در سال ۹۸، مابه‌­التفاوت درآمد و هزینه پنج دهک از خانوار شهری ایران، منفی بوده است. این یعنی بیش از نصف مردم ایران نتوانسته‌اند به‌اندازه خرج خودشان دخل داشته باشند.

حلقه گمشده این اعداد و ارقام، بهره­ وری اقتصاد است. در اصل چیزی که باعث فقیرتر شدن مردم ایران شده کاهش بهره­ وری در اقتصاد است. افزایش بهره ­وری تولید به افزایش حجم تولید می‌انجامد. زمانی که حجم تولید افزایش یابد با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد و این یعنی مصرف و رفاه بیشتر و به دنبال آن پس­‌انداز بیشتر در ادامه، نرخ بهره کمتر خواهد شد و تامین مالی و به تبع آن تزریق نقدینگی به تولید ساده­‌تر خواهد بود. این چرخه به چرخه بهره‌­وری شهرت دارد.

اگر بخواهیم این چرخه را بهبود دهیم باید به دنبال یکسری شاخص باشیم که در دنیا به‌عنوان شاخص رقابت­‌پذیری شناخته‌شده است. این شاخص ۱۲ فاکتور دارد که عبارتند از: اندازه بازار، تورم و پویایی بدهی، بازار محصول، پویایی کسب‌وکار، تامین مالی، نهادها، مهارت، فناوری، زیرساخت اینترنتی و حمل‌ونقل، امید به زندگی، همگرایی علم و صنعت و درنهایت بازار کار. ازنظر شاخص رقابت‌­پذیری، ایران در رتبه ۹۹ از ۱۴۵ کشور قرار دارد.

درصد اهمیت این فاکتورها، در رشد شاخص رقابت­‌پذیری متفاوت است. نکته جالب‌توجه اینجاست که تکنولوژی در رشد این شاخص اهمیت چندانی ندارد. چند سالی است که شرکت‌­های نوآور و دانش‌بنیان دست‌به‌کار شده‌­اند و برای پویایی و بهره­‌وری بیشتر تولیدات تلاش می­‌کنند. تحقیقات نشان می­‌دهد که بیشتر استارت‌آپ­‌ها، فاکتور بازار محصول و پویایی کسب‌وکار را هدف گرفته‌اند، درحالی‌که این فاکتور در رشد شاخص رقابت­‌پذیری تنها ۱۱ درصد نقش ایفا می­‌کند. البته بعضی از این شرکت‌­ها هم­‌پوشانی دارند و چند حوزه را دربرمی‌گیرند.در حوزه‌­هایی مثل زیرساخت، همگرایی علم و صنعت، نهادها و تامین مالی چراغ­‌های بسیار کمی روشن ‌شده است و کار بسیار زیادی می­‌طلبد، درحالی‌که پتانسیل رشد به‌شدت بالا است. سامانه مدیریت ثروت مانو این مساله را در نظر گرفته و حوزه کاری خود را طوری انتخاب کرده است که سه حوزه تامین مالی، تورم و پویایی بدهی و امید به زندگی و مهارت را پوشش دهد.

در یک سال گذشته، مانو توانسته است ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی کاربران را افزایش دهد (امید به زندگی)، بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به تولیدکننده تزریق کند (تامین مالی)، همچنین از هدایت حداقل ۳ هزار میلیارد تومان پول به بازارهای غیرمولد جلوگیری کرده است (کاهش تورم). مانو همواره به دنبال این بوده است که چراغ‌های درست را روشن کند.