به طوری که تعدد تصمیم‌گیران در خصوص سیاست‌های نمایشگاهی باعث بروز نوعی هرج و مرج شده است، چرا که در حال حاضر علاوه بر سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها در استان‌ها، استانداری، سازمان صنعت، اتاق اصناف و حتی شهرداری‌ها مدعی نظارت و برگزاری نمایشگاه هستند و به تازگی هم ستاد کرونای استان در این باره تصمیم‌گیری می‌کند. تصمیمات ستاد کرونا در خصوص تعطیلی نمایشگاه‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که از نظر شلوغی و تمرکز جمعیت وضعیت حمل و نقل عمومی‌ و بسیاری از فروشگاه‌ها به مراتب بدتر از نمایشگاه‌ها است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در میانه وجود کرونا در سراسر کشور، بسیاری  از کسب و کارها فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده‌اند، جز چند حوزه اقتصادی همچون نمایشگاه‌ها که متاثر از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای مدیران برخی استان‌ها درباره محدودیت‌های کرونا همچنان تعطیل هستند یا در آستانه برگزاری، ناگهان دستور تعطیلی دریافت می‌کنند. در این خصوص مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه نمایشگاه پیشران اقتصاد کشور است، گفت: نمایشگاه فضایی است که در آن آخرین دستاوردهای کشور را به نمایش می‌گذارند از این رو عدم برگزاری آن به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، زیرا برخی از تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه با چالش روبه‌رو می‌شوند و تولیدکننده‌های کالاهای نو نمی‌توانند محصولات جدید خود را به جامعه عرضه کنند. آیت کاظم‌زاده، توضیح داد: این در حالی است که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به راحتی می‌توان سلامت بازدیدکنندگان را تضمین کرد و حتی از نمایشگاه‌ها می‌توان به عنوان الگویی برای حضور مردم در مراکز با تعدد جمعیت و عمومی ‌بهره برد. وی با بیان اینکه در حال حاضر در نمایشگاه رشت یک کارشناس بهداشت محیط مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت و تهیه گزارش حضور دارد، افزود: در شرایط کنونی گزارش‌هایی در سطح نمایشگاه تهیه شده که نشان دهنده رعایت ۹۵درصدی پروتکل‌های بهداشتی در محیط نمایشگاه است و این گزارش‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر کنترل شیوع آن در سطح جامعه هم داشته باشد.

 نمایشگاه‌ها پرکننده خلأ بانک‌اطلاعاتی

کاظم‌زاده با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تجمع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار بیشتر از نمایشگاه‌ها است و هیچ نظارتی روی آنها نیست، تصریح کرد: به طور کلی نقشی که رویدادهای نمایشگاهی در توانمندی‌های تولید، تجارت و خدمات باید داشته باشند در شرایط کنونی مغفول مانده و از آنجا که بانک اطلاعاتی درباره شرکت‌ها در کشور وجود ندارد، بنابراین نمایشگاه‌ها باید این خلأ را پر کنند و فراهم کننده بستری برای مبادله و داد و ستد شرکت‌ها باشند. برای نمونه وقتی تولیدکننده‌ای با حضور در نمایشگاه متوجه می‌شود که مواد اولیه تولیداتش توسط شرکت داخلی تولید می‌شود، بنابراین با هزینه کمتری برای تامین آن کالا مواجه می‌شود و از واردات خودداری می‌کند.

 چرخه اشتغال در نمایشگاه‌ها متوقف شد

کاظم‌ زاده با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بسیاری از افراد در نتیجه برگزار نشدن نمایشگاه از چرخه اشتغال خارج شده‌اند، اظهار کرد: چند ۱۰ هزار نفر در فعالیت‌های نمایشگاهی حضور دارند که بخشی از آن مربوط به شرکت‌های نمایشگاهی و غرفه‌سازی‌ها است و بخشی مربوط به تبلیغات شرکت‌ها، فروش، حمل‌ونقل و... هستند که با برگزار نشدن نمایشگاه چرخه اشتغال آنها متوقف شده است. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هیچ نظم و نظامی‌ برای برگزاری نمایشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: وقتی نمایشگاه‌ها در سایت‌های مختلف برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان با دعوت‌نامه حضور می‌یابند یا متخصصان برای بازدید حضور پیدا می‌کنند، چرا باید فعالان نمایشگاهی استرس داشته باشند که مبادا با دستوری از سوی دانشگاه علوم پزشکی یا دادستانی نمایشگاه تعطیل شود. وی افزود: در شرایط کنونی نمایشگاه‌ها در تقویم سازمان توسعه تجارت قرار دارد و طبق پروتکل‌های بهداشتی که دفتر ریاست جمهوری منتشر کرده در شهرهای که دارای وضعیت زرد و نارنجی هستند می‌توانند نمایشگاه برگزار کنند، اما گاهی دستگاه‌های استانی طبق فضاسازی‌هایی که ایجاد می‌شود فراتر از پروتکل‌ها اقدام می‌کنند و با سخت‌گیری‌ها مانع از فعالیت‌های نمایشگاهی می‌شوند، البته در شرایط کنونی در استان گیلان مشکل این‌چنینی به وجود نیامده و تاکنون ۸۵درصد نمایشگاه طبق تقویم نمایشگاهی برگزار شده و تنها در شرایطی که ستاد کرونای استان وضعیت قرمز اعلام کرده این نمایشگاه‌ها برگزار نشده است.

 فروشگاه‌ها شلوغ‌تر از نمایشگاه‌ها

همچنین عضو هیات رئیسه انجمن نمایشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در تمام دولت‌ها همیشه ملاحظاتی برای بازار در نظر گرفته می‌شود، گفت: دولت در بازگشایی اصناف هم این موضوع را مدنظر قرار داده است،  در حالی که می‌بینیم  برخی فروشگاه‌ها با سقف‌کوتاه از نظر کرونا شرایط بسیار بدتری از نمایشگاه‌ها دارند، اما در زمان کرونا بازگشایی شده‌اند و پروتکل‌ها را هم رعایت نمی‌کنند.

محمد مسعودی با بیان اینکه در شرایط کنونی ۳۲ سایت نمایشگاهی داریم که به راحتی قابل کنترل و نظارت هستند، گفت: هرچند در نمایشگاه‌ها هیچ فروشی انجام نمی‌شود و بازدیدکنندگان بیشتر اطلاعات کسب می‌کند. در مقابل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سقف کوتاه صف‌های خرید تشکیل می‌شود و کنترلی هم بر فعالیت آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمایشگاه‌ها پیشران تولید و تجارت در هر کشوری هستند، اظهارکرد: به جز مواد غذایی سایر تولیدکننده‌ها باید محصولات خود را کجا به مشتریان معرفی کنند؟ به طور قطع برخی از مسوولان تصمیم‌گیر درباره نمایشگاه‌ها اطلاعات لازم را ندارند و فکر می‌کنند که نمایشگاه برای تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصول به مردم است در حالی که این طور نیست. وی با اشاره به اینکه بازگشایی نمایشگاه‌ها در دستورکار ستاد کرونای برخی استان‌ها قرار گرفته است، گفت: همه افرادی که در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند به عنوان متخصص در نمایشگاه غرفه می‌گیرند، از این رو از پروتکل‌های بهداشتی تبعیت می‌کنند و این بسیار متفاوت از پروتکلی است که در بازار اجرا می‌شود، زیرا بسیاری از فروشنده‌ها یا ماسک ندارند یا مسوول نظارتی در آنجا وجود ندارد.

 ۲ میلیارد تومان بدهی نمایشگاه شهرکرد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کدام از مسوولان و کارکنان صنعت نمایشگاهی در کشور کرونا نگرفته‌اند، گفت: در یک سالی که ویروس کرونا شیوع داشته صنعت نمایشگاهی بسیار آسیب دیده و بارها در جلسات ستاد کرونای استان مسائل و مشکلات را مطرح کرده‌ایم و مسوولان در ظاهر پذیرفته‌اند، با وجود اینکه نامه هم از دفتر رئیس‌جمهور آورده‌ایم که به جز شهرهایی با وضعیت قرمز برای سایر شهرها برگزاری نمایشگاه بلامانع است با این حال تمکین نمی‌کنند. مسعودی افزود: در برخی استان‌ها نمایشگاه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی برگزار شده است اما، در شهرکرد هیچ نمایشگاهی برگزار نشده و همین مساله باعث شده که برای نخستین بار سایت نمایشگاه شهرکرد با ۲میلیارد تومان بدهی به دلیل مالیات، حقوق کارکنان، بیمه و... مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی سال گذشته برای نمایشگاه صنعت نفت ۳۶ میلیارد تومان درآمد داشت، اما امسال به ۳/ ۲ میلیارد تومان رسیده است که اتفاق ناگواری است گفت: در سال جاری تنها سایت نمایشگاه تبریز شرایط نسبتا بهتری داشته، ولی در برخی استان‌ها همچون کردستان مسوولان هنوز اجازه نداده‌اند یک نمایشگاه برگزار شود، در حالی که بازارهای سنتی این شهرکاملا شلوغ است؛ این نشان می‌دهد که تعدد تصمیم‌گیران درباره نمایشگاه باعث بروز نوعی هرج و مرج و ناهماهنگی شده است. برای نمونه سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها از قدیم تصمیم‌گیر بوده‌اند، اما در استان‌ها، استانداری، سازمان صنعت، اتاق اصناف و حتی شهرداری‌ها مدعی نظارت و برگزاری نمایشگاه هستند.

 عدم حمایت صمت از نمایشگاه‌ها

همچنین مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان بوشهر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه در حال حاضر مشخص نیست نمایشگاه مغازه است یا پایانه صادراتی  گفت: در یک سال گذشته مشخص شد که نمایشگاه‌ها هیچ متولی ندارند. در گذشته هر زمانی که سازمان‌های صنعت می‌خواستند گزارش عملکرد بدهند از تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده آمار می‌دادند، این در حالی است که در یک سال گذشته هیچ حمایتی از نمایشگاه نکرده‌اند. مهرداد ابراهیمی ‌با بیان اینکه آسیب‌های نمایشگاهی به زودی نمایان نمی‌شود، گفت: ۲۵ نفر از نخبه‌های نمایشگاهی در یکسال اخیر از نمایشگاه بوشهر رفتند و اگر همین فردا کرونا برود ما به نیروی انسانی نیاز داریم و باز هم باید به آنها آموزش دهیم و هزینه‌هایی را که قبلا انجام داده‌ایم، دوباره انجام دهیم. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه‌ها ۳ صفحه است و غرفه‌های نمایشگاهی با فاصله از هم برگزار شده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته نمایشگاه‌ها هزینه‌های جاری را داشته‌اند، اما دولت حمایتی نکرده است، از طرف دیگر امروز به بهانه اینکه نمایشگاهی تخصصی نیست از برگزاری آن ممانعت به عمل می‌آورند و با هیچ استدلال و نامه‌ای از مراجع بالاتر هم تمکین نمی‌کنند.وی با تاکید اینکه روند کنونی باعث می‌شود در آینده شرکت‌های نمایشگاهی ورشکسته شوند و با انبوهی از بیکاری این صنف مواجه شویم و این مساله در نتیجه نبود متولی در این صنعت است.