صنعت بیمه درحال پوست‌اندازی

در چنین شرایطی که اقتصاد دنیا، برپایه خلاقیت و استفاده از دانش روز پیش می‌رود، کشورما نیز پس از شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که این ویروس با خود همراه کرد، حرکت در این مسیر و ایجاد تغییر در فضای کسب و کارها را به عنوان یک ضرورت، بیش از گذشته مورد توجه قرارداد و نسبت به ایجاد تحولات در بخش‌های مختلف جدی‌تر شد.

دراین بین صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور که به دلیل نوع فعالیتش و اثرگذاری که بر طیف وسیعی از بخش‌ها دارد، برای اینکه بتواند دراین شرایط فعالیت کند و به ارائه خدمات بپردازد، این نیاز را احساس کرد که باید رویکردها در طرح‌ها، محصولات بیمه‌ای و روش ارائه خدمات را تغییر دهد و به سمت برخی اصلاحات پیش برود.

آنچه فعالان صنعت بیمه همواره برآن تاکید داشته‌اند، ایجاد تحول در صنعت بیمه و دیجیتالی کردن این حوزه با توجه به تغییراتی که در دنیا در حال وقوع است، بوده است؛ تغییر در فضای فعالیت شرکت‌های بیمه امری اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود این صنعت باید به این سمت حرکت کند. با توجه به این ضرورت، زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و محدودیت‌ها تشدید شد، این مهم چالش‌هایی را برای شرکت‌های بیمه ایجاد کرد که این موضوع اهمیت تحول در این صنعت رابیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت کرد.

 کرونا به تحولات سرعت داد 

مهدی مهدوی، مدیرعامل بیمه سرمد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ورود شرکت‌های جدید بیمه‌ای و در ادامه این مسیر ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه را گامی ‌مهم برای ایجاد تحول در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: اگر‌چه سرعت تغییر در فضای کسب و کار بیمه‌ای تا حدی کند بوده، اما این مهم در حال محقق شدن است و به نظر می‌رسد که کرونا تاحدی به این موضوع سرعت بخشیده است.

وی معتقد است: در شرایطی که زمینه فعالیت برای استارت‌آپ‌ها فراهم است، می‌توان با کمک آنها، دامنه فعالیت را در حوزه خدمات جدید بیمه‌ای و به‌کارگیری روش‌های نوین گسترش داد و قطعا در این حوزه جای کار زیاد است.

مهدوی افزود: در شرایط حال حاضر، شرکت‌های بیمه‌ای هر چقدر بتوانند در بحث خدمات آنلاین، رضایت مشتریان را جلب کنند و خدماتشان را به شکل برخط و الکترونیکی ارائه دهند، بی‌تردید این مهم جامعه آماری را در این صنعت افزایش و فرهنگ استفاده از بیمه را بیش از گذشته ترویج خواهد داد و این قطعا به رشد ضریب نفوذ بیمه و توسعه صنعت بیمه کمک می‌کند.

وی بر این باور است صنعت بیمه در حال پوست‌اندازی از فضای سنتی است و بی‌تردید حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای و حرکت به سمت تخصصی کردن فعالیت شرکت‌ها و همچنین نهادینه شدن تفکرات و محصولات جدید در این حوزه، می‌تواند باعث به‌روزرسانی صنعت بیمه شود و این بخش را از حالت سنتی خارج کند.

این کارشناس بیمه ادامه داد: اگر فروش بیمه‌نامه‌ها فقط معطوف به فروش بیمه‌نامه‌های سنتی از جمله آتش‌سوزی، خودرو و... باشد، نمی‌تواند زمینه رشد صنعت بیمه را فراهم کند. ما در حال حاضر با ریسک‌های در حال ظهور یا نوظهوری‌های متعددی مواجه هستیم که باید همگام با بروز این ریسک‌ها، پوشش‌ها و مدل‌های جدیدی از مدیریت ریسک را تعریف کنیم.

 لزوم شناسایی نیازهای جدید جامعه 

به گفته مهدوی، صنعت بیمه باید از فضای سنتی که در آن قرار گرفته فاصله بگیرد و با نگاه مشتری‌مدارانه، درصدد شناسایی نیازهای جدید جامعه برآید و متناسب با آن محصول با کیفیت ارائه کند.

آن طور که مدیرعامل بیمه سرمد به آن اشاره می‌کند، همواره کسب‌وکارها در دوران مختلف با فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی زیادی روبه‌رو بوده‌اند که اینک کرونا به عنوان یکی از همین تهدیدها، توانسته در طول یک سال گذشته، بسیاری از بخش‌ها از جمله صنعت بیمه را متاثر کند و چالش‌های متعددی را برای این بخش به‌وجود آورد. وی با تاکید براینکه اگرچه کرونا طی این مدت اثرات منفی مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای داشته است، اما در عین حال به نظر می‌رسد فرصت مناسبی بوده تا در این حوزه تحول ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در پی شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌ها، این مهم در صنعت بیمه احساس شد که شرکت‌های بیمه‌ای برای حفظ مشتریان و سهم بازارشان، باید به سمت الکترونیکی کردن خدمات پیش بروند. در همین راستا طی این مدت با هماهنگی‌هایی که در صنعت ایجاد شد، شرکت‌ها در بحث ارزیابی خسارت‌ها، دریافت مدارک و مستندات پرونده‌های خسارت، صدور معرفی‌نامه، صدور بیمه‌نامه و... به صورت جدی وارد بحث غیرحضوری کردن خدمات شدند و این موضوعی بود که در بیمه سرمد هم با جدیت دنبال شد.

 سرمد متناسب با شرایط پیش رفت

وی در عین حال به عملکرد شرکت بیمه سرمد در دوره کرونا اشاره کرد و افزود: از اقدامات مهمی ‌که در بیمه سرمد در دوره کرونا دنبال شد، انجام تمامی‌ فعالیت‌های درمانی، پاراکلینیکی، بستری و... بدون صدور معرفی‌نامه بود. ضمن اینکه با ارائه خدمات برخط، حضور فیزیکی بیمه‌گذاران را به شعب بیمه کاهش دادیم.

مدیرعامل بیمه سرمد در ادامه به راه‌اندازی مرکز تماس شبانه‌روزی ۱۵۱۶ اشاره کرد که در سال‌جاری عملیاتی و به تدریج به خدمات‌دهی این سامانه افزوده شد و دراین باره گفت: مرکز تماس ۱۵۱۶ به صورت شبانه‌روزی و بدون نیاز به گرفتن پیش‌شماره‌های مخابراتی در دسترس بیمه‌شدگان قرار گرفته است که از مزایای این مرکز، می‌توان به اتصال به شعبه‌های استانی، صدور معرفی‌نامه بیمارستانی و... اشاره کرد.

به گفته مهدوی، سرمد با رویکرد مسوولیت اجتماعی، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس‌کرونا در کشور نیز اقدام به طراحی و ارائه بیمه ‌کرونا کرد که به عنوان اولین شرکت بیمه، توانست مجوز فروش این بیمه‌نامه را از بیمه مرکزی دریافت کند. این محصول در حال حاضر کامل‌تر از گذشته در اختیار متقاضیان قرار گرفته است و سعی کرده‌ایم پوشش غرامت روزانه بستری را هم به پوشش‌های آن اضافه کنیم. به گفته وی، بیمه سرمد با ارائه این خدمت، بخشی از نگرانی بیمه‌شدگان را از بابت هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی برطرف کرد که استقبال مردم از این خدمت موید همین موضوع است.

 محصولات جدیدی در راه است

وی ادامه داد: با توجه به اقبال جامعه به خدمات‌دهی شرکت، تغییراتی را در محصولاتمان ایجاد خواهیم کرد و پوشش‌های جدید دیگری تعریف می‌شود تا بیمه‌گذارانمان در این شرایط کمترین آسیب را ببینند؛ تمامی ‌این اقدامات برگرفته از شرایط به وجود آمده از کرونا بوده است. مهدوی در همین زمینه از عملیاتی شدن سه پروژه جدید در شرکت بیمه سرمد تا پایان سال خبر داد و گفت: به زودی اطلاعات لازم از جزئیات این طرح‌ها ارائه شده و اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. 

مدیرعامل بیمه سرمد با بیان اینکه قطعا در زمینه توسعه خدمات و محصولات جدید بیمه‌ای جای کار زیاد است، گفت: به نظر می‌رسد کرونا اگرچه چالش‌ها و تبعات منفی زیادی را با خود به همراه آورد، اما همان‌طور که اشاره شد، فرصت مناسبی را به وجود آورد که بسیاری از بخش‌ها از جمله صنعت بیمه گام‌های جدی را در بحث نوآوری، خلاقیت و الکترونیکی کردن خدمات بیمه‌ای بردارد. 

این کارشناس بیمه با تاکید براینکه فضای جدید به وجود آمده باعث شده تا شرکت‌های بیمه به نوعی خودشان را همگام با این شرایط پیش ببرند، یادآور شد: باید قبول کنیم فضای کسب و کار درحال تغییر است و شرکت‌های بیمه نیز باید همسو با این شرایط حرکت کنند. یکی از اقدامات مثبتی که سال گذشته انجام گرفت ابلاغ مجوز کارگزاری‌های آنلاین بود که بر اساس آن، امکان بازاریابی و فروش آنلاین برای موسسه‌های بیمه، نمایندگان و کارگزاران رسمی ‌آنها فراهم شد و این اقدام گام مثبتی بود برای توسعه فناوری‌های جدید و خروج صنعت بیمه از شکل سنتی.

به گفته وی، بی‌تردید این اقدامات باعث خواهد شد فعالیت‌های آنلاین گسترش پیدا کنند و بازاریابی و امکان فروش آنلاین در رشته‌های بیمه‌ای فراهم شود که این دستاورد بسیار خوبی است که صنعت بیمه درحال تجربه کردن آن است. این فعال صنعت بیمه براین باور است که این موضوع فضای رقابتی را در بین شرکت‌ها تشدید خواهد کرد و باعث خواهد شد شرکت‌ها برای حفظ مشتریان و افزایش سهم بازارشان، در این فضای رقابتی به وجود آمده به ارائه خدمات بهتر و باکیفیت بپردازند، نه اینکه با اعمال نرخ‌های فنی اقدام به جذب مشتری کنند. 

 زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها فراهم است

مهدوی معتقد است: این فضا، شرایط را برای فعالیت استارت‌آپ‌ها نسبت به گذشته بیشتر فراهم کرده و می‌توان با کمک آنها دامنه فعالیت‌ها را در حوزه خدمات جدید بیمه‌ای و به کارگیری روش‌های نوین گسترش داد. 

مدیر عامل بیمه سرمد در همین راستا، به لزوم ارائه محصولات جدید بیمه‌ای همچون بیمه‌نامه سایبری اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های الکترونیکی و دیجیتال شدن طیف وسیعی از بخش‌ها، این موضوع ریسک‌های متعددی را با خود همراه کرده است که نیاز است صنعت بیمه به شکل دقیق به این حوزه ورود کرده و ریسک‌های موجود در این حوزه را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: البته ارائه چنین پوشش‌هایی به دلیل دامنه گسترده‌ای که دارند، در اجرا با موانعی روبه‌رو هستند که لازم است با محاسبات فنی درست و مدل‌سازی برای ریسک‌های در حال ظهور یا نوظهور، پوشش‌هایی تعریف و در نهایت عملیاتی شود. مدیرعامل بیمه سرمد با اشاره به فضای جدید ایجاده شده افزود: لازم است ریسک‌های جدیدی که در حال بروز هستند، با توجه به نیاز جامعه و کسب‌وکارها، با هدف ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه تحت پوشش قرار گیرند و صنعت بیمه باید در این مسیر حرکت کند. به گفته مهدوی اگر صنعت بیمه آنالیز بهتری از ریسک‌ها داشته باشد و اطلاعات بیشتری کسب کند، می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد و این نفعی است که به تمامی ‌بخش‌ها خواهد رسید.