اختلاف هیوندایی و ال‌جی  بر سر باتری‌های خودروهای برقی

نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این خصوص اظهار کرد: اجاره باتری علاوه برافزایش تولید خودروهای برقی، باعث ایجاد مشاغل جدید و کاهش آلودگی محیط‌زیست نیز می‌شود.

طبق این قرارداد، هیوندای موتور خودروهای برقی کونا را بدون باتری به شرکت KST Mobility می‌فروشد، که این امر این امکان را برای اپراتورهای تاکسی فراهم می‌آورد تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید وسیله نقلیه را کاهش دهند. سپس در مرحله بعد، شرکت هیوندای گلوویس، مسوول تحویل خودروهای هیوندای موتور، باتری‌ها را به شرکت KST Mobility اجاره می‌دهد. هنگامی‌که باتری‌ها پس از استفاده طولانی‌مدت تعویض می‌شوند، هیوندای گلوویس، باتری‌ها را مجددا بازیابی کرده و به شرکت LG ES  می‌فروشد. شرکت ال‌جی با تخصص خود در زمینه سلول‌های الکتریکی، باتری‌های مصرف‌شده را در واحدهای ESS نصب می‌کند تا امکان ارائه شارژ سریع برای تاکسی‌ها فراهم شود.  با این ‌حال، مشخص نیست آیا همکاری بین هیوندای و ال‌جی فراتر از آزمون امکان‌سنجی اقتصادی ادامه خواهد یافت یا خیر. یک مقام هیوندای موتور می‌گوید: «در حال حاضر، هیوندای گلوویس باتری را از LG ES خریداری کرده و آنها را به KST Mobility اجاره می‌دهد. اما وقتی دوره آزمایشی به پایان برسد و تجارت واقعی آغاز شود، هیوندای گلوویس گزینه‌های خود را بررسی خواهد کرد.»

هنگامی‌ که از سخنگوی هیوندای موتور پرسیده شد که آیا رئیس این شرکت برنامه‌ای برای دیدار با آقای چونگ و آقای کیم، مدیر LG ES  خواهد داشت تا مشکلات مربوط به فراخوانی خودروهای برقی کونا را حل کند یا خیر، این مقام هیوندای موتور گفت: «چنین طرحی در برنامه رسمی مدیر ما نیست.» در همین حال، سخنگوی شرکت LG نیز به‌ طور قطع احتمال دیدار دو مدیر با هم برای بحث در مورد آتش‌سوزی خودروهای کونا را در این گردهمایی رد کرد. در ماه اکتبر، هیوندای موتور تصمیم گرفت ۷۷ هزار دستگاه خودروی برقی کونا تولید شده از سپتامبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۰ را پس از ۱۵ مورد آتش‌سوزی در این مدل که یازده تای آنها در داخل این کشور و چهارتای آن در خارج از کشور اتفاق افتاد، از ماه مه ۲۰۱۸ فراخوان کند. بعد از این آتش‌سوزی‌ها، هیوندای موتورانگشت اتهام را به سمت شرکت LG اشاره رفت و استدلال آن این بود که جداکننده‌های داخل باتری به خطر افتاده و باعث اتصال کوتاه شده‌اند. جداکننده‌ها در اصل دیواره‌های نازکی با سوراخ‌های ریزی هستند که کاتدها را از آندها جدا می‌کنند. هنگام شارژ و تخلیه باتری‌ها، یون‌ها از طریق این سوراخ‌های ریزبین کاتدها و آندها به عقب و جلو انتقال می‌یابند. در اصل جداکننده‌ها از واکنش کاتدها و آندها با یکدیگر و ایجاد اتصال کوتاه و در نهایت آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. به ‌طور خلاصه، این قطعات حیاتی از منفجر شدن باتری ممانعت می‌کنند.

از آنجا که تخمین زده می‌شود جایگزینی باتری‌های قدیمی نصب‌شده روی ۷۷ هزار دستگاه خودروی برق کونا، با باتری‌های جدید تقریبا یک تریلیون وون (۹۰۴میلیون دلار) هزینه داشته باشد، LG Energy Solution کماکان روی این موضوع پافشاری می‌کند که علت دقیق آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است. همچنین، این شرکت اخیرا این موضوع را پیش کشیده که مقصر اصلی این آتش‌سوزی‌ها در حقیقت شرکت هیوندای است.

جانگ سونگ سی، معاون ارشد مدیر شرکت LG ES طی یک کنفرانس تلفنی در تاریخ بیست و هفتم ژانویه گفت: «در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، شرکت LG مقررات لازم را برای فراخوان خودروهای کونا تنظیم کرد. اگرچه هنوز علت آتش‌سوزی باید مشخص شود، اما این مقررات تدارکات اضافی را در این رابطه محدود خواهد کرد.» براساس پیش‌بینی یک تحلیلگر اقتصادی، تخمین زده می‌شود که ال‌جی تدارکاتی به ارزش کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد وون برای این مشکل اختصاص داده باشد.

موسسه آزمایش و تحقیقات وسایل نقلیه کره جنوبی که زیر نظر وزارت راه، زیرساخت و حمل‌ونقل این کشور است، تحقیق در مورد علت آتش‌سوزی‌های خودروهای کونا را در ماه اکتبر آغاز کرد، اما هنوز نتایج آن را منتشر نکرده است. به دلیل تنش‌های فزآینده، دو رهبر این غول‌های تجاری از تماس در طول گردهمایی اجتناب کردند. پس از امضای توافق‌نامه، آقای چونگ از هیوندای در جلسه ناهار به ریاست نخست‌وزیر شرکت کرد، درحالی‌که کیم از تیم ال‌جی غایب بود. قبل از جلسه، نخست‌وزیر برای آزمایش رانندگی با Ioniq ۵ رفت، که اولین مدل هیوندای موتور است که از پلت‌فرم جدید E-GMP خود برای وسایل نقلیه تمام الکتریکی استفاده می‌کند و برای رونمایی جهانی  در روز سه‌شنبه آماده ‌شده است. خودروی Ioniq ۵ با باتری‌های  جدیدSK  تغذیه می‌شود. هیوندای قصد دارد سال آینده سدان متوسط ​​Ioniq ۶ و شاسی‌بلند بزرگ Ioniq ۷ را نیز در سال ۲۰۲۴ معرفی کند.