در همین راستا هوشنگ ملایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در کمیته تحقیقات آب که با حضور اعضای هیات علمی کمیته برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵ درصد از طرح‌های تغذیه‌مصنوعی استان هرمزگان در دشت ایسین انجام ‌شده و انتظار می‌رود با انجام این پژوهش و تهیه چارچوب فکری مناسب، خروجی عملی و قابل اجرایی حاصل شود تا بتوان به‌سرعت برای حل این مشکل وارد فاز اجرایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت بعد اجتماعی در حل چالش‌های مدیریت آب و آبخوان ادامه داد: در این راستا وزارت نیرو دفتر امور اجتماعی را برای تاثیرگذاری انتظارات و خواسته‌های مردم در تصمیم‌گیری‌ها راه‌اندازی کرده است. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز همواره نشست‌های مختلفی با بهره‌برداران و تشکل‌های مردمی برای تصمیم‌گیری برگزار کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: در پژوهش‌هایی که در آبخوان دشت‌ایسین انجام می‌شود، باید مشخص شود که کدام عامل‌ها در شرایط پیش ‌آمده تعیین‌‌کننده است تا بتوان با تمرکز روی آنها با چالش‌ها روبه‌رو شد.

ملایی با اشاره به انجام اقدامات سازه‌ای توسط نهادهای مختلف در دشت ایسین، عنوان کرد: یکی از خروجی‌های مورد انتظار در این پژوهش مشخص شدن نقش هر دستگاه از نظر مردم برای حل مشکل است تا بتوان نقشی متناسب با نیازهای مردم در منطقه ایفا کنیم.

وی ضمن تاکید بر اصلاح دیدگاه مردم افزود: اصلاح الگوی کشت یکی از راه‌های مدیریت صحیح منابع آب است که باید مشخص شود تا چه میزان مورد قبول مردم قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به نقش نتایج حاصله در تدوین آموزش‌های کاربردی به جامعه هدف اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مشخص شود بهره‌بردار تا چه میزان با مقوله آب و محصول تولید شده آشنایی دارد.

ملایی ضمن اهمیت توجه به اقتصاد در کشاورزی، مطرح کرد: باید مشخص شود که کشاورزان منطقه در چه دهکی از جامعه اقتصادی قرار دارند و پس از انجام اقدامات مختلف توسط نهادهای گوناگون اقتصاد کشاورزان منطقه دچار چه تغییراتی شده است.

وی در پایان ضمن تأکید بر اولویت‌بندی نگاه مردم، عنوان کرد: تمام دیدگاه‌های مردم در تحقق هدف نهایی که افزایش بهره‌وری است نقش دارند که وزن هرکدام باید مشخص شود تا تمرکز روی مسائل نیز متناسب با میزان تاثیرگذاری هرکدام باشد.

در پایان این جلسه با توجه به تعداد مقالات و کتاب‌های چاپ‌شده از علی‌اصغر میرزایی، فواد قاسمی و امین حاج احمدی به‌عنوان سه پژوهشگر برتر شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، از آنان تقدیر شد.

 اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شرق و غرب بندرعباس

همچنین در خبر دیگری علاء امیریان‌نژاد معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، از اجرای ۴۰کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مناطق شرق و غرب بندرعباس در نیمه دوم امسال خبر داد و افزود: پروژه‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مناطق مذکور در مجموع با اعتباری بالغ ‌بر ۲۰۶ میلیارد ریال از مهر امسال اجرایی شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: با توجه به‌ضرورت اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده فاضلاب، در حال حاضر ۳۸ کیلومتر شبکه فرسوده در این شهر شناسایی ‌شده که اصلاح آن نیازمند ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

امیریان‌نژاد ادامه داد: همچنین امسال اصلاح و بازسازی شبکه جمع‌آوری فاضلاب محلات شرق بندرعباس را به طول ۶ کیلومتر در دست اجرا داریم که اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه بیش از ۸۶میلیارد ریال است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بابیان اینکه این شرکت انجام پروژه‌های آسفالت و ترمیم نوار حفاری مناطق شرق و غرب بندرعباس به مساحت ۴۰ هزار مترمربع را در دست اجرا دارد، اظهار کرد: به‌رغم اینکه بر اساس قراردادها ترمیم نوار حفاری به عهده شهرداری است، آبفا با هدف تسهیل عبور و مرور اقدام به ترمیم نوار حفاری می‌کند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: این اقدام با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینه‌های بالایی به آبفا تحمیل می‌کند به ‌طوری‌ که برای ترمیم ۴۰ هزار مترمربع نوار حفاری مناطق مذکور اعتباری بالغ ‌بر ۶۸ میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی همچنین با اشاره به پرهزینه بودن اجرای طرح‌های فاضلاب و چالش‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آنها بر اجرای طرح‌های فاضلاب، یادآور شد: به‌رغم مشکلات موجود، آبفا تمام توان خود را برای تکمیل و ادامه طرح‌های فاضلاب استان به‌ویژه شهر بندرعباس به کار گرفته است.

امیریان‌نژاد اظهار کرد: تاکنون ۹۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب بندرعباس با اعتبار ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شده و برای اجرای یکصد کیلومتر باقی‌مانده یک‌‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از پیشرفت ۲۵ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم به‌عنوان یکی از مطالبات مهم مردم در حوزه بهداشت و سلامت خبر داد و گفت:  این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۸هزار مترمکعب در شبانه‌روز و خط انتقالی به طول یک‌هزار و ۵۰۰ متر در حال اجراست. وی افزود: تاکنون ۸۴۰ متر از خط انتقال این پروژه با اعتباری بیش از ۵ میلیارد ریال اجرا شده و ۶۶۰ متر آن نیز باقی‌مانده است. به گفته امیریان‌نژاد، مجموع اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی در پایان بابیان اینکه فاز اول تصفیه‌خانه شهرک پیامبر اعظم برای جمعیتی برابر ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده، افزود: پساب حاصل از این تصفیه‌خانه جهت تامین آب فضای سبز شهرک پیامبر اعظم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.