به‌دنبال سدسازی در افغانستان هستیم

تبدیل تهدید خروج شرکت‌های خارجی از کشور پس از وقوع انقلاب به فرصت طلایی برای توسعه ساخت داخل تجهیزات برقی نه تنها در طول سال‌های پس از آن کشور را از یک وابستگی پرریسک نجات داد، بلکه توانست زمینه‌ساز صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی این صنعت به کشورهای منطقه و نفوذ قابل توجه شرکت‌های ایرانی در بازارهای هدف شود.  بازخوانی آنچه بر صنعت برق کشور رفته نشان می‌دهد که دو عامل اساسی به ایجاد خودکفایی این صنعت در حوزه ساخت تجهیزات منجر شده است. اولین و مهم‌ترین عامل وجود مدیران جوان و مستعدی بود که توانستند با اتکا به تجارب در شرکت‌های خارجی فعال در ایران و نیز دانش فنی و تلاش بی‌وقفه، از همان ابتدای خروج خارجی‌ها از توقف روند توسعه صنعت برق در کشور جلوگیری کنند.

عامل دوم اما جسارت مدیران دولتی در وزارت نیرو، توانیر و شرکت‌های تابعه آن در حمایت از سازندگان داخلی و واگذاری کار پروژه‌ها به آنها بود. این دو عامل، صنعت برق را  در مسیری هموار به سمت توسعه هدایت کرد. شرکت پارس تابلو یکی از مجموعه‌هایی است که بر مبنای همین دو عامل موثر توسعه یافته است.

 آغاز یک مسیر چهل ساله

سید غیاث‌الدین طاهری، مدیرعامل شرکت پارس تابلو ضمن اشاره به تاسیس این شرکت در سال ۱۳۶۲ توسط محمد پارسا در شهرک صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه، اذعان کرد: ساخت سوله‌ها، تامین ماشین‌آلات و ساخت و طراحی محصولات شرکت پارس تابلو تقریبا ۶ سال به طول انجامید و اولین محصول شرکت در سال ۱۳۶۸ رسما به بازار عرضه شد. اعتماد وزیر و مدیران وقت وزارت نیرو به تولیدات داخلی، یکی از عوامل موثر در توسعه پارس تابلو و بسیاری از شرکت‌های نوپای صنعت برق در آن سال بوده است.

وی سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو را برای پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین جسارت مدیران آن زمان برای واگذاری امور به شرکت‌های نوپای عمدتا کم تجربه را یکی از دلایل توسعه پرشتاب صنعت برق در طول این دهه‌ها برشمرد و افزود: در ادامه مسیر شرکت پارس تابلو برای عرضه محصولاتی که قابلیت بهره‌گیری در پروژه‌های زیرساختی برق را داشته باشد، ناگزیر به انتقال تکنولوژی بودیم. به این ترتیب تولید محصولات شرکت تحت لایسنس شرکت آلستوم آغاز شد و حضور پارس تابلو در پروژه‌های متعدد کلید خورد.

مدیرعامل شرکت پارس تابلو تصریح کرد: شرکت ما جزو اولین مجموعه‌هایی بود که در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ توانست محصولات خود را به کشورهای منطقه صادر کند. در حقیقت این کار با صدور نوعی تابلوهای ۳۳ کیلوولتی دوبل باسبار به دبی آغاز شد؛ در این عرصه جدید محصولات خود را با شرکت‌های خارجی عمدتا مطرح، وارد رقابت کردیم و خوشبختانه توانستیم حضوری موفق در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.  طاهری با تاکید بر اینکه حضور همزمان در بازارهای داخلی و بین‌المللی نگاه مدیران مجموعه پارس تابلو را به چشم‌انداز این شرکت تغییر داد، تصریح کرد: نگاه بلندمدت و توسعه محور مدیران مجموعه در همان سال‌های دهه ۷۰ سبب شد با اخذ پروانه تحقیقاتی به عنوان اولین شرکت برقی، واحد تحقیق و توسعه شرکت را راه‌اندازی کنیم، ما محصولات متنوعی را در بخش تحقیق و توسعه شرکت پارس تابلو طراحی کرده و به تولید انبوه رساندیم که خوشبختانه ‌فروشی موفق در بازار و کارکردی موثر در پروژه‌ها داشتند.  وی ساخت برخی از محصولات شرکت با طراحی‌های داخلی در همین واحد تحقیق و توسعه را یادآوری کرد و گفت: اتکا به این بخش زمانی به شرکت کمک کرد که ظرف بیش از یک دهه اخیر به دلیل شدت محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی قادر به واردات برخی از تجهیزات واسطه‌‌ای از آلستوم و سایر شرکت‌های خارجی نبودیم و تصمیم گرفتیم که علاوه بر تولید مستقل برخی از این تجهیزات، نسبت به تغییر شرکای تجاری شرکت اقدام کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه پارس تابلو پس از شدت گرفتن تحریم‌ها با برخی از شرکت‌های کره‌جنوبی وارد مذاکره شد، افزود: اولین کار مشترک ما با کره‌جنوبی در زمینه دژنگتورهای شرکت هیوندای بود که برای ورود در مناقصات ناگزیر به کسب گواهی‌نامه‌های معتبر محصول براساس استاندارد iec بودیم و توانستیم این مهم را با انجام دادن در آزمایشگاه‌های مطرح دنیا به سرانجام برسانیم.

 ماندگاری بر پایه تخصصی‌سازی محصولات

وی یکی از مهم‌ترین افتخارات شرکت را اخذ بیش از ۷۰ نوع تایپ تست مختلف و معتبر برای محصولات پارس تابلو دانست و اذعان کرد: از ابتدای دهه ۹۰ ما تلاش کردیم پارس تابلو را با تمرکز بر تولید محصولات تخصصی توسعه دهیم، چرا که به طور قطع تنها با ساخت تابلوهای برق ادامه حیات شرکت به ویژه در شرایط رکود کنونی به خطر می‌افتاد. به این ترتیب ورود شرکت به سایر بخش‌های تخصصی صنعت برق هم برنامه‌ریزی و آغاز شد. به عنوان مثال  در حوزه «انتقال» مجموعه‌ای را برای ساخت دکل و طراحی پروژه تاسیس کردیم که در حال فعالیت است. این دو شرکت در کنار هم علاوه بر حضور موفق در پروژه‌های داخلی، راه‌اندازی یک خط انتقال ۴۰۰ کیلوولتی در ارمنستان را نیز در دست اقدام دارد که بخش‌ عمده تجهیزات آن در پارس تابلو تولید شده است.  طاهری از ورود شرکت به حوزه سدسازی هم خبر داد و افزود: برای ورود به این حوزه یک شرکت تخصصی با نام و اعتبار فنی مجموعه پارس تابلو ثبت کردیم که در حال حاضر دو پروژه سدسازی بزرگ در افغانستان در دست اجرا دارد. به علاوه پارس تابلو در حوزه پیمانکاری موفق به کسب رتبه یک در حوزه نیرو شده و توانسته علاوه بر ساخت تجهیزات در زمینه پیمانکاری هم حضوری موثر و موفق داشته باشد. البته ما مجموعه مستقلی را هم برای ساخت نیروگاه راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر پروژه نیروگاه دبیس عراق را در دست اجرا دارد. به علاوه در زمینه ساخت سردخانه‌ها هم یک مجموعه تخصصی داریم که در افغانستان پروژه‌های متعددی در دست اجرا دارد.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارس‌تابلو در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف دارد که پروژه‌های متعددی را در کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، ارمنستان و سوریه در دست اجرا دارند. بر این اساس تلاش کردیم توسعه فعالیت‌های شرکت را بر مبنای ایجاد مجموعه‌های تخصصی رقم زده تا این توسعه در سایه تخصص پایدار و مداوم باشد. تمرکز روی تولید محصولات ‌های‌تک صنعت برق که عمدتا از تکنولوژی بالایی برخوردارند، هدف‌گذاری بعدی ماست که در حال حاضر به شکل جدی روی آن کار می‌کنیم.

 مانع تراشی‌های مستمر برای صادرات

طاهری با بیان اینکه پارس تابلو در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به عنوان صادرکننده نمونه ملی شناخته شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی این روزها با چالش‌های متعددی مواجه است که چاره‌اندیشی برای آنها بسیار ضروری است. یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان، انتقال پول است که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها بسیار دشوار و گاهی غیرممکن شده است.  وی همچنین تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های صادرکننده بزرگ ناگزیر شده‌اند در کشورهای هدف شرکت‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها راه‌اندازی کنند، اما فراموش نکنیم که مجموعه اقداماتی که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود مشمول هزینه‌هایی برای این شرکت‌ها است و در نهایت قیمت تمام شده محصولات و خدمات آنها را افزایش داده و از قدرت رقابت‌پذیری آنها در عرضه‌های بین‌المللی و در مقابل رقبای خارجی می‌کاهد.

مدیرعامل شرکت پارس تابلو ضمن تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، گفت: تغییر نگرش حاکم به سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین کارهایی است که به ویژه در سطح حاکمیت باید انجام شود. سرمایه‌گذاران کارآفرین هستند و منجر به اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی در کشور می‌شوند. باید موارد استثنا را از تعاریف کلی خود حذف کرده و این مساله را بپذیریم که توسعه اقتصادی کشور در گرو حمایت از همین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.  وی با بیان اینکه صنعتگرانی که با وجود همه چالش‌ها و مشکلات، سرمایه خود را صرف توسعه تولید و صنعت می‌کنند، بدون شک دلسوز کشور هستند، اذعان کرد: حمایت حاکمیت شامل دولت، مجلس و نهادهای اجرایی از این حوزه نه‌تنها زمینه‌ساز اشتغال‌زایی در کشور است بلکه می‌تواند توسعه‌ای پرشتاب را در سایه ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و تولید رقم بزند. فقط کافی است که از این بخش‌ها به شکلی منطقی و نه انحصاری، حمایت شود. سیستم بانکی، ساختارهای اداری و قوانین بالادستی همگی می‌توانند در راستای حمایت از تولید، ساخت داخل و صادرات تنظیم شوند. شرکت‌های ایرانی می‌توانند در بازار منطقه حضوری بسیار گسترده تر از امروز داشته باشند و صادرات را به شکلی بی‌سابقه توسعه دهند، اما این امر در گرو سیاست‌گذاری‌های صحیح تولید محور است.

p27 (2)