی مانند ویمو، تسلا و اوبر به دنبال واقعی‌سازی فناوری وسایل نقلیه بدون راننده هستند، آینده اتومبیل‌های خودکار در پیش روی ما قرار دارد و شبکه ۵G یکی از آخرین قطعات پازلی است که به تحقق آن کمک می‌کند. به این دلیل است که نسل پنجم شبکه نباید لزوما فقط به شبکه تلفن‌همراه متکی باشد. این به آن معناست که ارتباطات C-V۲X می‌تواند با استفاده از پروتکل‌های شبکه ۵G در غیاب یک اتصال به زیرساخت داده‌های بی‌سیم عمومی اتفاق بیفتد. به‌عنوان‌مثال این سیستم‌ها به راننده (یا اتومبیل) وضعیت چراغ راهنمایی بعدی را اطلاع می‌دهند و تخمینی از زمان تغییر آن چراغ را ارائه می‌دهند  که برای اتومبیل‌های بدون راننده ضروری است.

 هواپیماهای بدون سرنشین ۵G

یکی از جالب‌ترین و ترسناک‌ترین کاربردهای شبکه ۵G، ایده ایجاد شبکه‌ای از هواپیماهای بدون سرنشین است. شرکت ورایزون (Verizon) در حال حاضر قصد دارد اولین شرکت ارتباط از راه دور باشد که از نسل پنجم شبکه تلفن همراه برای فعال کردن میلیون‌ها پرواز هواپیماهای بدون سرنشین متصل استفاده می‌کند و از آنجا که ورایزون قبلا شرکتی به نام «اسکای وارد» را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده است، احتمالا تصور اینکه این سیستم پهپادی به‌زودی به واقعیت تبدیل شود چندان دور از ذهن نیست.

درحالی‌که برخی از چشمگیرترین موارد استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین در این روزها، گرفتن فیلم‌ها و تصاویر ویدئویی است، آنچه در ابتدا بیشتر مشاهده خواهیم کرد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تحویل‌دهنده جهت رساندن محموله‌ها به مقصد است. در حال حاضر چند نمونه از هواپیماهای بدون سرنشین که به‌طور خاص برای تحویل مرسولات طراحی ‌شده‌اند،  ساخته ‌شده‌اند، اما با پیشرفت‌های شبکه ۵G، ما شاهد این خواهیم بود که این ‌ عمل بسیار بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

 کیفیت پخش زنده فیلم

گرچه این فناوری لزوما زندگی روزمره شما را بهبود نخواهد بخشید، اما شبکه ۵G پتانسیل کیفیت بهتر پخش را در خارج از خانه شما فراهم می‌کند. اگر تاکنون تلاش کرده‌اید نتفلیکس را با کیفیت پخش ۴K حتی با وای فای خود مشاهده کنید، این ‌یک پیشرفت است که بر زندگی شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. با بهبود سرعت بارگیری، شبکه ۵G به‌طور بالقوه می‌تواند به شما امکان تماشای محتوای ۴K را در حین حرکت بدهد که با گسترش بیشتر کیفیت ۸K نیز رایج خواهد شد.

نکته مهم در این خصوص این است که می‌تواند به برنامه نصب‌شده روی تلفن‌همراه شما و همچنین شرایط ارائه اینترنت از طرف شرکت مخابراتی شما نیز بستگی داشته باشد. برخی از شرکت‌های مخابراتی سرعت اتصال اینترنت شما را کاهش می‌دهند، بنابراین حتی اگر شبکه ۵G داشته باشید، بازهم فقط می‌توانید نمایش‌های نتفلیکس خود را با کیفیت ۱۰۸۰p تماشا کنید. اما در هر صورت، باید نسبت به ۴G پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

 پخش ورزشی

برد چنی، معاون عملیات میدانی و مهندسی شبکه فاکس اسپرت می‌گوید قسمت شگفت‌انگیز شبکه ۵G مقدار داده‌های ویدئویی است که ما قادر به انتقال آن روی یک مودم هستیم. با تاخیر یک‌دهم آنچه در ۴G LTE معمولی است، شبکه ۵G، فاکس اسپرت را قادر می‌سازد تا تصاویری باکیفیت بالاتر و داده‌های بسیار بیشتری را به مراکز شبکه و خانه شما ارسال کند. طرفداران نه‌تنها می‌توانند بازی‌ها را از طریق پخش مستقیم تماشا کنند، بلکه به دلیل سرعت شبکه ۵G، آنها همچنین قادر به انجام کارهایی مانند انتخاب زوایای مختلف دوربین به‌صورت زنده و در حین بازی خواهند بود. در این حالت، از شبکه ۵G برای مسابقات بسکتبال Big East استفاده می‌شود. این مسابقات در سالنی برگزار می‌شود که زیرساخت‌های ۵G شرکت ورایزون از قبل برای آن فراهم ‌شده است و اگرچه این تنها آغاز استفاده از شبکه ۵G در پخش ورزشی است، اما ظرفیت‌های زیادی را برای آینده از خود نشان می‌دهد.

 مراقبت‌های بهداشتی

یکی از جالب‌ترین موارد تحت تاثیر شبکه‌های خصوصی ۵G، بخش صنعت بهداشت و درمان است. شیوع بیماری کووید-۱۹ طی سال گذشته فعالیت‌های پزشکی از راه دور را با محبوبیت خاصی مواجه کرده است، اما هنوز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه وجود خواهد داشت. یک شبکه تلفن‌همراه سریع‌تر و مطمئن‌تر باعث رایج شدن مواردی مانند تشخیص از راه دور بیماری‌ها و مشکلات جسمی و همچنین انجام عملیات درمانی مربوطه می‌شود، اما بهبود مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تنها پیشرفت بالقوه مربوط به شبکه ۵G نیست. با ارائه برخی از بهترین ساعت‌های مچی هوشمند موجود در بازار مجهز به کنترل مواردی نظیر ضربان قلب و فشارخون، به‌احتمال‌زیاد شاهد خواهیم بود که صنعت تجهیزات پوشیدنی به بخشی جدایی‌ناپذیر از آینده مراقبت‌های بهداشتی تبدیل خواهد شد.

 ارتباطات بهبودیافته

ما در دوره‌ای بی‌سابقه از تماس‌های ویدئویی زندگی می‌کنیم، اما در اینجا فضای پیشرفت بسیاری وجود دارد. با توجه به تعداد زیادی از افراد که به دلیل ضعیف بودن اتصالات بی‌سیم، با مشکلات زوم مواجه می‌شوند، نیاز به یک شبکه تلفن‌همراه بهتر در مورد این نوع ارتباطات کاملا حس می‌شود. اولین موج تماس ویدئویی با استفاده از شبکه نسل پنجم در جدیدترین تلفن‌های شبکه ۵G خواهد بود، اما این تنها آغاز کار است. پتانسیل شبکه ۵G فراتر از تلفن‌های همراه تا واقعیت افزوده و مجازی گسترش می‌یابد. اگرچه ممکن است هنوز در ابتدای راه باشیم، اما روند ارتباطات تصویری به سمت یک تجربه واقعی تماس ویدئویی در حال پیشرفت است. آیا می‌توانید تصور کنید که از کیلومتر دورتر با هولوگرام سه‌بعدی والدین خود تعامل داشته باشید؟ یا حتی فقط با استفاده از یک سیستم‌های واقعیت مجازی (VR) بتوانیم دورهمی در یک اتاق را شبیه‌سازی کنیم؟ این ‌جایی است که ما به آن سمت می‌رویم و شبکه ۵G می‌تواند به ما کمک کند تا به آنجا برسیم.

 کشاورزی

ما با فناوری‌های کشاورزی مسیری طولانی را طی سال‌های بسیاری  پشت سرگذاشته‌ایم. اما اگر بخواهیم به‌طور موثر یک جمعیت در حال رشد را تغذیه کنیم، هنوز مسیری طولانی پیش روی ماست. دانشمندان در حال حاضر روی چیزی به نام «کشاورزی هوشمند»  کار می‌کنند که همه این‌ها در راستای استفاده مؤثرتر از منابع است. به‌عنوان‌مثال، روش‌های سنتی کشاورزی اغلب به‌جای روش‌های دقیق و هدفمند، شامل عملیات گسترده هستند. هرچه بیشتر بتوانیم در راستای صرفه‌جویی در وقت، آب و سرمایه در پرورش مواد غذایی کارکنیم، بدون اینکه تاثیر خیلی زیادی بر محیط‌زیست بگذاریم، می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم.

شبکه ۵G برای روش‌های دقیق‌تر کشاورزی بیشتر ضروری است زیرا از خدمات ماشین به ماشین پشتیبانی می‌کند. به این معنی که  تجهیزات کشاورزی به‌راحتی توسط سیستم مرکزی در زمان واقعی کنترل می‌شوند. این امر نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌های کشاورزی می‌شود ، بلکه به ما امکان می‌دهد تا محصولات بیشتری را با بهره‌وری بهتر پرورش دهیم.

 شهرهای هوشمند

یکی از موارد جالب استفاده برای فناوری شبکه ۵G، توانایی داشتن یک شهر هوشمند متصل است. شبکه تلفن همراه قابل‌اطمینان به معنای زیرساخت شهری مطمئن‌تر است. یک نمونه از این موارد شهر هوشمند Alba lulia دررومانی است که در حال حاضر از مواردی نظیر نظارت بر ازدحام جمعیت، مدیریت زباله‌های هوشمند و سنسورهای پارک استفاده می‌کند.

در حالی ‌که ایده یک شهر به‌هم‌پیوسته یک مفهوم جذاب است که به‌احتمال‌زیاد بسیاری از مشکلات زیرساختی را حل خواهد کرد، همچنین ممکن است برخی مشکلات را برای حریم خصوصی ساکنان آن ایجاد کند، اما این موضوع باعث نمی‌شود که این‌یک ایده هیجان‌انگیز و آینده‌نگر نباشد.

 اینترنت اشیا (IoT)

دستگاه‌های هوشمند به خانه‌ها و به‌طورکلی ساختار اجتماعی ما راه پیداکرده‌اند. با تبدیل‌شدن دستیارهای هوشمند مانند الکسا و سیری به بخشی اساسی از زندگی روزمره، خانه‌های ما با افزودن شبکه ۵G هوشمندتر می‌شوند. گرچه اکثر مردم فکر می‌کنند شبکه ۵G عمدتا فقط یک فناوری تلفن هوشمند است، اما درواقع چیزی است که تاثیر قابل‌توجهی در فناوری‌های موجود در خانه‌های ما نیز خواهد داشت. نکته کلیدی در اینجا توانایی شبکه ۵G برای ارائه یک شبکه کم‌مصرف با قدرت کم (LPWAN) است که می‌تواند اتصال مطمئن‌تری را ایجاد کند. اتصال ناچیز و غیرقابل ‌اعتماد می‌تواند مشکلات زیادی را در یک‌خانه هوشمند ایجاد کند و Wi-Fi بهبود یافته لزوما راه‌حل این مساله نیست. شبکه ۵G نه‌تنها می‌تواند اتصال بی‌سیم پایدارتری را به مناطق روستایی بیشتری ارائه دهد، بلکه می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های مختلف را نیز تحت یک استاندارد بی‌سیم واحد، یکپارچه کند که این اتفاق می‌تواند ارتباط بین دستگاه‌ها را بهبود بخشد.