به گزارش روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان، مهرداد تولاییان، معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن عنوان کرد: سوزن ریل یا ریل زبانه سوزن مربوط به بخشی است که دو خط راه‌آهن با یکدیگر تلاقی دارند و قطار از یک خط به روی خط دیگری جابه‌جا می‌شود، همچنین در ایستگاه‌های قطار و مسیرهای ریلی که دوشاخه می‌شود، ریل زبانه سوزن نقش تعویض خطوط راه‌آهن را دارد.

وی بابیان اینکه شکل مقطع این ریل متفاوت و پروفیل آن غیرمتقارن است، خاطرنشان کرد: این پروفیل پیش ‌از این در کشور تولید نمی‌شد و یک شرکت، پروفیل آن را از اسپانیا وارد و در داخل تراشکاری و درنهایت ریل زبانه سوزن را تولید می‌کرد، ولی اوایل امسال این شرکت در دیدار با ذوب‌آهن پیشنهاد تولید این محصول را داد و مقرر شد مراحل تولید این محصول را بررسی کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت توضیح داد: از تیرماه امسال، نزدیک سه ماه طراحی این خطوط ریل انجام شد و در مهرماه غلتک‌های تولید این ریل تراشیده شد و درنهایت آبان سال جاری موفق به تولید ریل سوزنی در مجموعه ذوب‌آهن شدیم.

تولاییان وابستگی ریلی را پاشنه آشیل کشور برشمرد و با اشاره به اینکه آلیاژ سوزن ریل همانند آلیاژ ریل است، گفت: البته از نظر سطح مقطع شکل، تفاوت‌هایی ازنظر فنی با ریل معمولی وجود دارد که درنهایت موفق به تولید ریل زبانه سوزن شدیم.

وی با بیان اینکه در تمام خطوط راه‌آهن زمانی که با یکدیگر تلاقی و دو خط از کنار یکدیگر عبور می‌کنند از سوزن ریل استفاده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار سوزن ریل در کشور نصب‌ شده که به‌ مرور زمان نیازمند تعمیر و تعویض است، البته شاید این تناژ در برابر تناژ ریل تولیدی، عدد آنچنانی نباشد؛ ولی با توجه به اینکه سبد محصولات ریلی ذوب‌آهن کامل می‌شود، شرکت نسبت به تولید آن اقدام کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن در خصوص اینکه آیا این مدل ریل برای خطوط مترو مورداستفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: اگرچه مدل تولید آن اندکی متفاوت است، اما اگر مشتری وجود داشته باشد ذوب‌آهن توان تولید ریل سوزنی را برای خطوط مترو دارد.