تخصیص سود  فولاد مبارکه به طرح‌های توسعه

درهمین راستا حمیدرضا عظیمیان، مدیر عامل فولاد مبارکه معتقد است: تنها راه بقای این شرکت در سال‌های آتی و رقابت با فولادسازان دنیا از اجرای پروژه  نسل چهارم یا همان طرح تحول دیجیتال می‌گذرد، از این رو برای حفظ۵۰ درصدی بازار داخل و رقابتی کردن سطح کیفی محصولات شرکت باید خود را به فناوری‌های روز دنیا تجهیز کند. وی  دستیابی به خودکفایی  صنعت فولاد کشور  و تکنولوژیک شدن را از اهداف اصلی فولاد مبارکه برشمرد.

عظیمیان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح جایگاه ایران در صنعت فولاد کشور در دنیا  و طرح و برنامه‌های شرکت متبوعش برای دستیابی به ارتقای سطح این جایگاه در داخل و خارج از کشور پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 صنعت فولاد ایران چه جایگاهی در میان صنایع داخلی کشور دارد؟ فولاد ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟

صنعت فولاد در کشور از جمله صنایعی است که پس از انقلاب ایجاد و بومی‌سازی شده و هم‌اکنون ایران در رده دهم تولید فولاد در جهان قرار دارد. این صنعت توانسته در زمینه اشتغال‌زایی و ارزآوری سهم قابل‌توجهی را به دست آورد. در حقیقت تولید فولاد یکی از کم‌ارزش‌ترین دستاوردهای این صنعت به شمار می‌رود، چراکه این صنعت به‌خوبی توانسته اشتغال‌زایی و ارزآوری بالایی را نسبت به صنایع دیگر به خود اختصاص دهد و سبب توسعه‌یافتگی و تربیت نیروی انسانی شده است. علاوه بر این، میزان مصرف فولاد در هر کشوری نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی آن کشور به شمار می‌رود. صنعت فولاد به عنوان  صنعتی استراتژیک به‌خوبی در چهار دهه گذشته رشد کرده است و نه‌تنها در سال‌های گذشته از واردات فولاد و خروج ارز جلوگیری کرده است، بلکه هم‌اکنون در رده دهم تولید فولاد قرار داشته و جزو کشورهای صادرکننده فولاد نیز هستیم.

 برای ارتقای جایگاه صنعت فولاد ایران در دنیا به‌ویژه به لحاظ تکنولوژی چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

فولادسازان داخلی برای ارتقای جایگاه  و رقابت‌پذیر بودن تولیدات، باید خود را به تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز کنند تا با روند تغییرات در این صنعت هماهنگ باشند و از تولید فولاد دنیا عقب نمانند، زیرا در بخش تولید ورق از سایر رقبای خارجی عقب هستیم از این رو فولاد مبارکه با اجرای تکنولوژی نسل چهارم فولاد و ساخت پروژه بزرگ نورد ۲ در تلاش است خود را در جریان تولید محصولات با دنیا هماهنگ کند. این در حالی است که  در بخش فولادسازی عقب نیستیم.      

 بهره‌وری در صنعت فولاد کشور به چه میزان است؟ فولاد به عنوان صنعت مادر چقدر  ارزش افزوده دارد؟

بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها بازگشت، صادرات نفت هر روز سخت‌تر و سخت‌تر شد، در این شرایط درآمدهای غیرنفتی می‌توانست به داد کشور برسد. یکی از بخش‌های اقتصاد غیرنفتی و البته سودآور و فعال، صنعت فولاد است. میزان تولید فولاد ایران هم در دنیا رقم قابل‌توجهی است. تولیدکنندگان فولاد در ایران پا به پای مبارزه با تحریم‌ها، سعی کرده‌اند خلأهای اقتصاد نفتی را پر کنند و مسیر توسعه را هموار سازند. از این رو بهره‌وری در صنعت فولاد کشور در سطح مطلوبی قرار دارد اما باید این میزان با افزایش مواجه شود.

 نقش فولاد مبارکه در توسعه صنعت فولاد به چه میزان است؟

این شرکت علاوه بر آنکه از یک نقش کمی ‌در میزان تولید برخوردار است و آن هم  تولید ۵۰ درصدی تولید فولاد در کشور است، یک نقش کیفی نیز دارد؛ به گونه‌ای که  بتواند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا از جمله نسل چهارم تکنولوژی، کیفیت تولیدات خود را در سطح مطلوبی حفظ کند. از این رو با اجرای این برنامه می‌تواند صنعت فولاد کشور را همگام با فولادسازان بزرگ جهان ارتقا دهد و تامین خواسته‌های تمامی ‌مصرف‌کنندگان  و در مجموع نیاز کشور را برطرف کند.

از سوی دیگر طی سال‌های متمادی فولاد مبارکه نقش کلیدی در صادرات غیرنفتی و اقتصاد غیرنفتی کشور ایفا می‌کند. افزایش شاخص صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد پویا است، از همین رو هر تولیدکننده‌ای که بتواند در افزایش سطح صادرات غیرنفتی تلاش کند در خط‌مقدم رونق اقتصادی جهاد کرده است.

در سند چشم‌انداز برای کشور، اینگونه برنامه‌ریزی‌شده که در افق سال ۱۴۰۴ به تولید سالانه ۵۵میلیون تن فولاد برسیم. برای دستیابی به این هدف سه فاز نیز طراحی‌ شده تا در فاز اول طی دو تا سه سال آینده ظرفیت تولید خود را تا حدود ۱۲ میلیون تن افزایش دهیم. در فاز دوم مقرر شده است تولید فولاد مبارکه را به حدود ۱۶میلیون تن رسانده و در نهایت در فاز سوم این شرکت تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن دست می‌یابد.

 چشم‌اندازی که  برای فولاد‌مبارکه وجود دارد به لحاظ طرح‌های توسعه چیست ؟

بر اساس سند چشم‌انداز توسعه کشور در  افق ۱۴۰۴، استراتژی فولادمبارکه این است که سهم ۵۰درصدی خود را در بازار ایران حفظ کند.

میزان تولید فولاد تنها در فولاد‌مبارکه برای امسال به ۲/ ۷ میلیون تن خواهد رسید، اما میزان تولید فولاد در مجموعه گروه مبارکه که شامل فولاد هرمزگان جنوب و مجتمع فولاد  سبا نیز می‌شود بالغ بر ۲/ ۱۰ میلیون تن فولاد خواهد بود. به این ترتیب در حال‌حاضر گروه فولادمبارکه اصفهان در رتبه اول تولید فولاد کشور به ‌لحاظ حجمی ‌قرار دارد.

این شرکت برای حفظ جایگاه خود در صنعت فولاد کشور و استمرار آینده‌ای روشن برای سهامداران پروژه‌های توسعه‌ای را ظرف سال‌های اخیر در مجموعه تعریف کرده و دنبال می‌کند. در حال‌حاضر ۹  پروژه توسعه‌ای در شرکت تعریف شده که هریک در مراحل مختلفی از اجرا قرار دارند. اجرای این پروژه‌ها با سرمایه ارزی حدود یک میلیارد یورو و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ریالی انجام خواهد شد. به این ترتیب درمجموع برای گروه فولادمبارکه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه تا سال ۱۴۰۴ تعریف شده است.

مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای فولادمبارکه شامل احداث واحد نورد گرم ۲ مبارکه، افزایش ظرفیت تولید در فولاد هرمزگان از ۵/ ۱ میلیون تن به ۲ میلیون تن فولاد در سال، تکمیل طرح ۸۰۰ هزار تن فولاد سفیددشت و چند پروژه مهم دیگر می‌شود. همچنین طرح تحول دیجیتال مبارکه از دیگر پروژه‌های بسیار مهم  شرکت به‌شمار می‌رود که از ۵ مرداد امسال آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید. ظرف این مدت فولادمبارکه اصفهان تبدیل به کارخانه‌ای هوشمند می‌شود.

 دست‌انداز‌‌های پیش‌روی این صنعت چیست ؟

از جمله این دست‌انداز‌ها  قیمت‌گذاری دستوری است که البته تلاش‌هایی برای ساماندهی بازار فولاد صورت گرفته که در این زمینه در حال مذاکره هستیم، البته مجلس‌شورای اسلامی‌ نیز طرحی را دنبال می‌کند که امیدواریم  منتج به ساماندهی بازار شود.

تامین مواداولیه نیز از بزرگ‌ترین چالش‌های فولادسازان است که  برای برون رفت از آن باید تدابیر لازم  اتخاذ شود؛ همچنین نیاز است با برنامه‌ریزی و اجتناب از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه  و بدون توجه به مشکلات صنفی،  آرامش بازار فولاد در کشور  به‌هم نریزد.

 برنامه فولادمبارکه برای سال ۱۴۰۰ چیست؟

ادامه طرح‌های توسعه و حفظ سهم شرکت در بازار با تولید محصولات جدید و کسب رضایت مشتریان  از اهداف ما در سال آینده است. بر این اساس دستیابی به میزان ۲/ ۱۰میلیون تن تولید تا پایان سال‌جاری از اهداف شرکت است. همچنین با راه‌اندازی طرح ۸۰۰ هزار تنی فولادسازی سپیددشت در سال آینده  به ۱۱ میلیون تن تولید دست خواهیم یافت.

رسالت فولادمبارکه حمایت از صنعت کشور است که درصدد هستیم تا  با تولیدات جدید از لحاظ کمی ‌و کیفی این مهم را محقق کنیم و رسالت خود  را جامه عمل بپوشاندیم؛ از جمله آن تولید اسلب ۳۰۰ میلی‌متری که اخیرا برای صنعت نفت و گاز کشور صورت گرفت در راستای تحقق اهداف یاد شده است.

 شرکت فولادمبارکه سود ناشی از افزایش قیمت فولاد را صرف چه بخش‌هایی کرده است؟

سودهای ناشی از افزایش قیمت فولاد در این شرکت اغلب صرف طرح‌های توسعه‌ای شده است. این شرکت ذخایر استراتژیک خود را برای تامین مواد اولیه و تجهیزات درنظر گرفته و دیگر با افزایش ظرفیت، سود حاصل از فروش تولیدات خود را  ازطریق افزایش سرمایه در اختیار پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت قرار می‌دهد. میزان سود این شرکت در سال‌جاری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است و با افزایش سرمایه در اسفند سال‌جاری میزان سرمایه شرکت از حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 آیا دستمزدها در فولادمبارکه آن‌طور که می‌گویند غیرمتعارف است؟

طبق قانون کار پرداخت می‌شود و کاملا متعارف است.

 مجموع نیروهای فولادمبارکه چه تعداد هستند و از نفر-تن تولید سالانه این شرکت  در چه شرایطی قرار دارد؟

هم اکنون در فولادمبارکه ۲۵ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و به لحاظ نفر – تن نزدیک به نرم جهانی قرار داریم.

p28- (3)