در همین راستا مدیرعامل شرکت آذر صنعت نورلو پلاست گفت: شرکت آذر صنعت نورلو پلاست با برند تجاری «نورلو»، تولیدکننده محصولات عایق حرارتی (تیغه‌های عایق پلی‌آمید و تیغه‌های پی‌وی‌سی مخصوص پروفیل‌های آلومینیوم اختصاصی ترمال‌بریک) است. شرکت مادر آذر صنعت نورلو پلاست شرکتی به‌نام نورلو ترکیه بوده و شریک تجاری ما در ترکیه که صاحب نورلو ترکیه است، به‌عنوان نماینده دوازدهمین کشور تولیدکننده پلی‌آمید در دنیا شناخته می‌شود. فعالیت تولیدی آذر صنعت نورلو پلاست به‌عنوان اولین و تنها تولیدکننده تخصصی تیغه‌های عایق پلی‌آمید در کشور با کاربرد عایق‌سازی در و پنجره و نمای آلومینیومی ‌با تاسیس کارخانه‌ای در محل شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز با مشارکت نورلوی ترکیه در سال ۹۴ آغاز شد.

زهره فرجی با بیان اینکه محصول ما درواقع ماده اولیه برای کارخانه‌های تولید پروفیل آلومینیوم است، افزود: این محصول ماهیتی پلاستیکی دارد، اما رفتارش همچون فلز است و به همین دلیل ماده‌ای خاص به شمار می‌رود. ۲۵ درصد آن ‌را الیاف شیشه تشکیل می‌دهد و تا دمای ۲۴۰ درجه می‌تواند حالت خود را بدون تغییر نگه دارد. مقاومت حرارتی بالایی دارد ضمن اینکه ضریب انبساط طولی آن نسبت به آلومینیوم برابر است. نوارهای عایق پلی‌آمید را میان پروفیل‌های آلومینیومی ‌دوخت می‌کنند و کاربرد اصلی آن در واقع عایق کردن پنجره آلومینیومی ‌است که پس از دوخت آن در میان پروفیل آلومینیومی، پنجره ترمال‌بریک به دست می‌آید. فرجی با اشاره به بحث کارآفرینی و اشتغال‌زایی عنوان کرد: به‌صورت مستقیم حدود ۳۰ نفر نیرو داریم و به‌صورت غیرمستقیم نیز در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، خدمات تعمیرات و مسائل تاسیساتی نیز تاثیرگذار هستیم. در تولید بخشی از قطعات و بخشی از قالب‌ها نیز مستقل شده‌ایم که در داخل کشور در کارگاه‌های مستقل به سفارش شرکت تولید می‌‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات تولیدشده توان رقابت در سطح بین‌المللی را دارد و در زمینه صادرات فعالیت دارید، گفت:  محصولی بسیار باکیفیت و خاص تولید می‌کنیم و در حقیقت کار ما با جدیدترین فناوری‌ها انجام می‌شود. کشورهای همسایه، امارات (دبی) به دلیل توسعه و همه‌گیری صنعت ساخت‌و‌ساز، بهترین بازار برای ما محسوب می‌شود و در عین‌ حال به دلیل استانداردهای بسیار بالا در صنعت پنجره‌سازی دشوارترین بازار ما است.

در همین راستا طی صحبتی که با یکی از تولیدکنندگان معتبر پنجره آلومینیومی ‌در دبی داشتیم، نمونه کار فرستادیم و پس از انجام یکسری از آزمایش‌های پیچیده روی محصول شرکت، به ما اطلاع دادند محصول آذر صنعت نورلو پلاست در کیفیت بالایی قرار دارد که تایید چنین شرکتی با استانداردهای جهانی، به ‌اندازه یک گواهینامه معتبر بین‌المللی برای ما ارزش داشت.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سفارشی هم از کارخانه فوق گرفتیم اما به دلیل بحث انتقال ارز به مشکل برخوردیم. با توجه به اینکه این شرکت‌ها بسیار معتبر هستند، نمی‌شود درخواست کرد برای مثال پول را به‌حساب صراف یا شخص واریز کنید، البته این پیشنهاد را نیز مطرح کردیم، اما به‌هیچ‌عنوان زیر بار نرفتند و اصول کاری این‌گونه بود که پول را به‌نام شرکتی واریز می‌کردند که به‌صورت مستقیم از ایشان جنس می‌گرفتند؛ با این حال امیدواریم بعد از انجام طرح توسعه بتوانیم حرکات جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت موجود و محدودیت‌های ایجادشده در اثر ویروس کرونا و بحران ارز چه تاثیری بر عملکرد شما داشته است، گفت: در حالت کلی پاندمی ‌کرونا برای ما تاثیر مستقیم و آنچنانی نداشته، اما سبب تعطیلی و نیمه تعطیلی ارگان‌هایی شده که با آنان ارتباط داشتیم، مانند اداره صمت که این موضوع کمی ‌برایمان مشکل‌ساز بوده است.

فرجی گفت: اما در مورد ارز این موضوع تنها مشکل ما نیست، بلکه فقط یکی از مشکلاتمان است و تاثیر عجیب و عمیقی بر تمامی ‌صنایع دارد. موضوع اصلی به ‌هیچ ‌عنوان بر سر گرانی یا ارزانی ارز نیست بلکه بحث بر سر نوسان آن است. شاید بیشتر تولیدکنندگان این مساله را پنهان کنند اما مادامی ‌که نوسان ارز افزایشی است، در عین ‌حالی که مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد، اما بازار خوبی را نیز دربر خواهد داشت. به این دلیل که با افزایش قیمت مردم به خرید تمایل بیشتری نشان می‌دهند و هنگام کاهش قیمت تمایل مردم نیز کمتر می‌شود.

وی گفت: نوسان قیمت ارز، تولیدکنندگان و صنعتگران را واقعا درگیر کرده و به‌شدت آزار می‌دهد. با توجه به واردات مواد اولیه، در حوزه واردات واقعا مشکلات شدیدی وجود دارد و همچنین در بحث ارزهای دولتی و نیمایی و یکسری از مراحل و تاییدهای اداری و سامانه‌هایی که هرروز اضافه می‌شود که آزاردهنده است. این موضوعات در حدی است که  به اعتقاد بنده، حضور در حوزه تولید و به‌خصوص تولید در کنار درگیری با بحث‌های ارزی از دو حالت عاشق بودن یا دیوانگی خارج نیست.

فرجی خاطر نشان کرد: با همه‌گیری ویروس کرونا و بسته‌شدن مرزهای کشور با وجود اینکه کارخانه‌ها در حال فعالیت بودند و متعاقبا به مواد اولیه نیاز داشتند، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شدند با یافتن راهکارهایی به طریقی مواد اولیه را وارد کشور کنند تا چرخ تولید و کارخانه‌شان نخوابد؛ اما مسوولان امر به‌جای حمایت در مواقع نیاز، امروز به فکر کنکاش تولیدکنندگان افتاده‌اند که ارز موردنیاز را چگونه انتقال دادید و از چه طریقی و مسائل دیگر. به‌صورت مختصر اگر بگویم نهادهای دولتی هیچ خیری برای بخش‌های صنعتی و تولیدی ندارند و فقط و فقط به‌نوعی دست‌وپاگیر تولیدکنندگان است حرف اشتباهی نیست. درصورتی‌که می‌توانند با تسهیل واردات و صادرات و راهگشایی در مسائل دیگر، در راستای توسعه تولید ملی قدم بردارند.

فرجی  در خصوص عمده‌ترین مشکلات حوزه صنعت و تولید کنونی کشور گفت: امروزه تولیدکنندگان و کارخانه‌ها با یک سیستم آزمون‌وخطا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دولت مرتبا یکسری از قوانین و راهکارها را برای ثبات نرخ ارز، ایجاد سامانه جامع مالیاتی و هماهنگی سامانه‌های گمرکی مورد آزمون قرار می‌دهد که تبعات آن دامن کارخانه‌های تولیدی را می‌گیرد. در حالت کلی دقیقا همان عدم ثباتی که در نرخ ارز وجود دارد، در سیاست‌گذاری‌های ما نیز موجود است. قانون ثابتی که بتوان روی آن حساب کرد به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد و تغییراتی که مرتبا اعمال می‌شود فراتر از تغییراتی است که برای مثال در قالب تغییرات یک بخشنامه نرمال اعمال می‌شود. در بحث تامین مواد اولیه تناقض‌های اساسی وجود دارد که تا حدودی سروصدا نیز کرده است. سهمیه‌بندی‌ها بسیار ناچیز است و به تولیدکننده ابلاغ می‌شود برای تمدید سهمیه باید میزان تولید و فروش به‌صورت دقیق ارائه شود که ما این کار را انجام می‌دهیم. مساله اینجاست که برای مثال ما امروز افزایش تولید داشته‌ایم و ۴ خط پی‌وی‌سی در حال راه‌اندازی هست،  برای این خطوط ما نیاز به مواد اولیه (پی‌وی‌سی) داریم که این مواد را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و به ما می‌گویند ۶ ماه نخست مواد اولیه باید از بازار آزاد تامین شده و تولید و فروش در سامانه ثبت شود تا بعد از تایید، ظرفیتتان را افزایش دهیم. در صورتی ‌که دولت خریدوفروش مواد اولیه پی‌وی‌سی در بازار را ممنوع کرده است، یعنی من تولیدکننده مجبور به تهیه مواد قاچاق هستم و فروشنده‌ای که به‌صورت قاچاق مواد اولیه در اختیار من قرار می‌دهد با فاکتور غیررسمی ‌این کار را می‌کند و فاکتور غیررسمی ‌برای ثبت در سامانه‌ای که خود دولت مقرر کرده ناممکن است.

وی در خصوص چشم‌انداز شرکت گفت:برای سال آینده در قسمت پایین همین مجموعه، سالن ۳۵۰۰ متری را احداث خواهیم کرد و این امر متعاقبا با افزایش آمار اشتغال‌زایی مستقیم همراه خواهد بود.

مدیرعامل آذر صنعت نورلو در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید صنعتگران ما بی‌نظیر هستند، هر بار که به کارخانه‌های فعال در خارج از کشور مراجعه کرده‌ام این موضوع که جوانان ما واقعا باهوش هستند برایم قابل ‌درک بوده است؛ اما برای توسعه باید مسیر را برایشان هموار کرد تا بتوانیم آنها را داخل کشور حفظ کنیم. امیدوارم بتوانیم فضایی در کشور به وجود آوریم که جوانان ما ماندن را به رفتن ترجیح دهند.