چشم‌انداز مثبت قیمت سنگ‌آهن

ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام خبر فوق و با اشاره به پیش رو بودن انقلابی در عرصه معدنکاری کشور همچنین با ارزیابی مثبت شرایط و قیمت مواد معدنی در سال نوی میلادی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در سال جدید میلادی، شاهد افزایش قیمت فلزات باشیم اما بازار داخلی ما مستقیما متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی نخواهد بود.

مدیرعامل چادرملو درباره آینده معدنکاری و پارامترهای مرتبط با آن در سال نوی میلادی گفت: چشم‌انداز سال جدید میلادی را مثبت ارزیابی کرده و در خصوص وضعیت قیمت‌ محصولات معدنی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها منطقی است؛ البته فروش مواد معدنی چندان متاثر از قیمت‌های بازار جهانی نیست؛ زیرا قیمت‌گذاری محصولات معدنی در داخل کشور، بسیار کمتر از نرخ تبدیلی آن در خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: این‌طور به نظر می‌رسد که در سال آینده میلادی، دوباره شاهد افزایش قیمت مواد معدنی باشیم. این افزایش قیمت در خارج از کشور، منجر به افزایش قیمت‌ها در داخل کشور خواهد شد؛ البته نه به‌صورت فوری و متناسب با آن، بلکه با شیب کمتری همراه خواهد بود.

تقی‌زاده درباره برنامه‌های وزارت صمت برای بهبود وضعیت معدنکاری در برهه فعلی اذعان کرد: برنامه‌ای که از سوی وزیر صمت جهت ابطال پهنه‌های بلاتکلیف ارائه‌شده است بسیار اثربخش است. اگر تنها همین برنامه به‌صورت کامل اجرایی شود، انقلابی در عرصه معدنکاری ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با این اقدام زمینه کار کردن شرکت‌های گوناگون روی این مناطق ایجاد خواهد شد و نباید همچون گذشته، صرفا با ثبت محدوده، کاغذ خریدوفروش شود. امیدواریم که این طرح به‌طور کامل اجرا شود.

مدیرعامل شرکت چادرملو با اشاره به ظرفیت نیروی متخصص در کشور تاکید کرد: در بخش منابع انسانی هیچ‌گونه کمبودی نداریم؛ به‌جز در خصوص معادن زیرزمینی که کمی از دانش روز عقب هستیم؛ در مابقی معادن ما نیروهای متخصص و زبده زیادی داریم. وی خاطرنشان کرد: در بخش ماشین‌آلات مشکل جدی جهت تهیه نداریم، اما به علت قیمت بالای ارزهای خارجی، در بعضی مواقع خرید ماشین‌آلات به‌صرفه نیست.

ناصر تقی‌زاده بابیان اینکه، بازار مواد معدنی داخلی هنوز نتوانسته خود را باقیمت‌های روز وفق دهد؛ افزود: به همین سبب برخی از ماشین‌آلات معدنی که بعضا قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومانی دارند؛ برای خریدار خود مقرون‌به‌صرفه نیستند. لازم به ذکر است که در کشور، فقط در بخش ماشین‌آلات حفاری کمبود است که برای واردات آن نیز مشکلی وجود ندارد.