به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست این صندوق با شرکت‌های دانش‌بنیان برتر در حوزه نفت و گاز، از تدوین یک بسته صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: در راستای افزایش خدمات توسعه بازارهای بین‌المللی محصولات دانش‌بنیان در نظر داریم تا قبل از سال جدید از یک بسته صادراتی با چند خدمت جذاب رونمایی کنیم. در سال‌جاری بزرگ‌ترین پاویون خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان با حدود ۳۲ شرکت در نمایشگاه افغانستان برگزار شد و تلاش داریم با گسترش روابط خارجی فرصت صادرات بیشتر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم. همچنین تا پایان سال جاری پایگاه صادراتی ایران در کنیا و ونزوئلا نیز افتتاح خواهد شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی به تاسیس دفتر پیگیری مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با نهادها و دستگاه‌های دیگر دارند با تقاضای مکتوب از صندوق نوآوری و شکوفایی، دفتر مجازی پیگیری مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب ضوابط، چالش‌های آنها را پیگیری می‌کند.  دکتر ملکی‌فر در پاسخ گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نه یک مجموعه دولتی و نه خصوصی است. شاید تجربه منفی از طولانی بودن بوروکراسی اداری مصوبات در گذشته داشتید، اما بسیاری از مشکلات، در مهندسی فرآیندها اصلاح شده است به طوری که در سال جاری تا 15 دی ماه، 3316 میلیارد تومان تسهیلات داده شده است که این جهش با کاهش صف دریافت مصوبه با تسهیلات عملیاتی شده است. در حال حاضر برای دریافت سرمایه در گردش بانکی به‌صورت میانگین 4/ 6 روز طول می‌کشد تا شرکت تسهیلات خود را دریافت کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان برای گسترش صادرات محصولات نفت و گاز از شرکت‌ها خواست پیشقدم شده و برای اعزام هیات تجاری یا پذیرش هیات تجاری تقاضای خود را ثبت کنند. در ادامه مهندس نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی از افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های بانکی و حد اعتباری ضمانت‌نامه خبر داد و گفت: هفته گذشته سقف ضمانت‌نامه‌ها افزایش پیدا کرده است و متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را از طریق سامانه غزال در بخش درخواست ضمانت‌نامه ثبت کنند. حد اعتباری دو تا سه هفته برای پروسه ارزیابی زمان می‌برد و برای ضمانت‌نامه‌های موردی برای قرارداد نیز،  حداکثر ظرف 4 تا 5 روز ضمانت‌نامه صادر می‌شود. نوتاش در مورد تسهیلات همزمان نیز توضیح داد که هر شرکت می‌تواند تا سقف 50 میلیارد تومان تسهیلات همزمان از صندوق نوآوری دریافت کند و اگر سقف پر شده باشد نمی‌تواند از تسهیلات دیگری استفاده کند. تسهیلات لیزینگ و سرمایه در گردش برای یک قرارداد و محصول به‌صورت همزمان داده نمی‌شود که اگر تقاضای تسهیلات لیزینگ و سرمایه در گردش برای قراردادها و محصولات متفاوتی باشد این کار امکان‌پذیر است.