قمار مرد میلیاردر  با بیت‌کوین

 ایلان ماسک، مدیر ارشد شرکت خودروهای برقی تسلا قادر شده ارزش بازار رمز ارز را چند هزار دلار افزایش دهد. روز دوشنبه هشتم فوریه، تسلا در گزارش سالانه‌اش اعلام کرد سیاست‌های سرمایه‌گذاری خود را به‌روزرسانی کرده و به‌عنوان بخشی از برنامه جدیدشان برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های جایگزین، مثل ارزهای دیجیتال، در ماه ژانویه امسال ۵/ ۱میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است. در ادامه گزارش آمده که در آینده نزدیک، این شرکت از مشتری‌هایی که قصد پرداخت دارند، بیت‌کوین نیز قبول خواهد کرد. به این ترتیب، تسلا نخستین شرکت خودروسازی‌ای خواهد بود که بیت‌کوین را به‌عنوان شکلی از پرداخت، قبول می‌کند. این برنامه ابتدا به‌صورت محدود اجرا خواهد شد. این شرکت اعلام کرده که هدفش از خرید بیت‌کوین، افزایش انعطاف‌پذیری، تنوع سرمایه‌گذاری و به حداکثر رساندن بازدهی وجوه نقدی است که در اداره امور روزمره شرکت مورداستفاده نیستند.  این مبلغ، بخش قابل‌توجهی از پول نقد تسلاست. طبق گزارش‌ها، میزان پول نقد و معادل نقدی که تسلا تا پایان سال ۲۰۲۰ داشته، ۱۹ میلیارد دلار است. این اقدام با رفتارهای اخیر ایلان ماسک در توییتر بی‌ارتباط نیست. او طی چند هفته گذشته، پیام‌های مثبتی در توییتر خود گذاشته و مردم را به خرید ارزهای دیجیتال تشویق کرده است. سه هفته پیش، میلیاردر مالک تسلا هشتگ بیت‌کوین را به قسمت بیوی حساب کاربری‌اش در توییتر اضافه کرد. همین اقدام ساده، بازارهای مختلف، ازجمله ارزهای دیجیتال را تکان داد. ارزش بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. چند روز بعد او این هشتگ را برداشت؛ اما کماکان درباره بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال مثل داج‌کوین اظهارنظر عمومی می‌کند. دو روز بعد از اضافه کردن هشتگ، او در وب‌سایت چت Clubhouse گفت: «در حال حاضر فکر می‌کنم بیت‌کوین چیز خوبی است. من طرفدار بیت‌کوین هستم.» حالا پس از اعلام خبر تسلا، ارزش این ارز دیجیتال به میزان قابل‌توجهی افزایش‌ یافته و وارد سطح جدیدی شده است. در روزهای اخیر، ارزش هر بیت‌کوین، دست‌کم ۴۶ هزار دلار شد. ارزش سهام تسلا نیز در صبح دوشنبه گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافت. تسلا در گزارشی که تقدیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کرده، به سرمایه‌گذاران هشدار داده که قیمت بیت‌کوین ممکن است نوسان داشته باشد.

 توییت‌های تکان‌دهنده

این اولین بار نیست که توییت‌های ماسک خبرساز می‌شود. او قبلا به خاطر توییت‌هایی که به بالا و پایین شدن بازار منجر می‌شود، چندین بار به دردسر افتاد. مهم‌ترینش به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. او در توییتی نوشته بود: «دارم به خصوصی‌سازی تسلا فکر می‌کنم، با قیمت هر سهم ۴۲۰ دلار.» مدتی بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار او را به نشر اطلاعات گمراه‌کننده و کلاهبرداری متهم کرد. این خبر باعث افت سهام تسلا شد. ماسک درنهایت به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون دلار از طرف خودش و ۲۰ میلیون دلار از طرف تسلا محکوم شد و قرار شد از نقش خود به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره تسلا کنار برود. او هفته پیش در توییتی نوشت که بیت‌کوین به‌زودی جای خود را میان سرمایه‌گذاران بازخواهد کرد.

 تاثیر بر بیت‌کوین

علاوه بر افزایش ارزش بیت‌کوین به دنبال این خبر، بعضی تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاری تسلا می‌تواند بیت‌کوین را دستخوش تحولات چشمگیری کند. «اریک ترنر»، از موسسه تحقیقات ارز دیجیتال «مساری» می‌گوید: «به نظرم حالا که تسلا اولین قدم را برداشته، بقیه شرکت‌ها هم به بیت‌کوین گرایش پیدا خواهند کرد. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا حالا بیت‌کوین دارد و عملا، هر سرمایه‌گذاری که در سهام تسلا شریک است، به‌نوعی در معرض این ارز دیجیتال قرار دارد.» اما «نیل ویلسون»، تحلیلگر ارشد وب‌سایت Market.com هشدار داده که بیت‌کوین، شدیدا دچار نوسان است. او می‌گوید تسلا ریسک بزرگی کرده. این شاید خیلی از سرمایه‌گذاران را نگران نکند؛ اما بعضی از افراد محافظه‌کار، ممکن است نگران شوند.

 تاثیر بر تسلا

تسلا در گزارشش اعلام کرده که علاوه بر سرمایه‌گذاری اخیر، ممکن است در بلندمدت بازهم دست به خرید دارایی‌های دیجیتال بزند. همچنین گفته‌اند که به‌عنوان مبلغ پرداختی، بیت‌کوین هم قبول خواهند کرد؛ اما نگفته‌اند که تراکنش‌های مبتنی بر ارز دیجیتال چگونه خواهند بود. به‌علاوه، خودشان نیز در همان گزارش اذعان کرده‌اند که استفاده از بیت‌کوین ممکن است از نظر مالی ریسک‌هایی برای تسلا به همراه داشته باشد چون «ارزهای دیجیتال، درگذشته شدیدا دچار نوسان بوده و در آینده نیز خواهند بود.» علاوه بر اینها، ماهیت دیجیتالی بیت‌کوین، آن را در معرض تهدیدهای امنیتی، ازجمله حمله یا خطای سایبری قرار می‌دهد.

 چرا بیت‌کوین؟

«دن آیوز» مدیر عامل شرکت Wedbush Securities می‌گوید: «ایلان ماسک آدم سنتی‌ای نیست. به همین خاطر است که او ثروتمندترین مرد جهان است و توانسته تسلا و اسپیس‌ ایکس را خلق کند و به اینجا برساند. چنین اقدامی، در خون اوست و کاملا با تسلا همخوانی دارد.» سرمایه‌گذاری تسلا در بیت‌کوین، یک استراتژی برای متنوع‌‌سازی است. ارزش بیت‌کوین از اول ژانویه امسال، یعنی در کمتر از دو ماه، ۶۷درصد افزایش‌یافته که این برای تسلا که ۵/ ۱میلیارد دلار بیت‌کوین خریده، یک بازدهی سرمایه هنگفت محسوب می‌شود.  تسلا اولین شرکتی نیست که بیت‌کوین را وارد ترازنامه‌اش کرده. شرکت نرم‌افزار مایکرو استراتژی در آگوست سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار بیت‌‌کوین خرید که حالا ارزشش ۱/ ۳ میلیارد دلار است، این اقدام باعث افزایش ۸۰۰ درصدی ارزش سهام این شرکت شد. آیوز می‌گوید: «به نظرم ماسک قبل از اینکه تصمیم بگیرد، مایکرو استراتژی را کاملا زیرنظر داشته تا ببینند آیا آنها جواب می‌گیرند یا نه.»

 واکنش سرمایه‌گذاران به استراتژی بیت کوینی تسلا

اقدام تسلا سوالاتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است، ازجمله اینکه چطور نوسانات بیت‌کوین را مدیریت کنند. یکی از سوالاتی که حالا برای خیلی‌ها ایجادشده این است: «آیا باید به تسلا به چشم یک شرکت تکنولوژی نگاه کنیم یا یک شرکت خودروسازی؟» ارزش این ارز گاهی به‌شدت افت کرده است. آیوز می‌گوید: «به نظرم ۵/ ۱ میلیارد به نسبت کل ترازنامه تسلا، مبلغ محدود و قابل مدیریتی است. اما اگر آنها به این مبلغ شک کنند، به نظرم مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران پیش می‌آید.» اما از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری تسلا در بیت‌کوین می‌تواند آن را به یک شرکت جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند. خیلی از سرمایه‌گذاران دوست دارند به ارزش این دارایی‌ها دست پیدا کنند؛ اما ارز دیجیتال، جزو دارایی‌هایی نیست که مدیریتش آسان باشد. برای افرادی که دوست دارند تاثیرات این حوزه را چه مثبت، چه منفی تجربه کنند، تسلا راه جذابی است که می‌توانند بدون خرید ارز دیجیتال، فقط کمی در معرض آن باشند.

 اوبر، دنباله‌رو تسلا

تسلا اولین شرکتی نیست که وارد دنیای بیت‌کوین شده و آخرین هم نخواهد بود. به گزارش دیلی‌میل، مدیر ارشد اوبر روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شرکت نیز پرداخت به شکل بیت‌کوین را می‌پذیرد. او گفت: «ایده سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را بررسی و فورا رد کردیم. با این حال فعلا می‌خواهیم پول نقدمان را از ریسک دور کنیم. ما در بیزنسی نیستیم که بخواهیم بر اساس حدس و گمان پیش برویم.» اما گفت که با دریافت پول به شکل بیت‌کوین مشکلی ندارند: «همان‌طور که انواع پول‌های رایج (کشورها) را قبول می‌کنیم، به ارز دیجیتال و بیت‌کوین هم به‌عنوان یک پول رایج برای انجام تراکنش نگاه می‌کنیم. وقتی نیازی هست، (برای رفعش) اقدام می‌کنیم.» توییتر نیز روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در حال بررسی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است. همه اینها به همراه خبر تسلا باعث شد ارزش بیت‌کوین رکورد بزند. روز پنج‌شنبه ۱۱ فوریه، ارزش بیت‌کوین به ۴۶ هزار دلار رسید. اوبر سال گذشته ۸/ ۶ میلیارد دلار ضرر مالی متحمل شده است. طی سال ۲۰۲۰، درآمد آنها بیشتر متکی به تحویل غذا بوده چون تعداد مسافران به طرز فاحشی کاهش یافته است. به دلیل خطر ابتلا به کرونا، بعضی‌ها دوست ندارند سوار ماشین یک غریبه شوند. اما مدیر ارشد این شرکت به آینده خوش‌بین است و امید دارد که تا پایان سال ۲۰۲۱، خسارات وارده بر اوبر جبران شود.

 انحراف اذهان؟

حالا یک هفته پس از اعلام این اخبار، سوالاتی هست که ذهن بسیاری از مخاطبان را درگیر کرده. چرا یک شرکت تکنولوژی باید مبلغی بیشتر از بودجه تحقیق و توسعه‌اش را صرف خرید ارز دیجیتال کند؟ آیا سایر شرکت‌ها مسیر تسلا را پیش خواهند گرفت؟ خرید این ارز چه تاثیری بر سود و زیان تسلا خواهد گذاشت؟ طبق تحلیل فایننشال تایمز، تا وقتی تسلا اقدام به فروش بخشی از بیت‌کوینش نکند، از افزایش بهای این ارز، سودی نخواهد برد؛ به ویژه در شرایطی که این شرکت، هنوز نتوانسته از طریق انجام فعالیت اصلی‌اش یعنی تولید خودرو به سودآوری پایدار برسد و هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. شاید هم هدف از این اقدام غافلگیرکننده، انحراف اذهان عمومی از مشکل اصلی است!