ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار دستگاه انواع تریلر

مدیرعامل و بنیان‌گذار مجموعه کارخانه‌های تولیدی مارال هلدینگ با یادآوری اینکه مارال صنعت سال ۱۳۷۲ و در یک کارگاه کار خود را شروع کرده است، می‌گوید: در سال ۱۳۸۰ با ثبت اولین شرکت از مجموعه به نام مارال صنعت جاوید به فعالیت خود ادامه داد. محمدرضا رستمی با بیان اینکه به تدریج سایر مجموعه‌های تولیدی از جمله محورسازان چی چست، مارال یدک و پیروزان صنعت را ایجاد کردند، اضافه می‌کند: با ایجاد این مجموعه‌های تولیدی نه‌تنها توانسته‌ایم به یکی از مجموعه‌های اصلی کشور در زمینه تولید انواع مختلف تریلر تبدیل شویم، بلکه اولین تولیدکننده انواع محورهای تریلی در تناژهای مختلف دیسکی و کاسه‌ای با سیستم‌های تعلیق فنری و بادی نیز هستیم. وی تصریح می‌کند: انواع تریلر، انواع محورهای مختلف تریلر و انواع لوازم و قطعات تریلر محصولاتی هستند که در گروه تولیدی و صنعتی مارال صنعت جاوید تولید می‌شوند.

 ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار دست محور تریلر

رستمی، ظرفیت تولید سالانه گروه تولیدی و صنعتی مارال صنعت جاوید را ۵ هزار دستگاه انواع تریلر، ۲۰ هزار دست محور تریلر و تعداد بالایی از قطعات تریلی بیان می‌کند و می‌گوید: در این  گروه تولیدی و صنعتی برای بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و برای بیش از ۵ هزار نفر نیز غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم.

مدیرعامل‌کارخانه‌های تولیدی مارال هلدینگ با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد محصولات گروه تولیدی و صنعتی مارال صنعت جاوید داخلی‌سازی هستند، می‌گوید: فقط تعدادی از مواد اولیه که به علت فناوری بالا در داخل قابل تولید نیستند به کشور وارد می‌شوند.

البته وی روند بسیار دشوار ثبت سفارش از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین روند زمانبر تخصیص ارز و همچنین مراحل بوروکراسی ترخیص گمرکات را از عمده‌ترین مشکلات برای تامین مواد اولیه وارداتی عنوان می‌کند.

 تمرکز بر صادرات

رستمی در پاسخ به این پرسش که گروه تولیدی و صنعتی مارال صنعت جاوید محصولات خود را به چه کشورهایی صادر می‌کند، توضیح می‌دهد: به کشورهای روسیه، عراق، افغانستان، آسیای میانه و کشورهای عربی تولیدات خود را صادر می‌کنیم.

وی تاکید کرد:  با کسب سال‌ها تجربه و ایجاد بستر مناسب، برنامه‌ریزی با هدف نام‌آوری در سطح جهانی را در رأس سیاست‌های تجاری خود قرار داده‌است.

رستمی همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ دلار در فعالیت‌های تولیدی و صادراتی گروه مارال، تصریح می‌کند:‌ در زمینه واردات و تهیه مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه سرمایه در گردش به شدت کاهش یافته، اما در زمینه صادرات باعث افزایش تقاضا و افزایش امکان صادرات شده است.

مدیرعامل کارخانه‌های تولیدی مارال هلدینگ همچنین از برنامه توسعه‌ای گروه تولیدی و صنعتی مارال صنعت جاوید خبر می‌دهد و می‌گوید: مارال صنعت جاوید در مسیر خود همواره در حال توسعه بوده است به‌گونه‌ای که از زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع و تعداد نیروی ۵۰ نفر، امروز خود را به پرسنل یک‌هزار و ۲۰۰ نفری و کارخانه‌هایی در زمین‌هایی به مساحت مجموع ۲۵۰ هزار نفر مترمربع رسانده‌ است.

 راه‌اندازی خط تولید جدید تانکرهای گاز مایع

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: گروه صنعتی و تولیدی مارال در مسیر توسعه خود، در سال ۱۳۹۹ توانست با راه‌اندازی خط تولید جدید تانکرهای گاز مایع به صورت تریلر و ثابت، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در منطقه و آسیا شود.

به‌گفته رستمی، با راه‌اندازی خط تولید جدید تانکرهای گاز مایع موفق به تولید سالانه ۲ هزار دستگاه از این محصول شده‌اند که بخش اعظمی از آن را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌کنند.

وی همچنین به راه‌اندازی و شروع فعالیت خط بازسازی اتوبوس شهری، تولید مینی‌بوس و خودروهای خدمات شهری در همین سال اشاره می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون در گروه مارال صنعت جاوید سالانه ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری بازسازی و ۵ هزار مینی‌بوس تولید می‌شوند.

مدیرعامل و بنیان‌گذار مجموعه کارخانه‌های تولیدی مارال هلدینگ اعلام می‌کند: این گروه، ساخت و راه‌اندازی کارخانه ریخته‌گری و همچنین اتوبوس‌سازی را در دستور کار قرار داده است. رستمی در عین حال از هدف‌گذاری بلندمدت این گروه برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده تریلر، قطعات تریلر و ماشین‌آلات خدمات در خاورمیانه خبر می‌دهد.

رستمی همچنین درباره رویکرد بخش خدمات پس از فروش این گروه اظهار می‌کند: مراکز خدمات پس از فروش گروه صنعتی و تولیدی مارال صنعت جاوید در بیش از ۳۰ شهرستان فعال هستند؛ همچنین مرکز این واحد در ارومیه در حال پایش مداوم و دریافت گزارش‌ها از تمام این مراکز مستقر در کشور به منظور بهبود عملکرد محصولات و افزایش رضایت مشتریان است.

 رضایت پذیری صنعت تولید تریلی ایران

رستمی در بخش دیگری از گفت‌وگو به ارزیابی وضعیت صنعت تولید تریلی از نظر کیفیت و قیمت در ایران می‌پردازد و می‌گوید: صنعت تولید تریلی در ایران پیشرفت بسیاری داشته و از لحاظ کیفیت، وزن و قیمت در حال رقابت با کشورهای پیشرو در این صنعت است.

به باور وی در صورت حمایت واقعی از تولیدکنندگان تریلی در ایران، این صنعت امکان رقابت با کشورهای منطقه و حتی سایر کشورهای جهان را دارد، اما اکنون تولیدکنندگان با مشکلات عمده‌ای همچون تخصیص ارز، ترخیص کالای وارداتی از گمرک، تهیه مواد اولیه داخلی و تامین سرمایه در گردش درگیر هستند.

رستمی با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته آنها برخورداری از حمایت واقعی و عملی مسوولان است، تصریح می‌کند: ما خواهان دوری مسوولان از وعده و وعید در حمایت از تولید، کاهش بوروکراسی حاکم در دستگاه‌های مختلف، تسهیل مسیر تهیه مواد اولیه و همچنین سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان هستیم.