نساجی مهتا توس سالانه ۱۵ میلیون دلار صادرات دارد، از اعتبارات بانکی برای سرمایه در گردش خود استفاده نمی‌کند و بر درآمد حاصل از تولید و صادراتش تکیه دارد. این شرکت برای توسعه خود در ماه‌های پیش رو و آموزش نیروی انسانی حرفه‌ای و کاربلد هم برنامه‌ریزی کرده و قرار است هنرستان عالی پوشاک را راه‌اندازی کند.

 اختصاص تمام خطوط به تولید ماسک

غلامعلی رخصت، مدیرعامل مهتاتوس درباره وضعیت این شرکت در شرایط شیوع کرونا عنوان کرد: نساجی مهتا توس در ابتدای شیوع کرونا، مسوولیت اجتماعی خود را در رابطه با تولید ماسک به خوبی ایفا کرده است؛ چنان که با هماهنگی استانداری تمام خطوط را به تولید ماسک اختصاص دادیم و خوشبختانه خراسان رضوی در این حوزه به خودکفایی رسیده است. البته ناگفته نماند که شرکت در شرایط شیوع کرونا نه تنها تعدیل نیرو نداشته بلکه تا حدودی نسبت به جذب نیرو نیز اقدام کرده است. رخصت یادآور شد: صنعت نساجی در کشور ما ۴ دهه در حال مبارزه با قاچاق کالا بوده است و بسیاری از تولیدکنندگان در شرایط بسیار دشوار با کالاهای خارجی به رقابت برخاستند. در این سال‌ها باید منتظر اوج‌گیری این صنعت می‌بودیم، اما متاسفانه دامپینگ بالعکس در کشور ما به نفع ترکیه، چین و هند تمام شد. با این حال، جای خرسندی است که در شرایط فعلی به دلیل افزایش قیمت ارز این دامپینگ از بین رفته است؛ بنابراین شرایط فعلی بهترین زمان برای تولید کالا است که کالای خوب و اعلا در کشور تولید شود تا از یکسو نیاز داخلی کشور تامین شود و از سوی دیگر، بازارهای هدف جدید شناسایی و نسبت به تسخیر آن اقدام شود.

 صادرات به آسیای میانه

به گفته مدیرعامل مهتا توس، در شرایط فعلی محصولات تولیدی این شرکت به تاجیکستان، قرقیزستان و عمدتا به آسیای میانه صادر می‌شود. او خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل سخت‌گیری‌های بانک مرکزی، امسال، سال دشواری برای واحدهای تولیدی صادرات محور بود؛ این در حالی است که سال ۱۳۹۹ می‌توانست «بهار صادرات» نام گیرد، چرا که افزایش قیمت ارز سبب شده بود که سال جاری نسبت به ۵ دهه اخیر فرصت خوبی برای صادرات باشد و صادرات هر نوع کالایی توجیه‌پذیر شود.  رخصت ادامه داد: مهتا توس سالانه ۱۵ میلیون دلار صادرات دارد. در حال حاضر نیز آمادگی داریم تا در صورت حذف سختگیری‌های بانک مرکزی این رقم را تا ۲۵ میلیون دلار افزایش دهیم. البته ناگفته نماند در حال حاضر شرکت ما به لحاظ کیفیت محصول و افزایش نرخ ارز قابلیت و پتانسیل صادرات محصول به ترکیه را نیز دارد لذا تنها مشکل ما سخت‌گیری‌های بانک مرکزی و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متناقض است.

رخصت درباره وضعیت ماشین‌آلات و فناوری به‌کاررفته در نساجی مهتا توس تصریح کرد: فناوری این شرکت به‌روز است و هر سال برنامه نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات تولیدی در دست اقدام است و علاوه بر این، ماشین‌های فرسوده و مستهلک نیز از خط تولید خارج می‌شوند. همچنین، شرکت مجهز به واحد R&D  است. بنابراین می‌توان اذعان کرد که محصولات تولیدی شرکت ما تنها ۲ الی ۳ واحد تولیدی رقیب در سطح کشور دارد و به لحاظ کیفیت نیز در سطح خراسان رضوی رتبه یک را به خود اختصاص داده‌ایم.

 تامین مالی از مسیر تولید و صادرات

مدیرعامل شرکت نساجی مهتا توس در رابطه با چند و چون تامین مالی این شرکت تصریح کرد: مهتا توس سهامی خاص است و تامین مالی شرکت نیز از مسیر تولید و صادرات صورت می‌گیرد، به‌هیچ‌عنوان به اخذ تسهیلات بانکی اعتقاد ندارم و تاکنون نیز از این روش برای تامین مالی شرکت استفاده نکرده‌ام و خوشبختانه برای سرمایه در گردش با کمبودی مواجه نشده‌ایم. بنابراین تنها مطالبه ما از دولت آن است که از سنگ‌اندازی در مسیر واحدهای تولیدی دست بردارد که این مساله می‌تواند بزرگ‌ترین کمک به شرکت‌های تولیدی باشد همچنین تقاضا داریم که ارز حاصل از صادرات صرف واردات و تامین مواد اولیه و نوسازی خطوط تولیدی واحدها شود. رخصت از برنامه توسعه این شرکت در آینده نزدیک گفت و خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه شرکت هستیم و رایزنی‌هایی برای افزودن ۱۰ هزار متر سالن به کارخانه با سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است. همچنین در این رابطه مذاکراتی با فرماندار چناران انجام شده است و امید می‌رود طی یک ماه آینده بتوانیم به توافقاتی در این خصوص دست یابیم.

مدیرعامل نساجی مهتا توس به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: سنگین‌ترین تحریم‌های ۱۰۰ سال اخیر آمریکا بر ایران اعمال شده است. بنابراین از دولت انتظار داریم در شرایط دشوار کنونی، مسیر تولید را تسهیل کند تا فرصتی برای تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش اشتغال و تولید صادرات‌محور فراهم شود. به عبارتی واضح‌تر، نسخه خروج کشور از این بحران، تولید است. حال اگر دولت، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بعضا متناقض را کاهش دهد، قطعا چرخه تولید رونق خواهد گرفت.

 تمرکز بر تربیت نیروهای متبحر

رخصت با بیان اینکه چشم‌انداز شرکت ما، تمرکز بر آموزش نیروی انسانی متبحر، توسعه بخش تحقیق و توسعه و به‌کارگیری نیروهای متخصص مدیریتی است، یادآور شد: چشم‌انداز خوبی را در سال ۱۴۰۰ برای شرکت برنامه‌ریزی کردیم که‌امید می‌رود با این برنامه‌ها، حجم صادرات مهتاتوس افزایش یابد. ما در حوزه‌های اقتصادی، صادراتی و مسائل منابع انسانی از مشاوران خبره بهره می‌گیریم و در حوزه برندسازی نیز گام‌های موثری برداشته‌ایم؛ به طوری که در سال آینده محصولات تولیدی مهتا توس با عنوان برند «آریس» در بازارها و کشورهای هدف صادراتی به رقابت خواهد پرداخت. مدیرعامل شرکت مهتا توس خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصدد برنامه‌ریزی برای احداث هنرستان عالی پوشاک در مجاورت کارخانه هستیم تا به این ترتیب نیروی متخصص آموزش داده شود. در واقع، معتقدیم کیفیت پوشاک صرفا مربوط به فناوری و نوع پارچه نیست، بلکه نیروی متخصص نیز در کیفیت محصول می‌تواند بسیار موثر واقع شود. به‌بیان‌دیگر، کیفیت یک محصول ترکیبی از مواد اولیه مرغوب، فناوری خوب و نیروی متخصص است و بر این باوریم که نیروی انسانی ماهر در اولویت امور است.