نجات بازارهای مالی جهان با استفاده از رمزارزها

برهمین اساس بازارهای نوظهور رمزارزها، این روزها فرصت جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده تا با حضور در این بازار کسب و سرمایه خود را افزایش دهند. رمزارزها برای سرمایه‌گذاران ایرانی جذابیت‌های خاص خودش دارد و شواهد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران ایرانی نیز به این بازار روی خوش نشان داده‌اند.

سینا استوی، مدیرعامل شرکت کریپتولند اعتقاد دارد: بازارهای سرمایه سنتی تاثیرپذیری زیادی از تصمیمات دولت‌ها و کشورهای مختلف دارند؛ درحالی‌که حوزه رمزارزها و مارکت بین‌المللی آن مستقل از تصمیمات دولتی و حکومتی است. بازار رمزارزها بر اساس میزان عرضه و تقاضای افراد حاضر در بازار کنترل می‌شود، درنتیجه می‌توان اذعان داشت که مردم عادی و اشخاص حقیقی روند بازار را تعیین می‌کنند و به نوعی احساسات در بازار جریان دارد.

استوی در ارتباط با اینکه آیا رمزارزها فقط در بازارهای سرمایه دیجیتال ایفای نقش می‌کنند یا محصولات دیگر فناوری بلاک‌چین در این بازارهای نوین مالی تاثیرگذار هستند، گفت: پشت هر رمزارزی، یک تکنولوژی قدرتمند وجود دارد که به‌صورت دائم در حال توسعه است. در نتیجه افرادی که از تکنولوژی‌های جدید، دانش و علم کافی برخوردار باشند، می‌توانند در این عرصه مسیر اصلی خود را پیدا کنند. در واقع رمزارزها در اصل کارمزدی است که افراد به تیم توسعه‌دهنده پلت‌فرم اصلی و تکنولوژی آن پرداخت می‌کنند تا خدمات آینده را توسعه دهند.

این کارشناس و فعال حوزه رمزارزها و فناوری بلاک‌چین در ادامه گفت: محصولات فناوری بلاک‌چین  به صورت مداوم در حال توسعه هستند و افراد فعال این حوزه با خرید و فروش این رمزارزها بخشی از سهام آنها را خریداری می‌کنند. پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند با سرمایه‌ دریافتی از سوی کاربران توسعه بیشتری را به ارمغان می‌آورند. با توسعه بستر بلاک‌چین و فناوری‌های پایه‌ریزی شده روی این بستر، هر روز به سمت استقلال جوامع و حذف مرزها پیش می‌رویم و درنتیجه ارتباطات میان فردی نیز افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر حوزه رمزارزها افزود: یکی از مواردی که می‌توان به آن‌اشاره کرد، حذف واحدهای پولی سنتی است؛ زیرا این واحدهای پولی محدود به زمان و مکان خاصی هستند و همین باعث می‌شود تا انرژی و هزینه بسیاری صرف آنها شود تا به دست مردم  برسند. از همه مهم‌تر به دلیل کاغذی بودن و عمر کم اسکناس‌ها، تولید مجدد اسکناس باعث آسیب به محیط‌زیست می‌شود. در نهایت برای جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه ملی هر کشور، ورود دولت‌ها به بسترهای اینترنتی مالی بهترین راه‌ است.

استوی با اشاره به موضوع شیوع و گسترش بیماری کرونا در سطح جهان و به تبع آن استقبال کشورها از بسترهای وب و اینترنت، گفت: بستر بلاک‌چین و بازار رمزارزها نیز در این عرصه مورد توجه جوامع مختلف قرار گرفته است و بر همین اساس  مشخص شد که رمزارزها نه تنها تهدیدی برای اقتصاد جهانی نیستند، بلکه فرصتی برای شکوفایی و رونق اقتصاد جهانی به حساب می‌آیند.

وی در ادامه به  واکنش رفتاری سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها اشاره و اظهار کرد: در بازار رمزارزها، افراد واقعی و حقیقی فعالیت دارند و در پشت هر خرید و فروش، احساسات یک شخص قرار دارد؛ در نتیجه برخی از افراد متاثر از جوامع هستند و بر همان اساس اقدام به اجرای معاملات می‌کنند و از سوی دیگر برخی دیگر از افراد به دنبال پیشرفت و توسعه سرمایه بوده و با این دیدگاه نوین در بازار حاضر می‌شوند.

این محقق حوزه رمزارزها در ادامه به علت برتری بیت‌کوین نسبت به سایر رمزارزها در این بازار اشاره کرد و گفت: بررسی تاریخچه‌ بیت‌کوین نشان می‌دهد این رمزارز خالقی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاموتو» دارد و افراد بسیاری در دنیا به دنبال هویت این شخص هستند؛ اما تا به امروز اطلاعاتی از وی یافت نشده است. در این میان بیت‌کوین توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شود و به نوعی تنها افراد با موقعیت‌های مالی مختلف هستند که بازار این رمزارز را شکل داده‌اند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در سراسر دنیا، صرافی‌های رمزارزی در تغییر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار هستند.

این فعال حوزه توسعه پروژه‌های بلاک‌چینی افزود: تکنولوژی که برای بیت‌کوین (استخراج و تراکنش‌ها) در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در نظر گرفته شده، بسیار آینده‌نگرانه و کامل بوده و سبب شده تا این رمزارز به عنوان یک الگو برای شرکت‌های توسعه‌دهنده سایر رمزارزها شناخته شود. در اصل، بسیاری از شرکت‌های توسعه‌دهنده رمزارز ابتدا برای ساخت تکنولوژی از بیت‌کوین الهام می‌گیرند و فرآیند کاری خود را آغاز می‌کنند.

استوی در ادامه نقش صرافی‌های بزرگ جهان در بازارهای مالی رمز ارز را پررنگ دانست و گفت: صرافی‌های رمزارزی به منظور ایجاد ارتباط میان افراد فعال در این حوزه تلاش می‌کنند و برای برقراری این ارتباط، هزینه‌ای به عنوان کارمزد خدمات از افراد دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر صرافی‌های رمزارزی حضور نداشتند، این بازار نیز شکل نمی‌گرفت و امکان خرید و فروش رمزارزها در دنیا به سختی فراهم می‌شد.

استوی در ادامه به واکنش معکوس بازار رمزارزها در دوران کرونا و رشد بی سابقه اکثر رمزارزها  در این دوران اشاره کرد و افزود: بازار رمزارزها ابتدا تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت؛ اما سریع خود را بازیابی کرد؛ به‌طوری‌که در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۸ نرخ بیت‌کوین و سایر رمزارزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا (موج نخست کووید-۱۹) با ریزشی به‌طور میانگین ۶۰ درصدی روبه‌رو شد؛ ولی پس از گذشت مدتی بسیار کوتاه (تقریبا ۴ماهه) مجدد به مبلغ قبل بازگشت و اکنون در قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار در نوسان است.

مدیرعامل شرکت کریپتولند خاطرنشان کرد: رمزارزها بر پایه‌ میزان عرضه و تقاضا در بازار بین‌المللی کنترل می‌شوند و افراد عادی بر‌ روند قیمتی آن تاثیرگذار هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که بازار رمزارزها  نسبت به سایر بازارهای مالی که روند آن توسط نهادها و سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت تعیین می‌شود، سوددهی و حتی ریسک بسیار بالاتری داشته باشند.

استوی در خصوص آینده بلاک‌چین و رمزارزها در ایران گفت: اگر داده‌ها و اطلاعات عمومی ‌را از طریق بلاک‌چین ذخیره و تغییرات اعمالی را به این شکل اجرا کنیم، این روش بهترین گزینه است و می‌توانیم شکلی جدید از پردازش اطلاعات در فضایی کاملا ایمن و رمزنگاری شده را شاهد باشیم و در نتیجه درز اطلاعات دیگر کاملا بی‌معنا خواهد شد. اساسا رمزارزها ابزاری برای پرداخت‌های اینترنتی محسوب می‌شوند و شکل جدیدی از پول را می‌توان در آنها یافت. ایده‌ای که می‌تواند مرزها را جابه‌جا کند و دیدگاه‌ها را تغییر بدهد. به عبارتی وقتی شخصی بتواند دارایی خود را به راحتی از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت هزینه گزاف انتقال دهد، یک نوع موفقیت و برد محسوب می‌شود. اگر این فرآیند در ایران رشد و نمو یابد، می‌تواند گشایش‌های اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد پس به نوعی ارزآوری را در کوتاه ترین زمان شاهد خواهیم بود. آینده را باید رقم زد نه اینکه منتظر باشیم تا موفقیت و آینده به سراغ ما بیاید.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ورود به حوزه رمزارزها نیازمند دانش است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که با دانش اندک وارد این بازار شد، گفت: در فعالیت و ورود افراد به حوزه رمزارزها ابتدا شناخت بازار و حوزه‌ رمزارزها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در صورت تحقق این مسائل، افراد قطعا می‌توانند تصمیم درست بگیرند و در این حوزه با دیدی باز ورود کنند. بهترین فرهنگ‌سازی در این زمینه در شرایط کنونی، آموزش است و داشتن دانش در یک حوزه برای سرمایه‌گذاری، بسیار ضروری است. دانش پایین و نبود آموزش صحیح و اصولی می‌تواند آسیب بسیار زیادی به سرمایه‌ افراد در بازارهای مالی رمزارزها وارد کند.

p27- (4)