به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت اپل اینسایدر، کمپین ریاست جمهوری جو بایدن و کمیته‌های جمع‌آوری سرمایه حامی برای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری او اعلام کردند تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که مقدار قابل ‌توجهی از کمک‌های مالی انجام ‌شده به آنها متعلق به کارکنان مرتبط با پنج غول فناوری این کشور بوده است. کارکنانی از شرکت‌های اپل، آلفابت، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک در مجموع بالغ بر ۱/ ۱۵ میلیون دلار فراهم کرده‌اند.

مجله وال‌استریت تحلیل کرده که کمک‌های مالی کارمندان از هر شرکت که توسط کمپین اصلی بایدن و کمیته‌های مشترک جمع‌آوری سرمایه جمع شده، پنجمین منبع حامی مالی در لیست حامیان وی بوده است. در این داده‌ها از اظهارات کارمندان در رابطه با شناسایی کارفرمای آنها استفاده‌ شده است که برای همه صدق نمی‌کند. درحالی‌که افراد می‌توانستند حداکثر ۲۸۰۰ دلار به یک نامزد انتخاباتی کمک کنند، افشای کارفرمایان آنها فقط برای کمک‌های مالی ۲۰۰ دلار یا بیشتر است.

طبق گزارش‌ها، کارمندان اپل با کمی کمتر از ۲ میلیون دلار چهارمین گروه بزرگ حامی را تشکیل دادند. این رقم خیلی نزدیک به ۹/ ۱ میلیون دلار اهداشده از سوی کارکنان فیس‌بوک، پنجمین گروه کمک‌کننده است. بالاترین جایگاه متعلق به کارکنان شرکت آلفابت با ۳/ ۵ میلیون دلار است و بعد از آن مایکروسافت با ۲/ ۳ میلیون دلار و آمازون با ۸/ ۲ میلیون دلار قرار دارند. در مقابل آن، کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی بایدن از طرف کارمندان گروه گلدمن ساکس، بانک آف آمریکا، فارگو ولز، سیتی گروپ و جی پی مورگان بالغ بر ۷/ ۳ میلیون دلار بود.

این در حالی است که در انتخابات قبلی، در لیست کمک‌های مالی کارکنان، بیشتر شرکت‌های غیر فناوری در رأس بودند. در سال ۲۰۱۶، پنج شرکت برتر شامل اپل، گوگل، مایکروسافت و همچنین شرکت‌های حقوقی  M & M  و JPMorgan Chase هیلاری کلینتون را در مسیر انتخابات حمایت کردند. برای باراک اوباما نیز مشارکت اصلی از جانب شرکت‌های گوگل و مایکروسافت بود و همچنین شرکت حقوقی DLA Piper ، Deloitte و Time Warner نیز از حامیان اوباما بودند.

تجزیه ‌و تحلیل افشای کمک‌های مالی در زمانی انجام می‌شود که شرکت‌های فناوری با نظارت قابل‌توجهی از طرف دولت و نهادهای نظارتی روبه‌رو هستند. ازاین‌رو این غول‌های فناوری به سانسور متهم شدند و همچنین متهم شدند که برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست اقدامات کافی انجام نداده‌اند و باید پاسخگوی قانون باشند. از طرف دیگر به دنبال تحقیقات گسترده، تلاش شده است قانون جدید ضد انحصاری برای محدود کردن قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری و کنترل آنها بر سیستم ‌عامل‌ها ارائه شود. همچنین با ترس از این موضوع که کاخ سفید ممکن است بخواهد از اهداکنندگان دلجویی کند، مقادیر بالای کمک‌های مالی کارمندان شرکت‌های فناوری از طرف منتقدان، می‌تواند موردانتقاد جدی قرار گیرد.  

در ماه دسامبر، ۳۳ انجمن آمریکایی در یک نامه مشترک از جو بایدن خواستند تاثیر شرکت‌های بزرگ فناوری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کند و در این نامه خطاب به بایدن، غول‌های فناوری را به «اعمال‌ نفوذ بی‌اندازه» بر انتخابات متهم کردند و آنها را تهدیدی جدی برای «حریم خصوصی، دموکراسی، نوآوری و رفاه اقتصادی آمریکایی‌ها» دانستند.