ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیربا اعلام مطلب فوق افزود: در کنار کارهای فنی که توسط صنعت برق انجام می‌شود، اگر هرکدام از مشترکان تنها یک لامپ اضافی را خاموش کنند، مشکل سوخت حل خواهد شد. متولی‌زاده در جلسه ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها، صنایع و مدیریت مصرف انرژی (گاز و برق) که باهدف بررسی عملکرد صنعت برق برای کمک به کاهش مصرف گاز برگزار شد تاکید کرد: جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، از مهم‌ترین محورهای تعیین ‌شده برای کاهش مصرف برق و کمک به کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در صورت کشف، ضمن الزام به پرداخت هزینه برق مصرفی، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نیرو، حمایت از تشکیل مزارع استخراج رمز ارزها در کشور و سایر مراکز استخراجی است که به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه اصلاح روشنایی معابر با رعایت استانداردهای لازم و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌گیرد، افزود: اصلاح روشنایی معابر می‌تواند سالانه یک‌میلیون لیتر در مصرف سوخت نیروگاه‌ها موثر باشد.

وی همچنین با تشویق مشترکان برای کاهش مصرف برق خود گفت: هموطنان با اقداماتی ساده مانند خاموش کردن لامپ‌های اضافی در منازل و ادارات و کاهش جزئی شعله بخاری یا کاستن یک درجه دمای محیط می‌توانند تا 10درصد مصرف گاز کشور را کاهش دهند که این رقم معادل 70 میلیون مترمکعب گاز در سال است و با چنین اقدامات ساده و همکاری مردم، مشکلی در تامین گاز و برق در کشور در روزهای سرد سال به وجود نخواهد آمد.

وی در پایان یادآور شد: صنعت برق برای تشویق مشترکان برای کاهش مصرف برق که تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها نمایان می‌شود، مشوق‌هایی را که در تابستان برای مشترکان خانگی اختصاص می‌داد، در زمستان نیز اجرایی می‌کند. بر این اساس، مشترکان خانگی در صورتی ‌که مصرف برق خود را کاهش دهند، از مشوق‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.