حال با توجه به شیوع بیماری کرونا براساس گفته‌های کارشناسان، ویروس کرونا در محیط‌های بدون تهویه مناسب، ساعت‌ها در هوا می‌ماند و قابل انتشار است. از این رو در محیط‌های بدون تهویه مناسب، با نفس کشیدن فرد بیمار، افشانه‌های حاوی ویروس کرونا منتشر می‌شود. در همین راستا مهدی بستانچی، رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی با بیان اینکه تهویه هوا یکی از ملزومات جلوگیری از انتقال ویروس است، گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد آلوده می‌تواند به فضای اطراف منتشر شود و از طرفی تعداد ویروس‌ها در فضاهای بسته می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد، استفاده بهینه از تاسیسات تهویه مطبوع موجود در ساختمان نقش بسزایی در کنترل همه‌گیری و حفاظت از افراد ساکن در ساختمان در برابر ابتلا به بیماری ایفا می‌کند. بنابراین تهویه منظم و مناسب خطر عفونت را کاهش می‌دهد و تامین هوای تازه یا افزایش مقدار هوای تازه یک اقدام ارزشمند در جهت کنترل عفونت و انتقال ویروس به شمار می‌رود. وی افزود: باید در نظر داشت که تهویه مطبوع به تنهایی قادر به پوشش دادن همه جنبه های کنترل بیماری نیست؛ اما بر پراکندگی ذرات عفونی در فضای ساختمان تاثیرگذار است و طراحان تاسیسات مکانیکی ساختمان باید به اهمیت سیستم تهویه و بهره‌برداری مناسب از تاسیسات ساختمانی در قطع روند انتقال بیماری واقف باشند.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های مرتبط با تهویه مطبوع نیازمند بازنگری و اصلاح است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بیمارستان‌ها در زمان شیوع بیماری‌هایی نظیر کرونا، لازم است دستورالعمل‌هایی در خصوص تعویض و تخلیه هوای بیمارستان‌ها تدوین و اجرایی شود. از سوی دیگر صنعت تهویه مطبوع با توجه به اهمیتی که در رابطه با آسایش ساکنان دارد، باید از طرف مردم هم به عنوان یک اولویت و مطالبه جدی در دستور کار قرار بگیرد.

بستانچی ضمن تاکید بر اهمیت تعویض هوا به ویژه در مراکز بزرگ و مال‌ها نیز معتقد است: استفاده مهندسان و مالکان ساختمان‌ها از فیلترهای هوا و تعویض به موقع آن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا داشته باشد.