درخواست لغو قیمت‌گذاری دستوری برای افزایش بهره‌وری

در این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به ارائه عملکردی از این هلدینگ پرداخت و مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز از دغدغه‌های این شرکت در بازار سرمایه و سایر موضوعات از جمله تامین پایدار مواد اولیه و ... سخن گفت.

 رشد تولید در هلدینگ صدر تامین

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در این نشست عنوان کرد: اتفاقات خوبی در هلدینگ صدر تامین روی داده است،‌ اما با توجه به انتخابات پیش‌روی رئیس‌جمهوری و فضای سیاسی کشور، ممکن است تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار گیرد. البته آنچه در این مجموعه روی داده تنها عملکرد مدیرعامل این مجموعه نیست و عملکرد۲۰ هزار کارگر، کارمند و مدیری است که در سراسر کشور از طبس تا مرند تا اراک و سایر  نقاط ایران مشغول به کار هستند. مجموعه‌ای که هیچ‌یک حقوق نجومی دریافت نمی‌کنند.

غلامرضا سلیمانی در ادامه با اشاره به موضوع تحریم‌ها عنوان کرد: با شرایط تحریمی در کشور و صنایع استراتژیک آن و همچنین نبود مشاور خارجی و عدم ورود فناوری‌های جدید به کشور، گزارش عملکرد شرکت‌های وابسته به هلدینگ صدر تامین قابل توجه است.

وی با برشمردن عملکرد زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین عنوان کرد: کل هلدینگ در ۱۰ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد تولید را به ثبت رسانده که برخی مجموعه‌ها مانند مس باهنر ۲۷ درصد، فرآورده‌های نسوز ۲۶ درصد، پشم شیشه ۱۰ درصد، خاک چینی ۷ درصد، زغال‌سنگ طبس ۸ درصد و کاشی سعدی نیز ۱۷ درصد رشد تولید داشته‌اند. هم‌اکنون شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تاصیکو با ۱۰۰درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند. در کل به صورت میانگین هلدینگ صدر تامین ۶درصد جهش تولید را به ثبت رسانده و این رشد در حالی اتفاق افتاده که ماشین‌آلات برخی از این مجموعه‌ها بعد از چند دهه نوسازی شده‌اند.

وی با اشاره به فروش مجموعه‌های هلدینگ به غیر از شرکت ذوب‌آهن، خاطرنشان کرد: هلدینگ در ۱۰ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۹۰ درصدی فروش را به ثبت رسانده که فروش آن از ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان رسیده و همچنین فروش شرکت ذوب‌آهن نیز از ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۵هزار و ۱۸۵میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در ادامه عنوان کرد: هلدینگ صدر تامین در بخش سود خالص نیز در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹، به هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان سود دست یافته که سود ۹ ماه سال گذشته، ۷۴۱ میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۳۲ درصد افزایش را شاهد بوده است.

 پروژه‌های در دست اقدام صدر تامین

سلیمانی با اشاره به انجام پروژه‌های در دست اقدام در مجموعه‌های صدر تامین عنوان کرد: ۱۵ پروژه با سرمایه‌گذاری افزون بر ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در مجموعه صدر تامین در حال انجام است. در ذوب آهن بیش از ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه روی داده و سود ۹۰ درصدی نیز تقسیم شده است. اگر این پروژه‌ها به سرانجام برسند حدود ۸ پروژه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید و نزدیک به ۱۳۰۰ نفر دیگر در مجموعه صدر تامین مشغول به کار خواهند شد. این سودها و افزایش سرمایه‌ها از طریق بنگاهداری و فعالیت‌های تولیدی به دست آمده است.

وی با اشاره به شتاب‌دهنده «صدر فردا» و هدف از تشکیل آن، خاطرنشان کرد: بیش از ۸ ماه است که این پروژه آغاز شده و ماموریت اصلی آن بومی‌سازی قطعات و محصولات و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی برای هلدینگ به ارمغان آورده است.

 کشف ذخایر معدن طلا

سلیمانی به صدور گواهی کشف طلا در شرکت «پارس تامین» اشاره و عنوان کرد: از سال ۱۳۹۵ در حال پیگیری در مرزی‌ترین نقطه کشور هستیم. با تقویت تیم مدیریتی و تغییر استراتژی در اکتشافات و کمک مردم بومی، توانستیم گواهی کشف را بگیریم. این گواهی کشف حدود ۷۳ میلیون تن ذخیره قطعی و احتمالی طلا را دارد. بدون شک این یکی از ذخایر خوب کشور است و هلدینگ در حال طراحی عملیات احداث کارخانه فرآوری برای این معدن است که در اسفند ماه سال‌جاری عملیات آن شروع می‌شود. کل تلاش بر این است که زنجیره معدن تا فرآوری و خدمات آزمایشگاهی در همین منطقه ایجاد شود.

 عرضه اولیه زغال‌سنگ پروده طبس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین همچنین در مورد عرضه اولیه زغال‌سنگ پروده طبس با نماد «کزغال» در فرابورس خبر داد و اظهار کرد: زغال‌سنگ پروده طبس نخستین معدن مکانیزه زغال‌سنگ در کشور به‌شمار می‌رود. کنسانتره زغال‌سنگ این معدن خوراک کوره بلند را شرکت ذوب آهن تامین می‌کند. طی یک سال گذشته با پیگیری‌های بسیار قادر شدیم که فرآیند پذیرش را در فرابورس انجام دهیم. قرار بود عرضه اولیه «کزغال» ماه گذشته روی دهد، اما به دلایل شرایط بازار سرمایه این محصول ۱۵ بهمن عرضه می‌شود. وی نوید داد که این سهم با طرح‌های توسعه‌ای که در پیش دارد، همراه با ارزش افزوده بالایی خواهد بود.

 بازار بورس و دغدغه‌های ذوب‌آهن

همچنین منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست عنوان کرد: یکی از بحث‌های روز موضوع قیمت سهم است، چراکه قیمت سهم در این روزها با نوسان‌های نزولی همراه بوده و مولفه‌های بسیاری باید در کنار یکدیگر قرار دهیم تا بتوانیم بازار سهام را تحلیل کنیم که چرا انتظارهای مورد نظر سهامداران برآورده نمی‌شود. با این روال تولیدکننده نیز دچار آسیب می‌شود، زیرا بحث افزایش سرمایه شرکت با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: باید قیمت سهم در یک حد مطلوبی قرار بگیرد، زیرا زمانی که تعهد پذیره‌نویسی انجام می‌دهید، باید با اطمینان‌خاطر سناریونویسی آن انجام گیرد. این وضعیت بازار سرمایه‌‌‌‌‌‌، شرایط را برای تولیدکنندگان پیچیده کرده است. شرکت ذوب‌آهن به دنبال بحث افزایش سرمایه است تا سرمایه شرکت به ۸‌هزار میلیارد تومان برسد؛ با توجه به قیمت سهم و نوسان آن، افزایش سرمایه برای ما مشکل شده است، چراکه تعهد پذیره‌نویسی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، از این‌رو باید تلاش کنیم که وضعیت قیمت سهم بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به این موضوع که چه عارضه‌ای سبب شده قیمت سهم به این نقطه برسد، گفت: یک دوره‌‌ای فشار در بورس کالا در جهت قیمت‌گذاری وجود داشت و این موضوع سبب ایجاد رانت شده بود. البته انتخاب معاونت جدید معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت (اردشیر سعمدمحمدی) که به بازار آشنایی کامل دارند را می‌توان به فال نیک گرفت. یزدی‌زاده افزود: مجلس شورای اسلامی به‌دنبال طرح شیوه‌نامه کنترل قیمت‌ها در بازار هستند، اما با نشستی که معاونت معدنی با نمایندگان مجلس داشتند، نمایندگان را مجاب کرده‌اند که این طرح را به تعویق بیندازند تا دوباره بررسی شود، چراکه قیمت‌گذاری می‌تواند با تاثیرات مخربی همراه باشد. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: زمانی که ما محصول خود را بدون رانت در بورس کالا بفروشیم، قیمت‌ها منطقی خواهد شد. اما اگر به صورت دستوری باشد، آثار آن در زنجیره باقی خواهد ماند. البته با تعاملی که بین سازمان بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده، موضوع به این سمت برده می‌شود که نباید قیمت‌گذاری دستوری انجام گیرد. در حال حاضر فضای خوبی ایجاد شده است و باید امیدوار به آینده سهم باشیم که آینده بهتری را برای این بازار رقم بزند.

 مازاد تولیدکنندگان فولاد

یزدی‌زاده با اشاره به مسائلی که در حوزه فولاد مطرح است، گفت: یکی از موضوعات تولیدکنندگان فولاد، مازاد تولیدی است که کاملا رقابتی است؛ یعنی اگر شرکت ذوب آهن نتواند محصولات خود را در داخل به فروش برساند، تمامی آن را می‌تواند صادر کند، چراکه فرآیند ذوب‌آهن صادرات‌محور است. برای نمونه اگر چدن را نتوانیم تبدیل به فولاد کنیم و در داخل بفروشیم، یکی از محصولات شاخص در بازارهای جهانی است که به راحتی می‌توان آن را صادر کرد. زغال‌سنگ نیز که تبدیل به کک می‌شود، مشتریان خوب صادراتی دارد. با توجه به نوع، تنوع و فرآیند تولید در شرکت ذوب آهن اصفهان، اگر بازار داخلی خواهان آن نباشد، بدون شک بازار صادراتی خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز هفت محور در سراسر کشور، ریل ذوب آهن را مصرف می‌کنند و وزیر راه و شهرسازی نیز هر بار که سخنرانی داشته‌اند، به این موضوع اشاره کردند که مسیر ریل‌گذاری توسعه راه‌آهن با تولید محصولاتی مانند ریل و سایر محصولاتی که جهت تنوع‌بخشی در ذوب آهن است، بسیار هموار شده و آینده بسیار خوبی را برای این شرکت می‌توانیم متصور شویم.

 تامین سنگ آهن

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به برنامه‌های سال آینده عنوان کرد: سال آینده کوره بلند شماره یک ما بعد از پنج سال توقف در مدار تولید قرار خواهد گرفت. البته یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما بحث پایدار تامین مواد اولیه است، اگرچه در مقایسه با سال پیش بسیار پیشرفت کرده‌ایم، چراکه یک زمانی میزان موجودی سنگ آهن ما نزدیک به صفر رسیده بود، یعنی اگر سنگ آهن تامین نمی‌شد، باید کوره را متوقف می‌کردیم. امروز یک حاشیه نسبی برای ما ایجاد شده است، ولی همچنان کافی نیست و تلاش می‌کنیم که چه از معادن بخش خصوصی و چه دولتی بتوانیم سنگ‌آهن خود را تامین کنیم.  یزدی‌زاده ادامه داد: زغال‌سنگ البرز مرکزی نیز با حمایت هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین نیاز ما را تامین می‌کند. این معدن یکی از زغال‌سنگ‌های باکیفیت در کشور است. در حوزه  زغال‌سنگ کارهای خوبی انجام داده‌ایم و امیدواریم که در حوزه تامین سنگ آهن نیز با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به پایداری نسبی برسیم.

 تاثیر شیوه‌نامه‌های ابلاغی بیش از کرونا

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر صادرات ذوب آهن به همراه داشته است، عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا در طول یک سال تاثیر چندانی روی صادرات شرکت نداشته و البته به غیر از تاثیر دو ماه نخست سال ۱۳۹۹ که تاثیر ۵ درصدی بوده است. محدودیت‌ و ابلاغیه‌هایی که در عرضه داخلی به صورت اجباری صادر شد که ما باید به اجبار عرضه داخلی داشته باشیم، بیشتر بر ما تاثیر گذاشت، از این‌رو با توجه به تمام عوامل، تا پایان سال صادرات ما به ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته خواهد رسید. تلاش ما این است که این میزان را جبران کنیم.   

یزدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات آلودگی کوره بلند ذوب‌آهن چه تدابیری اندیشیده‌اید، عنوان کرد: با اصلاحات اساسی که روی این کوره انجام شده است، با کمترین مشکلات زیست‌محیطی همراه است و سیستم غبارگیری این کوره تغییر کرده است و مشکلی ندارد.