محسن بیژنی فرود با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰۰ موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور می‌گوید: این موسسات با بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بین نیروهایی که عمدتا بسیجی و بازنشسته نیروهای مسلح هستند در تولید امنیت به نیروی انتظامی کمک می‌کنند. وی به نقش پررنگ موسسات حفاظتی و مراقبتی و همچنین تجربیات موفق دیگر کشورها در بهره­‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در افزایش امنیت عمومی گریز می‌زند و اضافه می‌کند:‌ به نظر می‌رسد ظرفیت افزایش نگهبانان محله در کشور وجود دارد؛ بنابراین می‌توان در سایه حمایت جدی مراجع قانونی و نیروی انتظامی از موسسات حفاظتی و مراقبتی و همچنین انعکاس موفقیت آنها در افزایش امنیت و کاهش جرائم، شاهد اقبال مردم به بهره‌گیری از این ظرفیت بود. بیژنی فرود با تاکید بر اینکه بدون وجود امنیت، پیشرفت و توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... وجود نخواهد داشت، تصریح می‌کند: بدون اهمیت دادن به نقش مردم، تولید امنیت در سطح گسترده بسیار دشوار خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در گذشته امنیت تنها به امنیت جانی و مالی خلاصه می‌شد، توضیح می‌دهد: امروز مفهوم امنیت بسیار گسترده شده و ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فضای مجازی و... را نیز دربر می‌گیرد؛ بنابراین در چنین شرایطی نقش مردم، نهاد‌های مردمی از جمله موسسات حفاظتی و مراقبتی، می‌تواند محوری‌تر از گذشته باشد.

 نتایج حضور نگهبانان محله

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد با اظهار اینکه در ایجاد امنیت مطلق، نیروی انتظامی این امکان را ندارد که برای همه اماکن و محلات گشت پیاده، خودرویی و موتوری مستقر کند، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در بیشتر کشورهای پیشرفته بیش از ۹۰ درصد تامین امنیت مطلق توسط شرکت‌های خصوصی تولیدکننده امنیت تامین می‌شود؛ این در حالی است که سهم شرکت‌های مراقبتی در ایران کمتر از یک درصد بوده است.

بیژنی فرود با یادآوری اینکه پلیس محله در گذشته وجود داشته و امروزه به شکل قانونی درآمده تصریح می‌کند: پلیس محله به‌عنوان نیاز کنونی جامعه مطرح است و مردم متقاضی بهره‌مندی از توان این نیروهای آموزش‌ دیده بوده و هستند؛ چراکه هر کجا که نگهبانان محله مستقر شده‌اند جرائم یا اتفاق نیفتاده یا بسیار اندک بوده است.

وی همچنین درباره فرآیند جذب نگهبانان محله در موسسات حفاظتی و مراقبتی توضیح می‌دهد: متقاضیان فعالیت به‌عنوان نگهبان محله باید علاوه بر داشتن آمادگی جسمانی مناسب به لحاظ قد و وزن، مراحل گزینشی مختلفی از جمله دریافت گواهی‌های سوء پیشینه، عدم اعتیاد و سلامت جسمانی طب کار را بگذرانند.

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد درباره نوع آموزش‌هایی که نگهبانان محله می‌بینند نیز اظهار می‌کند: نگهبانان موسسات حفاظتی و مراقبتی بسته به مکان به‌کارگیری از آموزش‌های مختلفی بهره‌مند می‌شوند؛ آموزش‌های یک هفته‌ای بدو استخدام برای نگهبانان غیرمسلح مراکز عمومی که در موسسات آموزشی مورد تایید نیروی انتظامی برگزار می‌شود، اولین نوع آموزش‌ها هستند.

وی با بیان اینکه نگهبانان پس از طی دوره آموزش باید در آزمون نیروی انتظامی نمره قبولی را دریافت کنند، می‌گوید: دوره‌های طولانی مدت تخصصی و همچنین آموزش‌های ضمن خدمت نیز بسته به حساسیت مراکز مورد حفاظت برگزار می‌شوند.

بیژنی فرود در پاسخ به این پرسش که نگهبانان محله چه امکانات و تجهیزاتی در اختیار دارند، تصریح می‌کند:‌ نگهبانان تجهیزات مختلفی از جمله تونفا، شوکر، افشانه و گاهی در برخی پروژه‌ها مانند حفاظت از شعب بانک‌ها و خودروهای پول‌رسان، سلاح گرم در اختیار دارند.

البته وی این نکته را نیز یادآور می‌شود: موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی برابر ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هدف ارتقای ظرفیت و توان ناجا در پیشگیری از وقوع جرائم و ارائه خدمات انتظامی، حفاظتی و مراقبتی به مردم با مجوز نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین هر نگهبان در هنگام ماموریت دارای تعرفه نگهبانی صادر شده از طرف موسسه حفاظتی و مراقبتی است.

 شناسایی و معرفی متهمان یا مظنونان از وظایف نگهبانان محله است

اما اینکه نگهبانان محله تا چه اندازه برای ورود به امور اختیار عمل دارند، موضوع دیگری است که بیژنی فرود به توضیح آن می‌پردازد و می‌گوید: نگهبانان محله به‌عنوان پل ارتباطی میان مجموعه انتظامی و مردم با حضور فعال خود در سطح معابر، خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن تجاری در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و پیشگیری از جرائم  فعالیت مطلوب و موثری دارند.

وی با بیان اینکه نگهبانان محله با حضور در حوزه‌های مختلف فعالیت و ماموریت‌های محوله به شرکت‌های خدمات حفاظتی و مراقبتی، وظیفه خود را در اقصی نقاط کشور و در تعامل با کلانتری‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌دهند، اضافه می‌کند: اعلام نقاط تحت پوشش در محلات و اماکن به کلانتری انتظامی محل و اعلام سریع اخبار و اطلاعات مربوط به وضعیت انتظامی و ترددهای مشکوک به ۱۱۰ و به کلانتری انتظامی حوزه ماموریتی از جمله وظایف نگهبانان محله هستند.

بیژنی فرود، شناسایی و معرفی متهمان یا مظنونان به کلانتری محل با ارائه گزارش کتبی و تحویل سریع اموال کشف شده با تنظیم صورت جلسه به کلانتری یا پاسگاه انتظامی محل را بخش دیگری از وظایف نگهبانان محله بیان می‌کند.مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد با اظهار اینکه اکنون تقریبا تمامی محلات متقاضی استفاده از خدمات موسسات حفاظتی و مراقبتی هستند، تصریح می‌کند: محلات برخوردارتر و بالای شهری تقاضای بیشتری برای استفاده از اینگونه خدمات دارند؛ البته تقریبا تمامی مراکز تجاری و فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر از این خدمات استفاده می‌کنند.

با همه این تفاسیر بیژنی فرود این توضیح را نیز اضافه می‌کند: از ظرفیت نگهبانان بسته به رتبه‌بندی موسسات حفاظتی و مراقبتی در حوزه‌های مختلفی از جمله حفاظت و مراقبت از اماکن مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و همچنین شعب بانک‌ها و خودروهای حمل پول، حفاظت از توریست‌ها و مواردی از این دست نیز استفاده می‌شود. وی درباره مصونیت نگهبانان محله و همچنین حمایت‌هایی که در مواقع بروز آسیب دریافت می‌کنند، توضیح می‌دهد: از آنجا که موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی برابر ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مجوز نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند، نگهبانان شاغل در موسسات حفاظتی و مراقبتی زیرمجموعه مرکز انتظام پلیس پیشگیری در چارچوب قوانین و مقررات جاری تحت پوشش حمایت‌های قانونی کاملی قرار می‌گیرند.

بیژنی فرود ادامه می‌دهد: نگهبانان در موسسات قانونی و دارای مجوز از تمامی حمایت‌های قانونی برخوردار هستند و علاوه بر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی، تحت پوشش بیمه مسوولیت نیز قرار دارند.

 فعالیت ۴۰۰ نگهبان محله در موسسه حفاظتی و مراقبتی مرصاد

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن‌گستر مرصاد همچنین با بیان اینکه موسسه مرصاد در حوزه‌های مختلف حفاظت از جمله حفاظت فیزیکی و حفاظت الکترونیک مشغول به فعالیت است، می‌گوید: هم‌اکنون در موسسه حفاظتی و مراقبتی مرصاد حدود ۴۰۰ نفر نگهبان محله به صورت تمام‌وقت در پروژه‌های مختلف در قالب حفاظت فیزیکی مشغول خدمت‌رسانی هستند. بیژنی فرود با اظهار اینکه در این موسسه علاوه بر نگهبانان غیرمسلح از نگهبانان مسلح در برخی از پروژه‌ها از جمله حفاظت از شعب بانکی و خودروهای حمل پول استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: به‌کارگیری ظرفیت فناوری‌های جدید از جمله سامانه‌های نظارت تصویری، سامانه‌های کنترل تردد، سیستم‌های اعلام سرقت و ارتقای امنیت ساختمان‌ها با استفاده از هوشمندسازی می‌تواند در کنار به‌کارگیری نگهبانان محله سطح بالاتری از امنیت و رفاه اجتماعی را برای مردم فراهم کند.