رود دوکینو، قائم‌مقام بازاریابی و فروش، و روهان رابرتز، مدیر فروش سنگ‌آهن بی‌اچ‌پی در این کنفرانس ویدئویی توافق کردند که این شرکت معدنی ارتباط خود با انجمن آهن و فولاد چین را افزایش دهد تا «یک بازار سنگ‌آهن شفاف» را تضمین کند.

این کنفرانس ویدئویی در حالی برگزار می‌شود که تقاضا برای سنگ‌آهن در چین رو به افزایش است و نگرانی بازار از بدتر شدن رابطه میان پکن و کانبرا به افزایش قیمت کالاها و رسیدن آنها به بالاترین سطح هفت‌ساله در روزهای اخیر کمک کرده است.

افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی، باعث شده تا مقرون به‌صرفه بودن کارخانه‌های تولید فولاد در چین مورد تهدید قرار بگیرند. تقریبا ۹۰ درصد سنگ‌آهن مصرفی در چین از واردات تامین می‌شود. انتظار می‌رود تولید فولاد خام چین در سال‌جاری به رکورد ۰۵/ ۱ میلیارد تن برسد که یک رکورد جهانی برای این کشور خواهد بود، در این صورت کشور چین بیش از ۷۰ درصد از مقدار تولید جهانی پیش‌بینی‌شده را به خود اختصاص خواهد داد.

در ۱۱ ماه نخست سال‌جاری، واردات این ماده معدنی با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۰۷/ ۱ میلیارد تن رسید. از این مقدار بیش از ۶۰ درصد آن از استرالیا تامین ‌شده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی چین ۰۴/ ۱ میلیارد تن سنگ‌آهن وارد کرده بود که واردات ۶۶۰ میلیون تن آن از کشور استرالیا انجام ‌شده بوده‌ایم واردات عمدتا از طریق شرکت‌های ریو تینتو، بی‌اچ‌پی و فورتسک متالز گروپ انجام ‌شده بود. وابستگی چین به سنگ‌آهن استرالیا، باعث شده است تا پکن از اعمال محدودیت‌های تجاری بر این محصول خودداری کند درحالی‌که چین برای دیگر اقلام وارداتی از استرالیا محدودیت‌های تجاری اعمال می‌کند.