برنامه ریزی برای تولید خودروی ایتالیایی

  مدیرعامل پارسیان موتور در همین رابطه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر شرایط مناسب باشد، برنامه داریم تا خودروی سواری فیات را وارد کنیم و درحال حاضر این خودرو تست‌های آخر خود را می‌گذراند.  مهدی حاجی‌علی بابایی به مدل خودروی سواری مشخصی اشاره‌ای نکرد، اما بر اساس شنیده‌ها مدل مذکور  ۵۰۰X است که خودرویی پرفروش در پنج سال اخیر در اروپا و آمریکا است.    

وی همچنین به برنامه شرکت برای توسعه تولید خودروهای «کار» اشاره کرد و افزود: حدود سه سال است که بازار خودرو و خدمات خودرویی در ایران وضعیت خوبی ندارد. این قبیل مشکلات بیشتر در خودروهای کار یا به اصطلاح تجاری نمود پیدا می‌کنند. خودروهایی که برخلاف خودروهای سواری شخصی، به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعتا دارندگان این نوع خودروها باید نسبت به کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشند. مدیرعامل پارسیان موتور و نماینده برند فیات ایتالیا در ایران گفت: دولت با اجازه واردات خودروهای کار به صورت مقطعی و با تیراژ بالا و بدون نگاه کارشناسی، فعالان و رانندگان این خودروها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. برای مثال در برهه‌های زمانی مختلف مجوز واردات ون‌های بی‌کیفیت داده شد، که به مرور زمان و با استهلاک این خودروها ناوگان حمل‌ونقل با مشکل مواجه شد.

وی افزود: عدم کیفیت خودروهای ذکر شده در کنار فقدان خدمات پس از فروش این خودروها باعث شده تا نارضایتی در میان رانندگان ناوگان حمل‌ونقل ایجاد شود. همواره این نقد بر تصمیم‌گیران کلان وارد است، در حالی که شرکت‌های بزرگی در داخل کشور خودروهای تجاری نظیر آمبولانس و ون یا اتوبوس‌های باکیفیت می‌سازند و می‌توانند بازار داخل را به صورت مرحله‌ای تامین کنند و در کنار عرضه به خدمات پس از فروش نیز بپردازند، چرا مجوز واردات خودروهایی که خدمات پس از فروش مشخصی ندارند، داده می‌شود؟

حاجی علی بابایی گفت: به دلیل  سال‌ها فعالیت در حوزه حمل‌ونقل؛ با شرکتی به نام البرز تاکسی در حوزه حمل‌ونقل مسافران به مقاصد مختلف مثل تهران و مشهد فعالیت داشتم. به همین دلیل کاملا با دغدغه‌های این حوزه آشنا هستم.

مدیرعامل شرکت پارسیان موتور به تاریخچه‌ای از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: سال‌های ۸۶ یا ۸۷  تحولی در بحث حمل‌ونقل درون‌شهری توسط دولت شکل گرفت. با نوسازی  ناوگان حمل‌ونقل  شاهد آن بودیم که به‌رغم  حضور شرکت‌های اتوبوس‌سازی در داخل کشور دولت به واردات این خودروها مجوز داده است. متاسفانه این خودروهای وارداتی بی‌کیفیت بودند و خدمات پس از فروش آن به یک معضل تبدیل شد. وقتی با این وضعیت مواجه شدیم، با توجه به اینکه تعدادی از این خودروها را نیز به صورت مالکیت در اختیار داشتیم، به فکر تامین خودروی کار افتادیم. صحبت‌های بسیاری با کمپانی‌های مختلف از جمله فیات داشتیم که در نهایت بعد از حدود یک سال مذاکرات فشرده در سال ۲۰۰۹ قراردادی را در تورین ایتالیا امضا کردیم.  وی در مورد واردات اولیه خودروهای تجاری فیات گفت: با واردات SKD و CKD خودروهای تجاری دوکاتو فیات شروع به فعالیت کردیم. خودروی فیات دوکاتو بیش از ۱۰ سال است که در ایران سابقه دارد و طی این مدت خودروی با کیفیت در اختیار مشتریان قرار داده است. دو سال پیش این قرارداد به روز شده و دوباره امضا شد. در حال حاضر بالغ بر یک سال و نیم است که به تولید خودروهای «کار» فیات مشغول هستیم.

حاج بابایی در ادامه به ظرفیت تولید پارسیان موتور اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا داخلی‌سازی خود را افزایش دهیم، اما برای رسیدن به این هدف پارامترهای متفاوتی اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین موارد، تیراژ تولید  است؛ ما توان تولید ۲۲۰۰ دستگاه در یک سال را داریم، اما وقتی دولت در کلان کمک نکند، تحقق اهداف تولیدکننده داخلی سخت می‌شود. خودروی دوکاتو با توجه به کیفیت بالایی که دارد با قیمت مناسب عرضه می‌شود، اما با توجه به اینکه کسب و کارها رونق ندارد،‌ شرکت‌ها شرایط خرید آن را ندارند.  وی ادامه داد: در سال ۸۷ که نوسازی حمل‌ونقل اتفاق افتاد، چند ده هزار دستگاه خودرو تجاری وارد کشور شد که عمده آنها وارداتی بودند. این نوسازی بزرگ نیازمند زیرساخت بزرگی بود که در مدت کم امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را افزایش دادند و ظرفیت تولید را بالا بردند، اما پس از آن نوسازی بزرگ به مدت ۶ تا ۷ سال هیچ اتفاقی نیفتاد. عمده سود این طرح را شرکت‌های واردکننده‌ای بردند که تنها خودرو را وارد کرده و برای خدمات پس از فروش و تامین قطعات این خودروها هیچ اقدامی ‌نکردند. واردکننده‌ها در این مورد تنها سود کرده‌اند و ضرر به تولیدکننده رسید. تولیدکننده‌ای که سرمایه‌گذاری کرده  و خط تولید راه انداخته و هر ماه باید حقوق و هزینه بدهد. متاسفانه این سیکل معیوب همچنان ادامه دارد و در صورت تصمیم به نوسازی حمل‌ونقل یک شبه تصمیم گرفته می‌شود و منجر به واردات تعداد بالایی اتوبوس می‌شود که هم در مورد کیفیت محصول شبهه وجود دارد و علاوه بر آن شرکتی نیست که خدمات پس از فروش آن را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل پارسیان موتور با اشاره به اینکه دولت باید حمایت‌کننده باشد، گفت: اگر بخواهید یک خودرو را با شرایط تولید داخل عرضه کنید، پروسه آن بیش از شش ماه زمان می‌برد، اما اگر همان خودرو را بخواهید به صورت CBU عرضه کنید، پروسه آن نهایت یک ماه خواهد بود. کاملا مشخص است که از خودرویی که داخلی‌سازی می‌شود حمایت نمی‌شود و همین مساله باعث می‌شود تولیدکننده آسیب ببیند و سرمایه‌گذار امنیت نداشته باشد.