طرح تسمه نقاله سیمی‌«سهند» به زودی بهره‌برداری می‌شود

با راه‌اندازی خط تولید نوار نقاله‌های سیمی‌، صنایعی نظیر معدنی‌ها به ویژه تولیدکنندگان سنگ‌آهن، فولاد  و سیمان از محصول جدید صنایع لاستیکی سهند تغذیه خواهند شد. این شرکت با انجام این طرح مانع از خروج ارز و منابع مالی از کشور در شرایط کنونی می‌شود.

شرکت سهند که بیش از ۶۰ سال از عمر آن می‌گذرد در حال حاضر نخستین تولیدکننده انواع نوار نقاله لاستیکی است. این شرکت سال‌ها پیش به تولید کفپوش‌های مخصوص سالن‌های ورزشی اقدام کرده و به سراسر کشور این محصول را توزیع می‌کرد، اما به مرور زمان با توجه به اینکه واحد تحقیق و توسعه شرکت با استحکام و مقاومت تسمه نقاله‌های لاستیکی به نتایج مطلوبی دست یافت وبیشتر تمرکز خود را به سمت تولید همین محصول سوق داد و طی ۹ سال اخیر اگر چه پرنوسان، اما در این زمینه موفق عمل کرده است.

به گفته مدیرعامل صنایع لاستیکی سهند، این شرکت از سال ۹۶ به بعد یک روند مستمر صعودی را در تولید و فروش و سودآوری در پیش گرفته و در حال حاضر با پیشروی مطلوبی در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده درصدد نیل به اهداف مدون‌ است.

داود رحمانی ضمن اشاره به این مطلب که تاکنون طرح توسعه تولید محصول جدید با ۷۰ درصد پیشرفت همراه است، تصریح کرد: این امر حاصل حمایت‌های مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌، تاپیکو و شستا که سهامداران عمده شرکت هستند، بوده است.

مدیر عامل شرکت صنایع لاستیکی سهند درباره تامین تجهیزات طرح تسمه نقاله سیمی‌ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: در اکثر قطعات یدکی مورد نیاز از محصولات تولیدی داخل کشور تامین شده و تنها تامین پرس با مشکلاتی روبه‌رو بود که موانع آن از بین رفت و طرح به سرعت به نتیجه مطلوبی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیکی سهند در مورد نوسان نرخ ارز بر این باور است که نوسان نرخ ارز به دلیل وجود رقبای خارجی، برای تولید کنندگانی مانند صنایع لاستیکی سهند از اهمیت بالایی برخوردار است و افزایش آن مستقیما باعث افزایش هزینه‌های خرید مواد اولیه و نهایتا افزایش بهای تمام شده می‌شود. وی در این‌باره ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش متناوب قیمت کالای تولیدی، قدرت خرید مشتریان نیز کاهش محسوسی می‌یابد و در بلندمدت منجر به کاهش فروش خواهد شد. داود رحمانی با اشاره به این فرضیه که نرخ ارز روند نزولی در پیش گیرد و در مقایسه با ۴ ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد، اظهار کرد: بدیهی است در ابتدا منجر به توقف تقاضای خرید تا هنگام ثبات نرخ ارز می‌شود و در صورت ادامه روند نزولی منجر به واردات کالاهای خارجی به کشور و دامپینگ قیمت و رقابت ناسالم در راستای تضعیف کالای تولیدی داخلی خواهد شد.

وی معتقد است: در صورت رسیدن به ثبات قیمت ارز، برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالای تولید شده در داخل کشور مفیدتر است، چرا که عامل مهمی‌ در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری طرفین به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیکی سهند راه‌اندازی طرح یادشده را در سال ۱۴۰۰ نوید داد و تصریح کرد: این طرح در اولویت برنامه‌های سهند جای دارد تا علاوه بر اینکه شرکت‌های ایرانی را مصرف محصولات خارجی این مدل تسمه بی‌نیاز کند، بلکه تولید با افزایش تولید تسمه‌های منجید دار به میزان ۵۰ درصد، زمان تحویل کالا به مشتریان را کاهش دهد.

وی یادآور شد: سهند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش است با بهره‌گیری از دانش فنی دانشگاه‌ها نسبت به ارتقای کیفی محصولات خود اقدام کند و از آنها دعوت به عمل می‌آوریم تا در صورتی که ایده‌ای در راستای ارتقای کیفی تسمه نقاله دارند به شرکت سهند پیشنهاد دهند.

رحمانی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال آتی شاهد شکوفایی سهند و نقطه عطف ارتقای کیفی  و کمی‌ محصولات این شرکت خواهیم بود و علاوه بر بازار‌های داخلی تجربه نفوذ به بازارهای صادراتی را نیز به‌دست می‌آوریم.