آینده روشن گردشگری با واکسیناسیون کرونا

این شرکت مادرتخصصی، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری به‌شمار می‌رود؛ توجه به زنجیره ارزش صنعت گردشگری و طراحی شبکه‌ای از کسب‌وکار، تمرکز بر طراحی و پیاده‌سازی مدل‌های کسب‌وکار عملیاتی و درآمدی در سطح هلدینگ و پشتیبانی از مدل‌های کسب‌وکار طراحی شده با استفاده از رویکرد اقتصاد خلاق و... از استراتژی‌های هلدینگ سمگا هستند.

 ۱۰ شرکت زیرمجموعه سمگا فعالیت دارند

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-(سمگا) با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت در زیرمجموعه سمگا می‌گوید: توسعه گردشگری آریازیگورات، تندیس تجارت باختر، تلاشگران اندیشه کاراد، لیزینگ گردشگری، زیرساخت و توسعه سرمایه‌گذاری مهر و ماه، توسعه مجتمع‌‎های خدماتی رفاهی پارس زیگورات، فراگستر فدک اسپادان، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، بهره‌برداری و تامین هتل‌های رکسان و ستاره بام کویر شرکت‌های زیرمجموعه سمگا هستند.

دکتر اسفندیار حیدری‌پور در توضیح حوزه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-سمگا توضیح می‌دهد: شرکت توسعه گردشگری آریازیگورات مالک هتل‌های چهار و پنج ستاره فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است که به ارائه خدمات اقامتی، رفاهی و تفریحی به مسافران و کادر پرواز ایرلاین‌ها می‌پردازد.

وی درباره شرکت تندیس تجارت باختر نیز با بیان اینکه شرکتی پیمانکار در حوزه ساختمان است، اضافه می‌کند: این شرکت ساخت پروژه‌هایی مانند پروژه اداری تجاری بلوار فرهنگ، پارکینگ مکانیزه بلوار فرهنگ، اجرای فاز اول و دوم مجموعه تفریحی هتل سیرجان، اجرای عملیات ساخت مجتمع گردشگری هتل بافت، اجرای عملیات مربوط به دریاچه در پروژه آیلند و پیمانکاری پروژه مرمت و احیاء کاروانسرای وکیل کرمان را در کارنامه خود دارد.

حیدری‌پور همچنین با بیان اینکه شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با دریافت مجوز از دانشگاه جامع علمی-کاربردی موفق به راه‌اندازی مرکز آموزش علمی-کاربردی کاراد در سال ۱۳۹۱ شده است، تصریح می‌کند: این دانشگاه هم‌اکنون بیش از یک‌هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های گردشگری، هتلداری، بانکداری و حسابداری دارد.

وی با یادآوری اینکه کاراد اقدام به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت در زمینه بانکداری، هتلداری و گردشگری نیز می‌کند، ادامه می‌دهد: برگزاری آزمون استخدامی بانک گردشگری، کارخانه احیای استیل فولاد بافت، بوتیک هتل کاروانسرا وکیل کرمان، ارزیابی اقامتگاه‌های گردشگری، برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیات معماری سازمان‌ها و... از جمله دستاوردهای این شرکت به‌شمار می‌روند.

 لیزینگ گردشگری سومین شرکت خصوصی لیزینگ کشور

به گفته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-سمگا، شرکت لیزینگ گردشگری سومین شرکت خصوصی لیزینگ کشور محسوب می‌شود.

حیدری‌پور در توضیح فعالیت شرکت زیرساخت و توسعه سرمایه‌گذاری مهر و ماه نیز اظهار می‌کند:‌ این شرکت هتل امام علی (ع) در نجف اشرف با ۲۳۵ اتاق را آماده بهره‌برداری کرده است که به محض پایداری و ایجاد ثبات لازم در عراق بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد؛ همچنین هتل قصرالجنان واقع در نجف اشرف با ۹۶ اتاق شامل ۱۹۹ تخت نیز از دیگر پروژه‌های این شرکت به‌شمار می‌رود که در حال بهره‌برداری است.

شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی-رفاهی پارس زیگورات یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه سمگا است که به گفته وی هم‌اکنون مهم‌ترین عملیات اجرایی آن سرمایه‌گذاری و احداث مجموعه تجاری و اقامتی سیرجان محسوب می‌شود.

حیدری‌پور یادآور می‌شود: فاز اول پروژه مجموعه تجاری و اقامتی سیرجان پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و واحدهای تجاری این مجموعه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی درباره حوزه فعالیت شرکت فراگستر فدک اسپادان نیز با بیان اینکه هم‌اکنون مهم‌ترین عملیات اجرایی این شرکت پروژه فدک مال اصفهان است، می‌گوید: فاز اول این پروژه شامل واحدهای تجاری طبقه اول تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال ۱۴۰۰ قابل بهره‌برداری باشد.

 زنجیره توسعه فعالیت‌های گردشگری سمگا

به‌ گفته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-سمگا، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران نیز انجام طراحی، مطالعات و پژوهش‌های علمی در تمامی حوزه‌ها و زمینه‌های مرتبط با طرح‌های توسعه و عمران را برعهده دارد.

حیدری‌پور فعالیت اصلی شرکت بهره‌برداری و تامین هتل‌های رکسان را تجهیز، تامین و نگهداری هتل و فعالیت هتلداری بیان و اضافه می‌کند:‌ هم‌اکنون اقدامات مربوط به تجهیز هتل قدس مشهد و نیز کاروانسرای وکیل توسط این شرکت در حال انجام است.

وی درباره شرکت ستاره بام کویر نیز اظهار می‌کند: هم‌اکنون مهم‌ترین عملیات اجرایی این شرکت سرمایه‌گذاری و احداث پروژه هتل و مجموعه گردشگری بافت است.

حیدری‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توضیح زنجیره توسعه فعالیت‌های گردشگری سمگا می‌پردازد و می‌گوید: این زنجیره شامل شناسایی، بررسی و انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد ساختار مشارکت، سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت‌های سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شاخص گردشگری، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، برندینگ و بهره‌برداری و مدیریت این مجموعه‌ها می‌شود.

به گفته وی سمگا همچنین در راستای توسعه صنعت گردشگری کشور در پروژه‌هایی مانند هتل‌ها، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی و مجتمع‌های توریستی فعالیت‌های خدماتی ارائه داده است.

 فرصت‌های سرمایه گذاری باتوجه‌ به ارزش و حجم آنها ارزیابی می‌شوند

حیدری‌پور در پاسخ به این چگونگی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سمگا نیز توضیح می‌دهد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی که پیش روی سمگا قرار دارند، باتوجه‌به ارزش و حجم آنها از مجاری مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ در این میان بیشتر پیشنهادهای سرمایه‌گذاری از فیلتر کمیته سرمایه‌گذاری عبور خواهند کرد و پس از تهیه طرح‌های توجیهی اقتصادی، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-سمگا درباره تجربه‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی این شرکت نیز اظهار می‌کند: شرکت سمگا با مشارکت در ساخت هتل نجف از طریق شرکت توسعه زیرساخت مهر و ماه توانسته است در کنار کسب تجربه نسبت به سرمایه‌گذاری خارج از محدوده مرزهای داخلی، پتانسیل ارائه خدمات گردشگری با برند خود را در سایر کشورها نیز ایجاد کند.

وی همچنین درباره فعالیت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران - سمگا در زمینه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نیز تصریح می‌کند:‌ فعالیت سمگا در حوزه مرمت و بازسازی، مربوط به احیای کاروانسرای وکیل کرمان که با هدف حفظ این بنا ارزشمند تاریخی و نیز ارزش آفرینی اقتصادی انجام شده است.

 آینده روشن صنعت گردشگری ایران  با واکسیناسیون کرونا

حیدری‌پور همچنین در ارزیابی وضعیت گردشگری کشور و چشم‌اندازی که برای آن متصور است، توضیح می‌دهد: در سال گذشته و با‌توجه‌به شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا متضرر شده است و به نظر می‌رسد تا کنترل شیوع این ویروس، چشم‌انداز روشنی در انتظار این صنعت نباشد.

با این حال وی اضافه می‌کند:‌ اما در صورت انجام واکسیناسیون یا هرگونه اقدام و رخدادی که خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد، برای صنعت گردشگری ایران افق روشنی مورد انتظار است؛ به ویژه آنکه به دلیل افزایش نرخ دلار و کاهش سفرهای خارجی، سفرهای داخلی رونق بسیاری خواهد یافت.

به باور حیدری‌پور همچنین هزینه سفر به ایران برای گردشگر خارجی نیز اندک بوده و این موضوع در صورت مهیا کردن شرایط مطلوب، ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی تبدیل خواهد کرد.

 بازدهی ۱۲۰ درصدی پرتفوی سرمایه‌گذاری سمگا در بازار سرمایه

حیدری‌پور در ارزیابی خود از حضور سمگا در بازار سرمایه می‌گوید: شرکت در ۹ ماه سال‌جاری عملکرد خوبی داشته و موفق به پوشش ۳۸۵ درصدی سود عملیاتی و ۳۹۰درصدی سود خالص شده است؛ همچنین بازدهی پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت نیز برابر ۱۲۰ درصد بوده است.

به گفته وی رشد بهای هر سهم سمگا در پایان ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ نسبت به آغاز سال برابر ۱۲۱ درصد بوده است.

حیدری‌پور در پاسخ به این پرسش که سمگا به چه منظوری افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را در دستور کار دارد و چه زمانی به مجمع خواهد رسید، می‌گوید: افزایش سرمایه برای توسعه و گسترش فعالیت‌های شرکت در حوزه گردشگری است و در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران-سمگا همچنین با اظهار اینکه چشم‌انداز سمگا تحقق تبدیل شدن به نماد توسعه گردشگری در کشور تا افق ۱۴۰۴ و یکی از سه برند گردشگری در منطقه است، تصریح می‌کند:‌ باتوجه‌به وجود ظرفیت‌های اقامتی بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ اتاق در مجموعه سمگا و همچنین ضوابط، دستورالعمل‌ها و استانداردهای استخراج شده در رابطه با تجهیز و بهره‌برداری از واحدهای اقامتی و همچنین واسطه راهکارهای در نظر گرفته شده در خصوص بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، به طور قطعی شرکت سمگا به یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های هتلداری در کشور تبدیل خواهد شد.