درخواست فولادسازان هند برای ممنوعیت صادرات سنگ آهن

به گزارش بخش ترجمه گروه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت Business Standard، انجمن فولاد هند پس ‌از اینکه اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای و وزیر راه این کشور Nitin Gadkari طی نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های فولاد روی پروژه‌های زیربنایی اظهارنظر کردند، خواهان افزایش قیمت فولاد شد.

آمار و ارقام نشان می‌دهند قیمت‌های کلاف نورد گرم با ۴۶درصد افزایش از ۳۷۴۰۰ روپیه در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ به ۵۲هزار روپیه در هر تن در ماه نوامبر همین سال رسید، این در حالی است که قیمت میلگرد که در بخش‌های ساخت‌وساز ساختمانی کاربرد دارد در سال گذشته به ۵۰هزار روپیه در هر تن نزدیک شد.

انجمن اضافه می‌کند که دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و سنگ آهن کمبود عرضه جهانی فولاد و افت بهره‌برداری از ظرفیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا است. به واسطه کمبود موقت عرضه فولاد که عمدتا ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ است، قیمت‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ از ۳۹۷دلار در هر تن به ۷۵۰ دلار در هر تن اوج گرفت. از آنجا‌ که هند دارای اقتصاد آزاد است از این ‌رو قیمت فولاد در این کشور با تغییر قیمت‌های جهانی تغییر می‌کند.  از طرف دیگر قیمت سنگ آهن نیز به بیش از ۲ برابر افزایش ‌یافته و از ۱۹۶۰ روپیه در هر تن در ماه ژوئیه به ۴۱۶۰ روپیه در هر تن در دسامبر ۲۰۲۰ رسید. اگر قیمت سنگ آهن هزار روپیه در هر تن بالا برود حداقل ۲هزار روپیه در هر تن قیمت فولاد اوج می‌گیرد. تولید سنگ آهن هند در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۰۸/ ۹۲ میلیون تن شد که نسبت به سال گذشته آن طی همین دوره ۳۰ درصد تنزل را نشان می‌دهد. از طرف دیگر صادرات سنگ آهن با ۳/ ۷۰ درصد افزایش به ۲/ ۲۹ میلیون تن در نیمه نخست سال مالی رسید.

انجمن اضافه می‌کند دلیل دیگر افزایش قیمت‌های فولاد کاهش ۱۹ درصدی تولید فولاد خام بوده است. اکثر فولادسازان هندی به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا زیر ظرفیت خود تولید کرده و در نهایت متضرر شدند.