راهکار جذابیت نمایشگاه‌های مجازی

 تعریف و ارزیابی شما از نمایشگاه مجازی چیست؟

نمایشگاه‌ها رویدادهای مرتبط با صنعتی خاص هستند که طی آن فعالان تجاری محصولات یا خدمات خود را به مخاطب هدف ارائه می‌دهند. مردم از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند تا با تامین کنندگان یا فعالان تجاری جدید جهت همکاری آشنا شوند. این نمایشگاه‌ها مخاطب بین‌المللی قابل ملاحظه‌ای را به خود جلب می‌کنند.

نمایشگاه‌های مجازی همین تجربه را در محیط آنلاین ارائه می‌دهند. فعالان تجاری از غرفه‌های نمایشگاه مجازی برای معرفی  محصولات و خدمات خود به مخاطب متمرکز استفاده می‌کنند. بازدیدکنندگان وارد محیط دیجیتالی می‌شوند و می‌توانند از غرفه‌های مجازی بازدید کنند. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که امکان نشست تک به تک را از طریق تماس ویدئویی یا حضور در وبینارها و سخنرانی‌ها میسر می‌کند. 

 آیا نمایشگاه‌ها به سمت ترکیبی شدن پیش می‌روند و مجریان از اجرای نمایشگاه مجازی ناگزیر هستند؟

نمایشگاه‌ها به سرعت به ترکیبی(فیزیکی-مجازی) تبدیل می‌شوند، اما نمایشگاه مجازی هرگز جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی نمی‌شود. صنعت نمایشگاهی به سمت ترکیبی شدن پیش می‌رود، به این معنا که همزمان با برگزاری هر نمایشگاه، شکل مجازی آن نمایشگاه نیز در دسترس مخاطب آنلاین قرار می‌گیرد. این نرمال جدید به دو دلیل رواج و محبوبیت دارد؛ اول مساله مخاطب بین‌المللی است. چرا که نمایشگاه‌ها مخاطبان را از سرتاسر جهان به خود جلب می‌کنند. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های سفر و قوانین محلی، کماکان با مشکل سفرهای خارجی تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ روبه‌رو خواهیم بود. پیش‌بینی مکانی مجازی برای غرفه‌داران جهت نمایش برند خود، بر تعداد بازدیدکننده می‌افزاید و ارزش بیشتری به نمایشگاه می‌بخشد. دوم مساله جاذبه‌های نمایشگاه مجازی است. از دیدگاه بازدیدکننده، مجبور نیستید که برای سفر هزینه کنید. از دیدگاه غرفه‌دار، جمع‌آوری داده‌های مشتری برای بازاریابی آینده آسان‌تر است. 

 با این وجود، یک مساله مطرح است. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده و رو آوردن برگزارکنندگان به سمت پلت‌فرم‌های مجازی و با وجود افزایش روز افزون محبوبیت رویدادهای مجازی، آیا این صنعت آمادگی چنین تغییر بزرگی را دارد؟

برگزارکنندگان وعده می‌دهند هر آنچه از سالن نمایشگاهی انتظار دارید در یک فضای مجازی تجربه می‌کنید، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد. نمایشگاه‌های مجازی پدیده‌ای نو هستند و در وهله اول جذاب به‌نظر می‌رسند، ولی در نمونه‌های برگزار شده شاهد بوده‌ایم که مردم به تدریج علاقه خود را از دست داده و از تعداد بازدیدکننده کم شده است. تجارب حاصله نشان می‌دهد که برگزارکنندگان رویداد مجازی باید بیشتر تلاش کنند و با توجه به اینکه دوری از این رویداد جدید اجتناب‌ناپذیر است، باید به منظور فرهنگ‌سازی و جا افتادن آن بکوشند که از جهان عقب نمانند.

 دلایل عدم استقبال مخاطبان از نمایشگاه مجازی و مشکلات موجود در این زمینه چیست؟

رویداد مجازی کاملا شبیه رویداد فیزیکی نیست و مانند هر مقایسه، مزایا و معایبی دارد. سه اشتباه در این زمینه وجود دارد که اکثر غرفه‌داران در غرفه نمایشگاه مجازی خود انجام می‌دهند و باید فعالان در این بخش به هر قیمتی شده از آنها دوری کنند. اشکال کار برگزارکنندگان و غرفه‌داران این است که شیوه عملکرد خود را در نمایشگاه مجازی تغییر نداده‌اند. 

عدم‌جذابیت طراحی غرفه‌های مجازی: درحالی که برگزارکنندگان تلاش می‌کنند محتوای بیشتری ارائه دهند، غرفه‌داران هنوز تلاش می‌کنند تا غرفه‌های نمایشگاه مجازی خود را بسازند. آنها به دنبال طراحی‌های سه‌بعدی تعاملی هستند که در یک دامنه (Domin) منحصربه‌فرد قرار می‌گیرد. این طراحی‌ها در ابتدا جذاب بودند اما دیگر جاذبه اولیه را ندارند. محیط آنلاین هزاران گزینه در اختیار غرفه‌داران قرار می‌دهد با این همه آنها تلاش می‌کنند همان کاری که در رویدادهای فیزیکی انجام می‌دهند، در اینجا تکرار کنند و جذب بازدیدکننده را به برگزارکننده واگذار می‌کنند. سپس از خودشان می‌پرسند چرا کسی از غرفه‌هایشان بازدید نمی‌کند!

تیم تحقیقاتی Quadrant۲Design انگلستان که روی نمایشگاه‌های مجازی تحقیق می‌کند، سه مشکل عمده را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد چرا مردم از غرفه‌های مجازی بازدید نمی‌کنند و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. 

اگر بعد از یک نمایشگاه مجازی احساس ناامیدی کردید نگران نباشید، شما تنها نیستید! غرفه‌داران هنوز آمادگی این تغییر را ندارند و شیوه‌های قدیمی‌ را تکرار می‌کنند. 

عدم‌بازاریابی مناسب نمایشگاه مجازی: صرف حضور در یک نمایشگاه مجازی به این معنا نیست که بازاریابی انجام شده است. غرفه‌دار مسوول است تا به مردم بگوید که در نمایشگاه چه چیزی ارائه می‌دهد و آنها را دعوت و با آنها گفت‌وگو کند. 

مردم وقتی غرفه‌ای در نمایشگاهی فیزیکی اجاره می‌کنند همین کار را می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق ایمیل همگی اثربخشی خود را ثابت کرده‌اند. آنها باید در ایمیل‌های خود از این فرصت استفاده کنند و از رسانه‌های اجتماعی و جراید تخصصی برای درج مطلب بهره ببرند. مردم برای بازدید از غرفه مجازی ابتدا باید بدانند چنین غرفه‌ای وجود دارد. می‌توان از تقویم بازاریابی قبل از نمایشگاه در این استراتژی استفاده کرد.

عدم وجود مشوق و انگیزه: همه می‌دانند که راه ورود به قلب بازدیدکننده نمایشگاه، اقلام رایگان است. بسیاری از غرفه‌ها در نمایشگاه‌ها انواع اشانتیون‌ها را هدیه می‌دهند، از جمله خودکار و کیسه‌های خرید پارچه‌ای ...

غرفه‌داران از این هدایای تبلیغاتی برای جذب بازدیدکننده به غرفه خود استفاده می‌کنند. این سنتی است که در گذار از فضای فیزیکی به مجازی از دست رفته است. مشخص است که بازدیدکننده نمی‌تواند به شکل آنلاین از غرفه خودکار بردارد. پس آنچه غرفه‌داران می‌توانند انجام دهند ایجاد خلاقیت مانند مشارکت در یک رقابت است. به این شکل که مثلا بازی‌های غرفه‌های نمایشگاهی در میان بازدیدکنندگان و غرفه‌داران جذابیت و محبوبیت دارند. تنها کاری که بازدیدکننده باید انجام دهد این است که فرم تماس غرفه‌دار را پر کند تا شانس برنده‌شدن جایزه را داشته باشد. 

حتی درباره جایزه‌ای که قرار است اهدا شود باید فکر شود، زیرا این یک مشوق واقعی است. در واقع باید از بودجه‌ای که برای خرید اشانتیون‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی پیش‌بینی  شده، استفاده کرد. 

 پیشنهاد شما به‌طور مشخص برای حضور موفق در نمایشگاه مجازی چیست؟

نمایشگاه‌های فیزیکی همگی در فضای واقعی برگزار می‌شوند و عنصر اصلی آن گفت‌وگو است. بسیاری از مردم با علائق مشابه زیر یک سقف گرد هم می‌آیند و ایجاد هیجان و تنوع در چنین فضایی کار دشواری نیست. با وجود چنین محیطی در کنار کارکنان آموزش دیده غرفه‌ها، مردم طبیعتا با یکدیگر تعامل خواهند داشت، اما این وضعیت در فضای آنلاین رخ نمی‌دهد. اکثر بازدیدکنندگان در خانه‌هایشان با لباس راحتی نشسته‌اند و منتظر جلسات تبلیغاتی سخنران هستند. اگر غرفه‌دار به شکلی فعال و خلاق به دنبال بازدیدکننده غرفه نباشد احتمالا تعامل بسیار کم خواهد بود و این غرفه‌دار است که باید مخاطبان را پیدا کند.

همان‌طور که کارکنان غرفه در یک نمایشگاه فیزیکی عمل می‌کنند، در فضای مجازی هم باید در جست‌وجوی مشتریان احتمالی بود و با آنها تعامل داشت. آنها را برای تماشای نمایش محصول یا شرکت در مسابقه دعوت کرد. ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه وظیفه غرفه‌دار است. 

بعد از ثبت‌نام غرفه‌دار، کار برگزارکننده رویداد تمام می‌شود. در اینجا غرفه‌دار مسوول است تا به مردم بگوید در این نمایشگاه مجازی حضور دارد و آنها را تشویق کند که از غرفه بازدیدکنند و با بازدیدکننده تعامل داشته باشد.