راه‌اندازی 5 هزار مگاوات  «نیروگاه ایرانی‌ساز» در دنیا

از این رو وابستگی به کشورهای خارجی برای تامین کالاها، تجهیزات و خدمات این صنعت در حوزه‌های تولید، انتقال و توزیع، یک مخاطره جدی به ویژه در دوره تحریم‌ها بود. شاید به همین دلیل فعالان این صنعت در بخش‌های خصوصی و دولتی از همان سال‌های ابتدایی پس از انقلاب تلاش کردند به تدریج از میزان وابستگی صنعت برق کشور به شرکت‌های خارجی بکاهند و در این مسیر ظرف مدت کوتاهی به خودکفایی دست یافتند.

در این میان حضور موفق ایران در عرصه تولید و صادرات برق و ساخت نیروگاه، دستاوردی است که نه تنها تامین برق مورد نیاز و پوشش رشد سالانه ۵ درصدی مصرف را به سادگی امکان‌پذیر کرده، بلکه ایران را در زمره ۱۰ کشور نیروگاه‌ساز دنیا جای داده است.

 پرونده صادراتی مپنا

در همین راستا عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده نیروگاه در منطقه، ضمن اشاره به ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایرانی در کشور‌های مختلف دنیا توسط مپنا، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات گسترده اقتصادی شرکت مپنا شرایط بسیار مساعدی به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی دارد. در حالی که دشمنان انتظار داشتند چراغ این مملکت، تحت تاثیر تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن خاموش شود، نه تنها با اقتدار چراغ کشور را روشن نگه داشته، بلکه با صادرات خدمات فنی و مهندسی، روشنایی را به سایر کشور‌های همسایه برده‌است.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه مپنا سازنده نیروگاه در ابعاد جهانی و جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در این حوزه است، بیان کرد: پرونده صادراتی شرکت به درستی نشان می‌دهد مجموعه مپنا توانسته بزرگان دنیا در صنعت نیروگاه‌سازی را در قیمت و کیفیت شکست دهد و تجهیزاتی با کیفیت جهانی و قیمت مناسب به بازار بین‌المللی عرضه کند و با وجود مشکلات  در عرصه صادرات حضوری موفق داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی صادرکنندگان حتی برای اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی هم با مشکلات جدی مواجه هستند، افزود: ثابت کردیم مسیر توسعه صنعت برق ایران حتی با وجود این موانع متوقف نمی‌شود و ما مسیر خود را نه تنها برای تامین بازارهای داخلی، بلکه برای حضور پررنگ و موفق در بازارهای صادراتی و منطقه‌ای طی می‌کنیم.

 حرکت در مسیر دانش روز جهان

مدیرعامل گروه مپنا ضمن اشاره به اینکه جهان به سمت بهره‌مندی از سوخت هیدروژن حرکت می‌کند، تصریح کرد: شتاب شرکت‌های بزرگ دنیا در توسعه بهره‌برداری از سوخت هیدروژن بسیار بالا است و به همین دلیل گروه مپنا نیز به عنوان شرکتی که در مرزهای دانش روز جهان حرکت می‌کند، توربین جدید خود را به صورت هیدروژن‌سوز تولید کرده است که راندمانی بالای ۶۰ درصد داشته و البته هنوز رونمایی از آن انجام نشده است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: مپنا در حوزه تولید برق هم دستاوردهای قابل توجهی دارد. البته این ظرفیت در حوزه تولید برق به صورت بالقوه وجود دارد، زیرا در حال حاضر با ظرفیت اسمی ‌تولید ۸۵ هزار مگاوات برق، توانایی تولید ۷۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق را در کشور داریم که این میزان تولید برق، دو برابر نیاز ایران است. مساله این است که عمده نیروگاه‌های کشور وابسته به سوخت فسیلی بوده و همین امر ما را به یکی از کشورهای پرمصرف در این حوزه تبدیل کرده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما برق و گاز مصرف نمی‌کند، گفت: همین مصرف بی‌رویه سبب شده ما در فصول سرد هر سال، با مشکل تامین سوخت گاز برای نیروگاه‌ها مواجه ‌شویم که این موضوع در زمستان امسال به کمبود تخصیص گاز به نیروگاه‌ها و بروز خاموشی در برخی روزها منجر شد.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه باید برای مدیریت این مصرف بی‌رویه چاره‌اندیشی کرده و بیش از این فرصت‌ها را از دست ندهیم، افزود: می‌توانیم میعانات گازی و نفت را به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها بیاوریم و از این طریق در صورت بروز مشکل در تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها، این محدودیت را با مصرف میعانات گازی در نیروگاه‌ها رفع کنیم.

 کارنامه موفق در سرمایه‌گذاری

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه مپنا از دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم است، اظهار کرد: در حالی که حتی شرکت‌های خارجی هم می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی ایران استفاده کنند، طی ۱۰ سال گذشته، به دلیل اینکه  بیش از ۲۰ درصد سهام مپنا دولتی‌است، حتی یک سنت از این تسهیلات به این گروه تخصیص داده نشده است. این در حالی است که سهام دولتی مپنا عمدتا با واسطه بوده و سهام مستقیم دولتی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بارها خواستار واگذاری سهام دولتی مپنا به منظور ایجاد امکان بهره‌مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی شده‌ایم، تصریح کرد: اقدامات گسترده‌ای را در حوزه انرژی در دست اجرا داریم که یکی از مهم‌ترین آنها تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی است. در همین راستا شرکت مپنا با تامین منابع از مردم و بدون استفاده از منابع دولتی، سه نیروگاه بزرگ کشور را از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل کرده است. البته قرار بود طبق قانون، منابع حاصل از صرفه‌جویی صورت‌گرفته در سوخت، به مپنا پرداخت شود که تا این لحظه هیچ اقدام مشخصی در این راستا صورت نگرفته است. اگر این پرداخت‌ها انجام می‌شد به طور قطع می‌توانستیم آن را به توسعه همین فعالیت‌ها تخصیص دهیم.