یکی از مهارت‌هایی که همه کارکنان یک سازمان در تمام سطوح به آن نیاز دارند، تسلط بر زبان انگلیسی است. توسعه ارتباطات و ضرورت دسترسی کارکنان به دانش تخصصی بین‌المللی از طریق شبکه اینترنت و همچنین مراودات شرکت‌ها با خارج از کشور در جهت صادرات و تامین نیازهای خود لزوم آشنایی با زبان بین‌المللی انگلیسی را دوچندان می‌کند.

موسسه افق ارتباط بین‌المللی باران (موسسه باران)، به‌صورت تخصصی دوره‌های متنوع آموزش زبان انگلیسی را ویژه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارکنان سازمان‌ها طراحی و برگزار می‌کند. در طراحی محتوای این دوره‌ها دو عامل مهم مدنظر قرار می‌گیرد، نخست نقشه‌راه مناسب هر سازمان در مسیر یادگیری زبان انگلیسی طراحی می‌شود و دوم حوزه تخصصی فعالیت سازمان در مرکز توجه قرار می‌گیرد. برای نمونه اگر یک شرکت در حوزه صادرات صنایع معدنی فعالیت می‌کند و لازم است در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کند یا تجهیزات فنی از شرکت‌های خارجی تامین کند، محتوای آموزشی مدیران و کارکنان آن، متناسب با همین حوزه طراحی و به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 چالش‌های مدیران سازمانی

مدیران ارشد سازمان‌ها و شرکت‌ها، افراد‌ پرمشغله‌ای هستند که به‌دلیل برنامه فشرده کاری، فرصت کافی و زمان منعطف برای یادگیری و زبان‌آموزی ندارند. این واقعیت در شرایطی است که ندانستن زبان انگلیسی را نقطه ضعفی در راه رسیدن به اهداف توسعه‌گرایانه و تهاجمی خود در بازار پیش‌رو می‌بینند. موسسه باران که در زمینه آموزش تخصصی زبان انگلیسی به مدیران ارشد شرکت‌ها فعالیت دارد، برای رفع این چالش راهکارهای موثری را در نظر گرفته است.

الهام میرزاخانی مدیر توسعه و برنامه‌ریزی موسسه باران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره فعالیت این موسسه عنوان کرد: موسسه باران ۲۰‌سال است که برای مدیران سازمان‌های بزرگ کشور – در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، بانک‌ها، بازار سرمایه و صنایع و معادن فلزات- آموزش زبان‌ دارد که در سازمان‌ها و در سطح مدیران‌عامل، معاونان و کارشناسان ارشد هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری و آنلاین دوره‌های خود را در سراسر کشور برگزار می‌کند.

میرزاخانی در ادامه خاطرنشان کرد: در سازمان‌ها با مدیران آموزش و منابع انسانی و مدیران‌عامل نیازسنجی انجام می‌دهیم و زمانی‌که با فرهنگ آن سازمان آشنایی پیدا کردیم، دوره‌های خود را براساس نیاز آنها برگزار می‌کنیم. بر این اساس دوره‌های آموزشی موسسه باران برای مدیران ارشد سازمان شامل مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و معاونان به‌صورت کلاس‌های تک‌نفره برگزار می‌شود. پیش از شروع دوره تک‌نفره مدیران، یک جلسه نیازسنجی با این مدیران برگزار می‌کنیم و براساس تجربه‌های موفق و ناموفق آن مدیران دوره‌های خود را تنظیم می‌کنیم.  وی همچنین با اشاره به سایر خدمات آموزش موسسه باران عنوان کرد: دوره آموزش زبان از طریق تلفن با نام TCP برگزار می‌کنیم که این دوره یکی از محبوب‌ترین دوره‌های ما در سیرجان، عسلویه، ماهشهر، اهواز و.... به‌شمار می‌رود و بازه زمانی آن از بامداد تا شامگاه است. به نوعی این دوره نیز در سطح VIP‌ به‌‌شمار می‌رود.

 متد جدید آموزشی موسسه باران، کتاب‌محور نیست

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی موسسه باران با اشاره به متدهای این موسسه عنوان کرد: موسسه باران با هدف آسان‌تر و اثربخش‌تر شدن فرآیند یادگیری برای بزرگسالان، متد آموزشی جدیدی به نام «KLS» را طراحی کرده است. در این روش تمرکز اصلی کار روی بحث شنیداری و تقویت مهارت Listening است. در ادامه تمرکز آموزش روی صحبت کردن است. منشأ‌ این صحبت کردن بدون‌شک تمرکز اصلی روی Listening و تقویت مهارت شنیدن است. رویکرد موسسه باران، کتاب‌محور نیست و براساس ویدئو آموزش‌ها ارائه می‌شوند.

میرزاخانی در پاسخ به این پرسش که نیاز تخصصی صنایع مختلف در زمینه زبان‌آموزی را چگونه برطرف می‌کنید، عنوان کرد: از آنجا‌که سیستم ما مبتنی بر ویدئو است، مربی با پی بردن به دغدغه‌های آن مدیر در هر صنعتی که مشغول به‌کار است، ویدئوهای به‌روز همان حوزه را در اختیار ایشان قرار می‌دهد. در این روش مدیر محتوای علمی حوزه خود را نیز در بستر زبان انگلیسی یاد خواهد گرفت. با این متد، مدیر هم آموزش زبان انگلیسی دارد و هم از آخرین اطلاعات حوزه خود آگاهی پیدا می‌کند. استاد در حقیقت در اینجا نقش یک مربی و تسهیلگر را دارد.  وی در پاسخ به این پرسش که استقبال شرکت‌ها از دوره‌های موسسه باران چگونه است، عنوان کرد: استقبال صنایع از این دوره‌ها بسیار خوب است. شاید بهتر باشد بگویم شرکت‌ها و سازمان‌های پیشرو هوشمندی لازم در انتخاب مسیر رشد و توسعه خود را دارند. در حوزه صنایع معدنی و فلزی نیز با توجه به مراودات این شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه یا تجهیزات و همچنین صادرات، استقبال خوبی از این دوره‌ها صورت گرفته است.

 براساس مدل یاددهی-یادگیری حرکت می‌کنیم، نه آموزش مدرسه‌ای

مدیر توسعه و برنامه‌ریزی موسسه باران در ادامه خاطرنشان کرد: موسسه باران موسسه‌ای است که ۲۰ سال تمرکز اصلی خود را روی سازمان‌ها متمرکز کرده است. همان‌طور که آشنا هستید در آموزش زبان شاخه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از شاخه‌های بین‌المللی آموزش زبان که کمتر شناخته شده است، آموزش زبان شرکتی یا آموزش زبان سازمانی است که در سطح بین‌المللی با عنوان Corporate Language Training Service شناخته می‌شود.  وی افزود: بنابراین ما مدل مدرسه و آموزشگاه نیستیم، چراکه سازمان‌ها نیازهای راهبردی و فرهنگ سازمانی متفاوتی دارند. با توجه به مشغله مدیران، موسسه باران این انعطاف را دارد که هم نیاز فردی را پوشش دهد و هم همگام با مدیرعالی سازمان پیش برود و این حرکت بر اساس مدل یاددهی-یادگیری صورت می‌گیرد.