در این رابطه، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه مکانی برای معرفی ظرفیت‌های تولید و تجارت هر کشوری است به همین دلیل باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: این در حالی است که نمایشگاه‌های خصوصی در ایران از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و باید خودشان به دنبال راهی برای برون‌رفت از بحران‌ها باشند، اما برخی نمایشگاه‌ها که در کلان‌شهرها واقع شده‌اند ۵۰ درصد سهامشان متعلق به بخش‌خصوصی و ۵۰ درصد دیگر نیز مربوط به نهادهای عمومی است که در شرایط سخت به ویژه در دوران کرونا مورد حمایت قرار داشته‌اند.

سیدمحمود موسوی با بیان اینکه در نمایشگاه شهرهای بزرگ، شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی و... سهامدارشان هستند و زیرساخت مناسب‌تری ایجاد کرده‌اند، افزود: به طورکلی اگر نمایشگاه‌ها از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نباشند برندها نیز نمی‌توانند کالاهای خود را در شرایط مناسبی به مشتریان معرفی کنند و مردم نیز رغبت چندانی برای حضور در نمایشگاه برای  شناسایی برندها و کالاهای موردنیاز خود نخواهند داشت.

 در شرایط بحرانی دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند

موسوی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی به صنعت نمایشگاهی وارد کرده است، اظهار کرد: به جز نمایشگاه‌های نیمه دولتی که در شرایط بحرانی به دلیل اینکه از اعتبارات و کمک‌های ملی نهادهای عمومی استفاده کرده و توانسته‌اند از مشکلات دوران کرونا عبور کنند، سایر نمایشگاه‌ها به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه یا اجرای نمایشگاه با نصف ظرفیت عملا با مشکل تامین مالی مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های بخش‌خصوصی نمی‌توانند در شرایط رکود، دوباره سرمایه‌گذاری جدید انجام دهند، گفت: تصمیم‌سازان در بخش نمایشگاهی هیچ گاه تصور رکود طولانی نداشته‌اند به همین دلیل در برنامه‌های خود تنها برای تعطیلی چند روزه آن هم برای حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و... پیش‌بینی داشته‌اند، اما در شرایط کنونی فعالیت سایت نمایشگاهی نسبت به سال گذشته از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. برای نمونه امسال در نمایشگاه شیراز ۲۵ درصد از برنامه سالانه نمایشگاهی اجرا شده است و مابقی برنامه‌ها در وضعیت‌های قرمز ستاد کرونا یا محدودیت‌های دیگر بوده است. از طرف دیگر نمایشگاهی که ۲ هزار متر فضا نیاز داشته در فضای ۵ هزار متری اجرا شده و عملا سودآوری نمایشگاه را از بین برده است. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز با تاکید بر اینکه ۱۶ نمایشگاه شیراز در سال ۹۸ به دلیل موضوعات مختلف تعطیل شد، گفت: در سال ۹۹ حدود ۷۶ نمایشگاه مصوب داشتیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا با دو ماه تاخیر برگزار شد و تا به امروز ۲۳ عنوان نمایشگاه دایر شده است، زیرا باید زمان برگزاری نمایشگاه با ممنوعیت تردد خودروها، ممنوعیت تردد بین استان‌ها  و وضعیت‌های اعلامی ستاد کرونا بررسی و رعایت شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ۵۰درصد از درآمد هر نمایشگاهی هزینه است، گفت: در شرایط کنونی هزینه برق، آب و... نمایشگاه به صورت تجاری محاسبه می‌شود و هنوز به عنوان صنعت نمایشگاهی دیده نشده و حتی هزینه‌های مربوط به مالیات، بیمه و... هم به صورت آزاد محاسبه می‌شود، به همین دلیل درآمدی که برای برگزاری این ۲۳ نمایشگاه در شیراز حاصل شد در حد هزینه‌ها بود و حتی زیان‌ده هم محسوب می‌شود، زیرا با ۵۰درصد فضا نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند.

 ضرورت نگاه صنعتی به نمایشگاه‌ها

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز با تاکید بر اینکه سیستم نظارت و مدیریت دولتی باید به نمایشگاه‌ها مانند شهرک‌های صنعتی و... نگاه کند، گفت: به دنبال این هستیم که به نمایشگاه نگاهی تجاری نشود و به عنوان یک بستر صنعتی و صادراتی در نظر گرفته شود، زیرا در نمایشگاه مسیری برای تجارت و مذاکره فراهم می‌کنیم که تولیدکننده و خریدار بتوانند همدیگر را پیدا و در تجارت و تولید مشارکت کنند. عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های نمایشگاهی ایران با تاکید بر اینکه امیدواریم با نگاه ویژه مجلس فراکسیون نمایشگاهی تشکیل شود، گفت: نمایشگاه‌ها نه تنها یک مکان اقتصادی، بلکه یک مکان فرهنگی است، از این رو این فراکسیون می‌تواند کمک کند تا هر وقت حرف از صنعت شود پای نمایشگاه‌ها هم در میان باشد. وی افزود: در حال حاضر نمایشگاه اکسپو دبی را در پیش داریم و بسیاری از نمایشگاه‌های کشورهایی همچون آلمان، دبی و... به عنوان صنعت نمایشگاهی فعال هستند و در این نمایشگاه حضور دارند و وقتی ما هم در قالب صنعت تعریف شویم بهتر حرف همدیگر را می‌فهمیم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. عضو هیات‌مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران  با بیان اینکه هر سال تقویم نمایشگاهی به تصویب کارگروه توسعه صادرات زیر مجموعه استانداری و متشکل از کلیه مدیران مربوط به تولید، صادرات و... می‌رسد، افزود: بعد از تصویب استانی، تقویم نمایشگاهی از سازمان توسعه تجارت ایران مجوز برگزاری دریافت می‌کند، به همین دلیل این سازمان باید نظارت کافی و دقیق داشته باشد تا استان‌های مختلف در یک تاریخ، نمایشگاهی مشابه برگزار نکنند.

البته از دو سال پیش تقویم نمایشگاهی به خوبی اجرایی شده هرچند برخی مواقع برخی استان‌ها تاریخ نمایشگاه را به دلایلی جابه‌جا می‌کنند و باعث آسیب به استان‌های دیگر می‌شوند که این مساله باید از سوی خود نمایشگاه‌ها رعایت شود.

 سایت‌های استانی زیرساخت مناسب ندارند

همچنین مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی بندرعباس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه در یک سال گذشته کسب وکار نمایشگاه در بندرعباس راکد بوده است، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا تقویم نمایشگاهی بندرعباس توسط کارگروه استانی مصوب نشد و هر چقدر با سازمان توسعه تجارت تماس گرفته‌ایم به نتیجه نرسیده‌ایم، چرا که می‌گفتند برگزاری نمایشگاه باید در ستاد کرونای استان‌ها تصویب شود. غلامعلی زرینی با بیان اینکه در یک سال اخیر در برخی استان‌ها نمایشگاه مبلمان هم برگزار شده است، افزود: از آنجا که بندرعباس استانی مهاجرپذیر و مسافرپذیر است و مسافران از مناطق مختلف کشور به این شهر وارد می‌شوند، ستاد کرونا بسیار سخت‌تر از استان‌های دیگر با موضوع نمایشگاه برخورد کرده است. این در حالی است که در یک سال گذشته وضعیت استان هرمزگان بیشتر آبی بوده است، اما برای برگزاری نمایشگاه مجوز نداشته است، در حالی که استان‌های دیگر با وضعیت نارنجی نمایشگاه داشته‌اند.

 سایت نمایشگاهی بندرعباس محروم  از حمایت دولت

وی با اشاره به اینکه قرار بود از طرف سازمان توسعه تجارت به شرکت نمایشگاهی بندرعباس کمک مالی شود، اما انجام نشد، اظهار کرد: دلیل اینکه کمک نشد مشخص نیست، آن هم در شرایطی که یکسال گذشته تمام هزینه‌های قبلی حقوق کارکنان، بیمه و... وجود داشته است و حتی فشار سازمان مالیاتی و بیمه نیز بیشتر از قبل شده است. زرینی با بیان اینکه امیدواریم کارگروه استان برای سال آینده تقویم نمایشگاهی بندرعباس را تصویب کند، گفت: از آن جا که در تابستان هوا در بندرعباس بسیار گرم است، نمایشگاه‌ها در این منطقه در ۶ ماه دوم برگزار می‌شوند، بنابراین ضرورت دارد که تصمیم‌گیران حوزه نمایشگاهی، با نگاه حمایتی، برگزاری نمایشگاه‌های این استان را مدنظر قرار دهند تا بیش از این صنعت نمایشگاهی استان، دچار آسیب و ضرر و زیان نشود. گفتنی است که در سال‌های قبل این استان نمایشگاه‌های ملی نیز برگزار کرده است و توانایی انجام آن را دارد و نباید از فرصت‌های درآمدزا و سودده که از برپایی نمایشگاه‌ها به دست می‌آید، غافل شد. زرینی با تاکید بر اینکه سالی حدود ۷ نمایشگاه در این استان برگزار شده است، اظهارکرد: در حال حاضر بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران نام گرفته اما نمایشگاه‌های این شهر قابل مقایسه با نمایشگاه دبی یا عمان نیست، زیرا از ما حمایت نمی شود و سایت نمایشگاهی مناسبی هم نداریم. به طور قطع اگر در این استان سایت مناسبی وجود داشته باشد ایران می‌تواند مورد توجه کشورهای منطقه خلیج‌فارس هم قرار بگیرد. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی بندرعباس با اشاره به اقداماتی که فراکسیون نمایشگاهی در مجلس می‌تواند انجام دهد، گفت: نمایشگاه‌ها برای توسعه صادرات غیر نفتی فعالیت می‌کنند، از‌این‌رو مجلس باید به نمایشگاه‌ها در قالب تسهیلات یا امکانات کمک کند تا به اهداف اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه کلان کشور جامه عمل بپوشاند.