سالی سخت برای صنعت

طی حکمی حسین غلام‌زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید سیمان استهبان معرفی شد. ابراهیم غلام‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سیمان استهبان در این مراسم گفت: در سال ۱۴۰۰ صنعت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، افزایش سه‌برابری قیمت گاز از یکسو که منجر به افزایش قیمت سیمان و بتن خواهد شد و افزایش مالیات از سوی دیگر، صنعت کشور و به خصوص صنعت سیمان را در تنگنا قرار خواهد داد. وی بیان کرد:  در پی ۲ ماه تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها، به‌دلیل مشکلات قطع گاز و تامین مازوت، کشور با کمبود سیمان مواجه شده که در ماه‌های آینده مجددا تولید به حالت اولیه بازگشته، بازار اشباع شده و تولید کماکان، بیش از مصرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای آتی و در سالی که پیش رو داریم باید شرکت سیمان استهبان را به مجتمع صنعتی سیمان استهبان که توانمند در تولید سیمان، آهک، کربنات کلسیم، ملات خشک و فرآورده‌های بتنی باشد تبدیل کنیم و این امر در زمره اولویت‌های کاری ما در سال آینده خواهد بود. غلام‌زاده در ادامه افزود: کار علمی و تحقیقاتی جایگاه ویژه‌ای در مجموعه داشته و بسیار حائز اهمیت است. در خصوص بحث تنظیم مواد چه در بخش پخت در پروسه تولید کلینکر و چه در پروسه افزودنی به کلینکر و تولید سیمان، نیاز به دانش نوین و کار تحقیقاتی است. وی در مورد به‌کارگیری نیروهای متخصص و با انگیزه، به عنوان سرمایه‌های سازمان، اظهار کرد: در موقعیت خطیر کنونی به دلیل فشارهای ناشی از تحریم و بیماری کرونا، هدف صیانت از تولید و اشتغال است، بنابراین با برنامه‌ریزی بهینه تولید، رسیدن به ظرفیت ایده‌آل، فروش مناسب ضمن رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و رعایت اصل مشتری‌مداری، می‌توان افق روشنی برای سیمان استهبان پیش‌بینی کرد.

 ممنوعیت خروج سیمان دو کارخانه از استان

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ خروج سیمان از کارخانه‌های مارگون و یاسوج به استان های همجوار تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. براتعلی صالحی اظهار کرد: به علت کمبود سیمان در استان شاهد نارضایتی مردم و نوسان قیمت این محصول بودیم. صالحی افزود: با تدابیر اندیشیده شده هیچ مشکلی در باب کیفیت سیمان در استان نداریم. وی تصریح کرد: به دلیل رفع کمبودها و نیاز ضروری استان به سیمان و مصالح ساختمانی برای بازسازی منطقه زلزله‌زده سی‌سخت خروج این محصول به خارج از استان ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

 بهره‌برداری از آسیاب شماره ۲ سیمان باقران

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در حاشیه بهره‌برداری از آسیاب شماره ۲ سیمان باقران گفت: تولید کارخانه سیمان باقران در حال حاضر روزانه ۳هزار و ۵۰۰ تن است که با بهره‌برداری از آسیاب شماره دو، به ۵ هزار و ۲۰۰ تن افزایش می‌یابد که این رقم معادل ۱۰ ماه تولید کارخانه است.

وی گفت: اگرچه بانک‌ها هم به دنبال سود خود هستند، اما در راستای صرفه و صلاح استان، کمک به تولید، اشتغال‌زایی و از همه مهم‌تر ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این وثایق آزاد شد. وی به اقدام سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی آسیاب شماره ۲ کارخانه سیمان باقران اشاره کرد و افزود: این آسیاب با بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید و کمک قابل‌توجهی به تولید سیمان خواهد کرد و افزایش تولید فرآورده در این کارخانه به رونق اقتصادی استان و کشور کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: درمیان، شهرستانی است که به واسطه همجواری با مرز، ترکیب جمعیتی متشکل از اهل تسنن و تشیع، فعالیت‌های اقتصادی، تولید محصولات کشاورزی مثل زرشک و فرآورده‌های دامی و طیور، شرایط مطلوبی دارد. تولید کارخانه سیمان باقران در حال حاضر روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن است و نصب و راه‌اندازی این آسیاب ۸۱۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.