به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سامان عابدپور، مدیر مارکتینگ شرکت نوو نورد دارو، متخصص درزمینه آنزیم‌های صنعتی در ارتباط با نقش بیوتکنولوژی در محصولات شوینده می‌گوید: درگذشته، این فناوری‌ها به‌طورکلی عملکرد خوبی نداشتند و در بازار چندان پذیرفته نبودند. ولی به‌تدریج و با استقبال بیشتر مخاطبان، تقاضا برای این محصولاتی که با این فناوری تولید شده‌اند، رو به رشد است، تا جایی که استفاده از آنها در بسیاری از مناطق مجاز است.

وی در ادامه گفت: این افزایش تقاضا برای چنین محصولاتی به‌نوبه خود منجر به نوآوری و توسعه چندین فناوری جدید شده است. همان‌طور که انتظار دارید برخی از آنها به‌سرعت ناپدید شدند و برخی دیگر در بازار حضورداشته و به تکامل خود ادامه دادند. بیوتکنولوژی یکی از مهم‌ترین این موارد است و با تحول شرایط بازار، میزان آگاهی مصرف‌کننده و نیز سهم بازار این محصولات به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

عابدپور در ادامه اظهار کرد: تعداد مواد شیمیایی مورد استفاده در فرمولاسیون محصولات تمیزکننده که امروزه نامطلوب تلقی می‌شوند و حتی در برخی کشورها ممنوع شده‌اند، همچنان رو به افزایش است. با توجه به تاثیرات و نقشی که این مواد در عملکرد محصولات دارد، حذف آنها نیازمند قرار دادن محصولات یا فناوری مناسب است. این شرایط باعث ارتقای فناوری برای یافتن راه‌حل‌های جایگزین در این زمینه شده است.

مدیر مارکتینگ شرکت نوو نورد دارو در ادامه گفت: محصولات تمیزکننده سبز که عمدتا از ترکیبات حاصل از فرآیندهای بیوتکنولوژیک مانند کشت‌های باکتریایی، آنزیم‌ها و سایر ترکیبات بیولوژیک تشکیل‌شده‌اند در اواخر دهه ۱۹۹۰ پدیدار و از آن زمان به بعد، به‌طور فزاینده‌ای محبوب شدند، شناخت مصرف‌کننده از آنها بیشتر شد و رشد تجاری پیدا کردند. توانایی تولید محصولات پاک‌کننده بر مبنای بیوتکنولوژی به‌صورت جهانی در دسترس نیست و نیاز به دانش و مهارت‌های خاص فناوری دارد که نسبتا جوان بوده و در بازار بهداشت حرفه‌ای چندان رایج نیست. درحالی‌که صنعت محصولات پاک‌کننده ده‌ها سال است که تحت سلطه مواد شیمیایی است، ورود بیوتکنولوژی به لحاظ انرژی و منابع، خواه از نظر ابزار، تحقیق، تجزیه‌ و تحلیل عملکرد، ارزیابی پایداری یا در سطح استانداردها و انطباق با مقررات نیاز به تعهداتی دارد.

وی در ادامه گفت: ساخت محصولات پاک‌کننده بیوتکنولوژی نیاز به تخصص منحصربه‌فردی دارد. تولید محصولات تمیزکننده با مولکول‌های فعال زیستی یا فعال سطح، نیاز به تدوین فرآیندها، رویه‌ها و استانداردهای کیفیت ویژه دارد. در این زمینه تحولات بسیاری رخ‌ داده است و معیارها و فرآیندهای اجرا شده اکنون توسط جامعه علمی به رسمیت شناخته‌ شده است. برای نظافت حرفه‌ای فناوری‌های زیستی در حال رشد هستند و ما محصولات بیشتری را با استفاده از سورفاکتانت‌های زیستی مشاهده می‌کنیم. اینها مولکول‌های فعال سطحی هستند که توسط میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند و دارای خصوصیات محیطی و عملکردی منحصربه‌فرد و قابل‌توجه هستند.

سامان عابدپور در ادامه گفت: سایر فناوری‌های بیوتکنولوژی نیز در دست توسعه بوده و در حال معرفی به بازار هستند. این روند در مورد فناوری‌های جدید ضدعفونی‌کننده وجود دارد که به‌جای ایجاد اختلال در کل فلور میکروبی موجود، از ویروس‌هایی استفاده می‌کند که پاتوژن میکروبی (باکتریوفاژها) را هدف قرار می‌دهد. استفاده از محصولات پاک‌کننده بیوتکنولوژی، نظافت را به بعد جدیدی آورده است. درحالی‌که پاک‌کننده‌های شیمیایی سنتی توانایی انحلال یا امولسیون کردن آلودگی را دارند، محصولات تمیزکننده بیوتکنولوژی توانایی شکستن و از بین بردن آلودگی از طریق هیدرولیز و تجزیه بیولوژیکی دارند. روش پاک کردن بیوتکنولوژی علاوه بر اینکه زمان عملکرد مکانیکی کوتاهی دارد حین فرآیند تمیز کردن و پس‌ از آن، از مزایای زیادی نیز برخوردار است. به دلیل ویژگی‌ها و عملکرد محصولات بیوتکنولوژی امکان تولید محصولات تمیزکننده‌ای فراهم می‌شود که غلظت بالایی دارند و حاوی مقادیر بسیار کمی از مواد شیمیایی (عمدتا سورفاکتانت‌ها) هستند که می‌تواند قبل از استفاده رقیق شوند.

وی ادامه داد: همچنین امکان دستیابی به پاک‌کنندگی بسیار بالا بدون نیاز به استفاده از pH بالا، عوامل جداسازی کننده، بیلدرها، حلال‌ها و سایر موادی که در افزایش بار آلایندگی نقش دارند، امکان‌پذیر است و همین دلیل مضر بودن محصولات پاک‌کننده شیمیایی سنتی برای محیط‌زیست و بهداشت کارکنان نظافتی است. به ‌عنوان ‌مثال، در سال ۲۰۰۰ اولین چربی‌گیر بیوتکنولوژی خنثی برای تمیز کردن کف آشپزخانه ثبت اختراع و به بازار عرضه شد. این محلول رقیق‌ شده ضد چربی حاوی کمتر از ۰۵/ ۰درصد ماده فعال بوده و کف آشپزخانه را با کارآیی بیشتری نسبت به چربی‌گیر قلیایی سنتی حاوی ۲۵ برابر مقدار مواد فعال، چربی‌زدایی می‌کرد. استفاده کمتر از محصولات شوینده، اولین و موثرترین ماموریت در جهت سازگاری با محیط‌زیست است. میزان غلظت بالای این محصولات باعث می‌شود حمل‌ونقل و استفاده از پلاستیک کاهش یابد. راندمان بالای آن امکان رقت بسیار بالا را فراهم می‌کند و میزان مواد پاک‌کننده استفاده‌ شده را کاهش می‌دهد.

عابدپور گفت: علاوه بر این، محصولات تمیزکننده بیوتکنولوژی به دلیل نحوه عملکرد و توانایی استخراج مقدار بیشتری آلودگی از سطوح، توانایی کاهش بو رادارند. به‌خصوص مواردی که متخلخل هستند و تمیز کردن آنها دشوار است، همچنین توالت‌های عمومی. با توجه به وجود همیشگی مشکل بوی نامطلوب در سرویس‌های بهداشتی و ناتوانی در حل این مشکلات، تعدادی از ذی‌نفعان به استفاده از روش‌هایی روی می‌آورند که کم ‌و بیش موثر هستند، ولی هرگز مساله را حل نمی‌کنند. توزیع گسترده خوشبوکننده‌های هوا برای پوشاندن این بوها معمول است. به‌عنوان آخرین چاره، گاهی اوقات شاهد هستیم که کارکنان نظافت از یک کف‌شوی دوار و یک استریپ کف استفاده می‌کنند تا سطوح مشکل‌دار حاوی جرم‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرند و موفقیتی ندارند. استفاده از خوشبوکننده‌ها مضر است و به‌دوراز راه‌حل پایدار است. این محصولات اساسا ترکیبات آلی فرار (VOCs)  هستند و به کاهش کیفیت هوای داخل کمک می‌کنند.